Jó, köszi. Skoda Yeti 1.2 TSI teszt
Skoda Yeti 1.2 TSI teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A frissített Skoda Yeti picit veszített a karakteréből, s továbbra sem olcsó, de talán benzines alapmotorjával a legjobb választás.
Ezért irigyelhetjük a rendőröket – ezzel a címmel hoztunk télen egy tesztet a Skoda tavaly frissített kompakt szabadidő-autójának fullos verziójáról. Utalva arra, hogy a honi szerv többek között Yetivel üldözi a bűnt. Nos, az akkori DSG-s, összkerekes és dízel Outdoor után most egy manuális váltós, fronthajtású és alapbenzines normál változatot próbálhattunk ki, a magyar realitáshoz közelebbit, elérhetőbbet, egyszerűbbet és nem utolsósorban olcsóbbat.
A belépő benzines motor a Yeti esetében is 1,2 literes TSI, azaz turbós és közvetlen befecskendezéses blokkot jelent, viszont 86 lovas nincs belőle, mint például az Octaviánál, hanem alapból percenkénti 5000-es fordulaton 105 lóerősen, illetve már 1550-nél pipiskedő, 4100-ig tartó 175 Nm nyomatékkal kapja az ember. A váltó 6 fokozatú. A végsebesség 175 km/óra, 100-ra 11,4 mp gyorsul fel a 75 kilós sofőröstül 1340 kg tömegű, jó széles és magas, de nem túl hosszú, könnyen parkolható doboz. Semmi extra, de korrekt értékek, az átlagfelhasználónak igazából nem kell több (1.4 TSI 122 LE, 1.8 TSI 160 LE, 1.6-2.0 TDI 105-170 LE). Még ennyi sem.
A motor kulturált járású, hangját csak taposásra ereszti ki. Négyezer fölé nem érdemes kergetni. A turbólyuk minimális, az elindulási hajlam megfelelő. A váltókar pontosan megvezetett, kis erővel kapcsolgatható, az áttételezés eltalált. A kuplung is puha. Hatodikban 130 km/órás sebességnél 3000-et mutat a fordulatszámmérő, a pillanatnyi fogyasztás sztrádán 8-9 liter. Városban is ennyi, országúton 5-5,5 liter környékén tartható. A gyári vegyes ígéret 6,4 l/100 km, teszteredményünk 7,5 lett. Stop-start csomagban rendelhető, vele pár tized fogható-faragható – városban.
A kormány közepesen informatív, az elöl MacPherson, hátul multilink futómű csak annyira, nem zavaróan feszes hangolású, hogy ne engedje dülöngélni a bódét. De az úthibák zömével is elboldogul, kellemes darab. Az emelt hasmagasság (180 mm) jól jöhet alkalomadtán, a magas (plusz tág határok közt állítható) üléspozíció kényelmes kilátást biztosít. Klasszikus értelemben nem nagy élmény yetizni, ellenben helyváltoztatásra remek annak, akinek tetszenek a crossoverek.
Remek a ki/beszállási komfort, remek, hogy dönthető az anyósülés támlája, hogy tologatható a hátsó üléssor, hogy állítható dőlésszögű a hátsó támla, hogy bőven van rakodóhely, hogy mind a négy ablakemelő le/fel automata, hogy a második sorba is jutott légbefúvó, hogy elöl előre/hátra/le/fel állítgatható a mély üreget rejtő könyöklő, s hogy hátul is van szélein szivaccsal, középen pohártartókkal. Semmi nincs túlbonyolítva, semminek a használhatósága nem csorbult holmi dizájnolással. Az ülések átlagosan kényelmesek, két felnőtt konfekciótermettel hátul is szépen elfér. Még szebben, ha a VarioFlexnek hála a hátsó középső ülésrészt "kihajítják", a két szélsőt beljebb tolják, s így szellősebb a tér.
A csomagtartó alapból 405 literes, s a hátsó ülések lehajtásával 1,58, kiszerelésükkel egészen 1,76 köbméterig bővíthető. Nyílása nagy, pereme nem magas. Kivehető LED-elemlámpa, szatyorakasztós csomagrögzítő, 12 V-os csatlakozó, kétoldalú raktérszőnyeg, minden van. Más kérdés, hogy nem szériában, de fordítsunk ne csak a szőnyegen, a nézőponton is, és lássuk-értékeljük, hogy milyen hosszú az extralista, mi mindent ad vagy adhat a Yeti – mint a nagyok. Apropó, hamarosan méretesebb szabadidő-autóval is jelentkezik a Skoda, mert miért ne.
Milyen még a Yeti? Új a kormány és az érintőképernyős hifi, a műszerfal jól áttekinthető, az anyag- és a kidolgozási minőség rendben van. Akinek – gyári – tolatókamera kell, Skoda-szinten először élvezheti, de kapni kulcs nélküli nyitást, bi-xenon lámpát LED-es nappali fénnyel, LED-es hátsó lámpát, parkasszisztot, panorámatetőt, kétzónás automata klímát, ülésfűtést, szélvédőfűtést, lejtmenet-vezérlést, bőrkárpitot, bármit. Kivéve a modern sofőrsegédeket – az adaptív tempomat és társai vélhetően a második generációval jönnek.
A faceliftes Skoda Yeti bázisára kicsivel 5 millió forint feletti. Tesztautónk Ambition felszereltségű volt még egyebek mellett extra tempomattal, kihangosítóval, Bolero zenével, durván 6 milliósan. Az 1.4 TSI felára több mint 300 ezer forint, a legolcsóbb dízel 5,6 millióba kerül. A rengeteg riválishoz képest sem az ára, sem a vélt ár/értéke nem rossz, miként maga az autó is a jobbak közül való.
Árak
Tesztmodell alapára
5 059 910 Ft (2014.04.28.)
Tesztautó ára
6 050 231 Ft (2014.04.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,4 s
Végsebesség:
175 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4223 mm
Szélesség:
1793 mm
Magasság:
1691 mm
Saját tömeg:
1340 kg
Össztömeg:
1885 kg
Tengelytáv:
2578 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
405-1760 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
970-1070 mm
Belmagasság hátul:
1010 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
100-240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1180 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
480-790 mm
Csomagtér hossza:
700 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500-2350 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1197 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
175 Nm 1550-4100 1/min-nél
Teljesítmény:
77 kW (105 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
175 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,4 s
CO2-kibocsátás:
149 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)