185 Nm a bal oldali, 1000 Nm a jobbra látható kerékkulcsban, szakszerű nevén ütvecsvarhúzóban
November 1. után már egyértelműen téligumis szezon van. Még akkor is, ha a nappali hőmérséklet olykor akár a 20 Celsius fokot közelítheti, hiszen hajnalonta beköszönthet egy-egy fagy, s jeges úton a nyári gumi elképesztően nagy hátrányt mutat a téli abroncsokhoz mérten. Ha a téli gumikhoz külön felniket is vásárolunk, akkor a szerelni kedvelő embereknek az otthoni kerékcsere gyakorlatilag kényelmesebb, mint a gumishoz járás, céges szinten pedig hatalmas spórolás lehet, ha például csapatépítő jelleggel házon belül megoldjuk a kerékcserét. A szereléshez ugyanakkor jól jön néhány eszköz és némi rutin is, mi most a Würth profi cuccaival próbáltuk ki a munkát, megnéztük, elég lesz-e a belépő ütvecsavarhúzójuk, netán érdemes-e a komolyabbakból választani.
Nem olcsó, de profi készlet a Würth ütvecsavarhúzója
Szögezzük le, mi magunk csakis a gumisnál már készre szerelt kerekeket cserélgessük, hiszen fontos a centrírozás, azt pedig nem fogjuk tudni házilag megoldani, ahogyan az abroncsok felnire szerelését sem. Nem mellesleg az is igaz, hogy a centrírozás sem örök életű, ha rezonanciát érzünk a kormányon, érdemes szakműhelyben ellenőriztetni. A Würth természetesen a szervizek számára is kínál mindent a gumi- és kerékcsere műfajában is, sőt, elsősorban rájuk specializálódott, csak épp vannak eszközeik otthoni felhasználásra is. A műhelyek számára sok más mellett
szerelőpasztát, felütős ón és alufelnihez való ragasztható,
acél kiegyenlítősúlyokat is kínálnak, s az otthoni szerelés legfontosabb kellékét, a hidraulikus emelőt is beszerezhetjük a
Würth webshopjából.
Akár a gyári emelő is bevethető, ám nem az autó emelése, hanem az emelési pontok megkeresése kell legyen a kerékcsere első lépése
Mi ezúttal azonban az autóban meglévő gyári emelőt használtuk, hiszen az is megfelelő lehet. Igaz, ha szezononként otthon szeretnénk kereket cserélni, pláne ha több autón, abszolút érdemes lehet egy profibb emelő beszerzése, ugyanis azokkal nem csak egyszerűbb, biztosabb is a munka. Akármilyen emelőt is használunk, fontos a munka előtt megnézni, hogy hol is van az autónk emelési pontja. Ezt jellemzően a küszöbön is jelöli egy-egy dombornyomás, de a legjobb az, ha megnézzük a kezelési kézikönyvet, ha ugyanis rossz helyre tesszük az emelőt, könnyedén komoly kárt tehetünk autónkban, de ha az autó leborul, még nagyobb tragédia, személyi sérülés is történhet. Ha már sérülések, a tekerős emelővel arra is vigyázni kell, hogy tekerés közben karjával nehogy megkarcoljuk a fényezést.
Légkulcs a Würth-től - olcsóbb és kellő kompresszorral erősebb, mint az elektromos helyettesítői, de kell hozzá a kompresszor is
A munkában tovább lépve hamar rájövünk, kerékkulcsból akkor is célszerűbb egy profibbat beszerezni, ha van az autóhoz. Nem mellesleg ma már messze nem biztos, hogy van hozzá, sok esetben ugyanis a tömegcsökkentés miatt pótkerék, emelő és kerékkulcs helyett csak defektjavító és kompresszor kerül az autókba. Kerékkulcsból fontos, hogy az autónkhoz megfelelő legyen. A Würth rendszerekben gondolkozik, kínál például a kerékszereléshez
dugókulcs készletet, elég profi cucc, ugyanis a masszív kulcs vége gumival védett, semmiképp sem fogjuk vele összekarcolni az alufelniket sem. A dugókulcsot különféle gépekre is csatlakoztathatjuk. Ha van (kellő teljesítményű) kompresszorunk, a légkulccsal járunk a leginkább jól. Ezzel tiszta F1 hangulatban dolgozhatunk, kompresszor híján pedig (pláne több autót szerelve) érdemes lehet beszerezni egy akkumulátoros ütvecsavarhúzót. A Würth profi szerviztechnikát kínál, a kisebb teljesítményű,
gépük is 185 Nm nyomatékkal bír, míg az arányaiban alig drágább
profibb verzió már 1000 Nm leadására képes.
A profi dugókulcs nem karcolja meg az alufelnit, a Würth ilyet kínál
Mi ezúttal egy fél esztendős Renault Talisman 17 colos kerekeivel teszteltünk. Ide elég volt a belépő elektromos ütvecsavarhúzó is, de ha vásárolni kellene, biztos, hogy beruháznék az erősebbre, ugyanis egy kissé berozsdásodott acélfelnihez már lehetséges, hogy szükség lenne az erejére. Ha az autó felemeléséhez még nem is veszünk kesztyűt, a csavarozáshoz már mindenképp érdemes, akár a szemre szinte tiszta felni is komoly mennyiségű fékport rejthet magán. A hagyományos
szerelőkesztyűn túl létezik a Würth-nél egy úgynevezett
folyékony kesztyű is, aminek az az előnye, hogy a szerelésben egyáltalán nem gátol, ám ha a munka előtt bekenjük vele a kezünket, az akár vízzel is simán lemosható lesz, ugyanígy a kerékről is. Ha pedig nem gondolkoztunk előre, a munka után jól jöhet egy
kéztisztító.
Ha nem akarjuk összekoszolni kezünket, érdemes kesztyűt venni, amiből akár folyékony, lemosható is létezik
Viszont odébb még a munka vége, még talán épp csak levettük a kereket, amiket érdemes is rögtön
speciális krétával jelölni, hogy melyik autón, hol voltak, majd következhet a tisztításuk. Ehhez most is jól jöhet az
alufelni tisztító, persze most inkább a kozmetikázásról van csak szó, leginkább a tél után fontos, hogy ne maradjon sós, maró szennyeződés a felnin. A gumiabroncsnak jót fog tenni, ha
gumiápolóval kezeljük a télire elrakás előtt, ha pedig szállítanunk is kell a kerekeket, tegyük be
zsákba, különben a megtisztított keréknél is elkerülhetetlen, hogy összekoszolja autónkat.
Főként a tél után fontos, de most is jól jöhet, ha a leszerelt kereket alufelni tisztítóval és gumiápolóval kezeljük
A gumiápolós kezelés a felszerelendő téli abroncsoknak is jól fog jönni, akár már akkor, amikor az autón vannak. Fontos tapasztalat, hogy a kerékcsere nagyjából 16 colos kerékig egyszemélyes művelet, 17 colos és pláne nagyobb keréknél már jól jön, ha ketten vagyunk, amikor fel is kell emelni, a helyére is kell illeszteni. A gépi csavarhúzóval az emelt autón is behajthatjuk a csavarokat, majd az autót leengedve következhet a gyári norma szerinti nyomatékkulcsos utánhúzás. Ehhez is van eszköz a Würth tárházában, fontos infó, hogy miután a kívánt értékre állított, műszernek is nevezhető szerszámmal meghúztuk a csavarokat, engedjük vissza annak feszítőjét, különben rugója öregszik. Az autó leengedése után már csak egyetlen teendőnk van: ellenőrizni a keréknyomásokat. Egy
kalibrált abroncsnyomásmérő bizony nem olcsó és még kompresszor is szükséges hozzá, de egy nagyobb garázsnak szerves része kell legyen, hiszen a keréknyomások nem csak a szezonális cserék után, hanem két-három hetente is ellenőrzendők.
Munkában a gumiápoló: felvitele után áttörölve a korosabb abroncsoknak is fényes felületet ad
Félreértés ne essék: a felsorolt eszközöket házi használatra évi egy-két kerékcseréhez kevéssé éri meg beszerezni, ezek nagyobb üzemhez valók. Egy vállalkozásnál, nagyobb autóflottánál már érdemes lehet rájuk költeni, ugyanis a gumiszervizek sem olcsók.
Tegyük már tisztába a dolgokat!
Igaz, hogy november közepe van, de eddig még semmi nem indokolta a téli gumi használatát az ország legnagyobb részén. Budapesten és környékén meg főleg nem.
Aki ért hozzá az tudja, hogy a jó minőségű nyári gumi pluszban minden körülmények között jobb a télinél.
Természetesen kell a téli gumi télen, hóban, fagyban, de még száraz hidegben sem egyértelműen jobb mint a nyári.
Ja és a Lidlben hétfőtől kapható egy elég jónak tartott 220V-ról működő ütve csavarozó. 🙂
Ne sértődj meg, de aki ért hozzá, az nem ír ilyen szakmaiatlan sületlenségeket.
(pl. hogy mi a különbség a futókeverék, az oldalfal keverék, a fémszövet vágásszöge között, stb.)
Nyárra nyári, télre téli gumi való.
Tőlünk délebbre és nyugatabbra 4 évszakosból többet adnak el mint téliből.
A klíma változása miatt, lehet hogy itt is át lehet majd állni a 4 évszakosra.
Remélhetőleg te nem szakmában dolgozol, mert akkor nem ártana továbbképezned magad.
Mindig szánalmasnak tartom, ha valaki dilettánsként okoskodik.
Ha esetleg nem nekem írtad a hozzászólásod, akkor bocs, de nagyon félre érthető volt. 🙂
Úgy kezdtem, ne sértődj meg.
Manapság a magabiztos határozott fellépés 50 %-ot is kitehet, zéró tudással.
Na ez már ott van.
A másik 50 % valószínű sosem lesz.
De, mint írtam ne sértődj meg.
(9 évig „toltam” üzemi mérnökként prémium abroncsokat gyártó multinál)
Menőmenónak van egy stílusa, de amit fent írt az szerintem teljes egészében megállja a helyét.
A téligumi egy esetben jobb de akkor a nyárival egyszerűen nem szabad elindulni.
Ha megvan az a luxus hogy nem muszály feltételnül elindulni a kocsival akkor maradhat csak a nyári egész évre (minusz az 5-20 nap amikor nem szabad ahsználni a kocsit).
A téli viszont általánosságban rosszabb minden más helyzetben, és ez igaz a 4évszakosra is. Vagy az úttartás, vagy a tartósság tekintetében de meg fogja szívni a tulaj…
Megerősítem menőmanó állítását, miszerint idén eddig indokolatlan lett volna a téli gumi felszerelése. Sőt, kiegészíteném: egyenesen káros lett volna a téli gumi!
OK:
Megnéztem az Országos Meteorológiai Szolgálat napi adatait. Ezek szerint Budapesten még nem fagyott, és egyetlen nap volt egyáltalán 0 C° közelében a hőmérséklet, csapadék azon a napon sem volt. A legkisebb maximum 9 C° volt, az átlag inkább 15 fok körül szórt.
Azt hiszem nem kell ehhez különösebb mérnöki tudás, hogy megállapítsuk, a téli gumi a lehető legrosszabb választás ezekre a körülményekre. A kérdés inkább a négy évszakos és a nyári közötti választás. Amiben szerintem a négy évszakos nyert eddig novemberben.
Eddig novemberben Budapesten a téli gumi egyetlen egy napon és akkor is csak néhány órán át lett volna pariban a négy évszakos abroncsokkal, és csak azon az egy napon lett volna előnyösebb a nyáriknál. De akkor is csak marginálisan. Ellenben az összes többi napon egyértelmű hátrányban lett volna, a napok felében jelentős hátrányban. Ráadásul gyorsabban is kopott volna.
A cikk bevezetőjében leírt akkor is érdemes télit feltenni, ha nap közben akár a 20 fokot is nyaldossa a hőmérő higanyszála, mert jöhet akár egy két hajnali fagy – meg hát hogy is fogalmazzak finoman- egyszerűen nem igaz.
Járjon 20 fokban téli gumin a kedves szerző, kockáztassa a biztonságát, és darálja le az abroncsait nyugodtan. De ne buzdítson erre másokat. Ez tipikusan az az időszak, amikor a négy évszakos abroncsok tündökölnek, és a téli abroncsokra átállást az időjáráselőrejelzés függvényében egyáltalán most érdemes elkezdeni fontolgatni. Aki már télin jár, az eddig megszívta, nem is kicsit.
12.-én lett felrakva a téli gumi. Hihetetlen, hogy mennyire megszívtam. Nem kicsit nagyon. XD
Ez esetben viszont kíváncsian várom, hogy mégis mi volt a szakmaiatlan sületlenség.
Egy hozzáértő mérnöktől mindig szívesen tanul az ember.
Ja és egy elég fontos megjegyzés.
Az, hogy valaki mit tanult és mit dolgozik az sajnos nem mindig mérvadó, mert nagyon sok tehetségtelen, magát okosnak képzelő mérnökkel akadtam már össze. 🙂
Nem akartam sem pejoratív sem sértő lenni.
„Aki ért hozzá az tudja, hogy a jó minőségű nyári gumi pluszban minden körülmények között jobb a télinél.”
+5-6 °C alatt erősen ajánlott a téli (az aszfalté és nem a levegőé)
„Természetesen kell a téli gumi télen, hóban, fagyban, de még száraz hidegben sem egyértelműen jobb mint a nyári.”
Ha már a független teszteket sem fogadod el, egy jobb abroncs közel 40 alkotóból áll és nincs közös összetevő a téli és nyári között. Nekem mindkét kocsihoz van felnivel együtt szett, mert az évenkénti felnire le-fel szerelés igen árt a peremben lévő sodrott acélgyűrűnek, nem arra van méretezve.
Ha már szerszámról szólt a cikk, Én Extool Pemium 500 Nm-es (tényleg nem reklám) elektromos ütve-csavarozót használok, csak a hosszabbítót kell húzni magad után.
Nincs akku, és egyéb sallangok mint a pneus szettnél, ja és tizedébe kerül pl annak.
Már ne is haragudj, de én jobban hiszek a saját tapasztalataimnak és a független teszteknek, mint a hangzatos reklám szövegeknek, mint a 7 fok alatt kell a téli gumi. 🙂
Egyébként, ha nekem nem hiszel olvasgass ADAC vagy hasonló teszteket. Még ott is leírják, amit állítottam.
Itt egy magyar teszt is:
https://totalcar.hu/magazin/technika/2017/12/08/nyari-_teli-_es_negyevszakos_gumiabroncs_osszehasonlito/
Természetesen nekem is van külön felnire szerelve téli és nyári szett, de ettől még nem lesz jobb a téli gumi a nyárinál a legtöbb esetben.
https://totalcar.hu/magazin/technika/2019/11/20/negy_evszakos_gumik_tesztje_-_2019./
Nem bírtam ki, hogy ne szóljak hozzá. Egy szakmai oldalon olyanokat leírni, hogy „centRírozás”, meg „szakszerű nevén ütvecsavarhúzó”… hát nem is tudom.
Javaslom, hogy javítsd.
Segítek: centírozás, ütvecsavarozó (az ütvecsavarhúzó az teljesen más).
Szavaiddal élve:
Nem bírtam ki, hogy ne szóljak hozzá.
centRírozás:
centRumát keresni a dolgoknak, a geometriai középpontba hozni a tömegközéppontot
Ahol centíroznak ott biztos láttak már hajtókart is a dugattyúcsapszegen lógni…
Elismerem tévedtem.
WOW! Ilyet is ritkán olvasni a fórumokban! Le a kalappal! Vitakultúra is van még ebben az országban?!
U.I.: Tévedni emberi dolog, ennek elismerésétől még senki nem lett kevesebb. Szomorú, hogy ezt ma már meg kell becsülni, de örömmel látom, hogy még akadnak üdítő kivételek.
Respect! Barátom, ezt nem tudnád megtanítani zöld kollégának? Ő az, aki naponta tár elénk mérhetetlen butaságokat, amiket sokáig cáfoltam türelemmel, de elszakadt a cérna nálam is.
Az utolsó ámokfutása :
https://www.autonavigator.hu/cikkek/szarvasra-vadaszni-nem-lesz-jo-volvo-v
Bocsi, hogy hozzászólok, nem szoktam féltudásúak okoskodásaiba beleszólni, de az a helyzet, hogy a menetdinamikai teszteket az autógyárak télen is nyári gumival csinálják. A téli gumi hóban és jégen jobb a nyárinál (igaz, akkor sokkal jobb), amúgy a nyári mindenben veri a télit.