Jogsicsere újból: szombaton indul az EU-s plasztikok kiadása
Egységesíti a jogosítványokat az Európai Unió
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egységes lesz az Európai Unión belül a vezetői engedélyek megjelenése, szigorodnak a motorkerékpáros jogosítvány megszerzésének feltételei.
Az EU tagállamaiban élő sofőrök zsebeiben jelenleg - mivel több országban is fut többféle kivitel egyszerre - több mint 100 féle jogosítvány lapul, de ez hamarosan megváltozik: január 19-én megkezdik a vezetői engedélyek egységes, EU-s formátumra történő cseréjét. Azt maguk a tagországok dönthetik el, hogy a hazánkban jelenleg érvényben levőhöz hasonlatos plasztikkártyába helyeznek-e az adatokat digitális formátumban rögzítő mikrocsipet: ennek alkalmazása jelentős mértékben elősegítheti a vezetői engedéllyel való visszaélések csökkentését.
A dolog azért is érdekes, mert bizonyos országokban, például Belgiumban a kiadott jogsiknak nincs érvényességi határideje: amit egyszer kiadtak, az örökre érvényes marad, hacsak közlekedési kihágások miatt nem vonja be a hatóság. Az új előírások szerint az új engedélyeket 10 vagy 15 évente kell majd megújítani - ennek eldöntését is a tagországokra bízza az EU, de a hivatásos vezetői engedélyeket mindenütt öt éves időtartamra adják majd ezentúl.
További jelentős változásra a motorkerékpárok vezetéséhez szükséges licencek esetében kell számítani, vagyis nehezebb lesz motorjogsihoz jutni. Mostantól például a robogósoknak is kötelező lesz a KRESZ-teszt, és gyakorlati vizsgát is kell teljesíteniük a papírplasztikkártya megszerzéséhez. A nagymotorok esetében kétféle út adódik. A jelenleg 21 éves kortól, elméleti és gyakorlati vizsgákkal megszerezhető papírokhoz korábbi gyakorlat nélkül csak 24 éves kortól lehetne hozzájutni. Abban az esetben, ha a delikvensnek már van 2 év gyakorlata kismotoron, akkor legkorábban 20 évesen szerezheti meg a nagymotorra érvényes jogosítványt. Ezzel az intézkedéssel afelé terelik a motorozni vágyókat, hogy először kisebb méretű és hengerűrtartalmú motorkerékpárokon sajátítsák el a biztonságos közlekedés alapjait, s csak ezután üljenek át nagyobb vasakra: ennek a lépésnek a célja a közlekedésbiztonság fokozása.
A most bevezetésre kerülő egységes szabályozással a jogosítvány-turizmusnak is megpróbálják elejét venni, mivel sokan vannak, akik, miután valamelyik tagállamban bevonták jogosítványukat, másikban folyamodnak újért, így megkerülve a szabályozást.
forrás: eurologus.eu[/url]
Egy ismerősöm még a 90-es évek közepén kiment Angliába bébiszitternek. Ott a biztosító nem fogadta el a magyar jogsiját, így nem vezethette volna a család kocsiját. Mivel ez szükséges volt a munkájához, ezért gyorsan letette kint a jogsit. Nem volt semmiféle tanfolyam. A vizsga úgy történt, hogy beült a vizsgabiztos mellé a kocsiba, a vizsgabiztos egy könyben mutatott neki 5-6 táblát. Meg kellett mondani, hogy melyik milyen tábla, ezzel a kreszt le is tudta, majd ment a kocsival 2-3 kört a városban, ezzel megvolt a vezetés is. Olyan jogsit kapott, ami 2046-ig érvényes (1996-ban szerezte, és 50 évre adták). Ráadásul a kategóriák is tágabbak voltak, nálunk pl. a B-s jogsival 9 személyes kibuszt vezethetsz, azzal az angol jogsival viszont 15 személyest is. Utánfutóból is húzhat 2 tengelyest. Úgy tudom 2000 körül ott is megszigorították ezt a rendszert.
[i]Mostantól például a robogósoknak is kötelező lesz a KRESZ-teszt, és gyakorlati vizsgát is kell teljesíteniük a papírplasztikkártya megszerzéséhez[/i]
Ez most a segésmotorkerékpárra vonatkozik?
Igaz én nem plasztikkártyát kaptam 1997-ben a segédmotoros jogosítványomhoz, hanem a hagyományos papírlapot, de:
1: EÜ tanfolyam, és vizsgát kellett tennem, mint a nagymotor, és B kategóriásoknak.Ezért később a B kat.-nál nem kellett újra megcsinálnom
2: Rutinpályán is vizsgát kellett tennem
3: Kresz vizsga, ugyanúgy mint a többi kategóriánál, csak fele pontért, és fele lehetséges hibapontszámmal (50 pontos tesztlap max 5 hibaponttal)
4: országúti kötelező 20 órás vezetés
5: országúti vizsga
Jelzem az A1 kategória abban különbözött az SMKP-tól hogy ott Biztonságos Üzemeltetés oktatás és vizsga is van („műszaki vizsga”), akkor 5000 ft-ba fájt, és bánom nem azt csináltam meg…
Szóval cakk pakk 1997-ben ebből állt egy SMKP vezetésére jogosító igazolvány megszerzése, ami akkor 40 ezerbe fájt, az A1 pedig 45 ezerbe..
Ezek szerint semmi nem változott…