Jogsi nélkül nem lesz licenc sem?
Nincs pardon a gyorshajtó versenyzőknek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Jean Todt, az FIA elnöke a versenypályán is szankcionálná a közúton gyorshajtó autóversenyzőket. Utánanéztünk, kik kaphattak volna ilyen büntetést.
A Nemzetközi Automobil Szövetség élére tavaly ősszel megválasztott szakember komoly kampányba kezdett a halálos kimenetelű közúti balesetek visszaszorítására.
„Tavaly 1,3 millió ember veszítette életét közúti balesetben, 90%-uk a fejlődő országokban” – mondta Todt. „Ez a szám a jelenlegi előrejelzések szerint 2020-ra meghaladhatja a kétmilliót. Ennek csökkentéséhez oktatásra, a közutak javítására és az autókon alkalmazott új technológiák minél szélesebb elterjedésre van szükség.”
Amikor Lewis Hamilton ausztráliai gumiégető kalandja kapcsán megkérdezték tőle, hogy ehhez a kampányhoz nincs-e szükség arra, hogy az utcán renitenskedő Formula–1-es pilótákat jobban szankcionálják, akkor Todt is egyetértett.
„Ezt a kérdést már én is feltettem. Összeegyeztethetetlenség van aközött, hogy valaki (Formula–1-es versenyző) egyrészről példaképe az embereknek, másrészről pedig megszegi a szabályokat. Meg fogjuk vizsgálni, hogy mit tehetünk ez ügyben.”
A gyorshajtás és a közúti szabályszegés nem ismeretlen fogalom az autóversenyzők körében. Lewis Hamilton Mercedesét például az idén le is foglalta a rendőrség, amikor gumiégetésen és „veszélyes” vezetésen csípték az Ausztrál Nagydíj edzéséről a szállodájába tartó versenyzőt. Hamiltonnak volt már egy komolyabb sebességtúllépése Franciaországban, ami után bűnbánóan állt a szőnyeg szélére és vállalt önként szerepet közlekedésbiztonsági kampányokban, csakhogy visszakapja a jogosítványát.
Az egyik leginkább visszaeső szabálysértő idősebb Nelson Piquet volt, aki annyi bírságot kapott gyorshajtás és tilosban parkolás miatt, hogy bevonták a jogsiját. Hasonlóan járt Giancarlo Fisichella is 2005-ben, amikor Olaszországban kellett nélkülöznie vezetői engedélyét egy komolyabb gyorshajtást követőn.
Hét évvel ezelőtt Juan-Pablo Montoya még le is lassított, mielőtt Franciaországban beleszaladt egy radarba. „A feleségem mondta, hogy lassítsak, mert lehet, hogy rendőrök lesznek az úton. Le is lassítottam kétszázra” – mesélte a kolumbiai. Jenson Buttont szintén a gyorshajtók mekkájában, Franciaországban fülelték le, amikor 2000-ben egy dízel BMW-vel 230-cal repesztett.
A legnagyobb büntetést David Coulthardra szabták ki, akinek 33 000 dollárt kellett volna fizetnie tavaly Mumbaiban, Indiában. A skótot ötvenes korlátozás mellett mérték be 256-tal. A bírságot azonban nem kellett kifizetnie, mert mindezt közúton tette ugyan, de az út akkor éppen le volt zárva, hogy az indiai közönség számára tegyen pár bemutató kört a Red Bull Formula–1-es autójával.
Nem úszta meg azonban a büntetést Bertrand Gachot, akinek egész versenyzői pályafutását kettétörte egy közúti incidens 1991-ben. A belga-holland-luxemburgi versenyző Londonban keveredett szóváltásba egy taxisofőrrel, aminek a végén gázspray-vel lefújta. Gachot ugyan biztos volt benne, hogy neki adnak majd igazat a bíróságon, de végül letöltendő börtönbüntetésre ítélték. Később ugyan enyhítették büntetését és kiengedték, de már soha sem tért vissza korábbi formája. Gachot hirtelen megüresedett helyét foglalhatta el Michael Schumacher a Jordan versenyautójában az 1991-es Belga Nagydíjon, ami a későbbi hétszeres világbajnok első Formula–1-es futama volt.