Jó karban lévő ötvenes – a McLaren-sztori
Új logóval és szuperautóval ünnepel az 50 éves McLaren
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a szülinap csak szeptember 2-án esedékes, az új F1-gép bemutatásával máris ünnepel az idén 50 éves, s a P1-es szupersportkocsival is a csúcsra törő McLaren.
[kepallojobb=371728]A nagy elődök nyomában Buttonon és Pérezen a sor[/kepallojobb]A McLaren F1-világbajnok pilótái
Konstruktőri vb-címek (8)
1974, 1984-1985, 1988-1991, 1998
- Emerson Fittipaldi, 1974 - McLaren-Ford
- James Hunt, 1976 - McLaren-Ford
- Niki Lauda, 1984 - McLaren-Porsche
- Alain Prost, 1985 - McLaren-Porsche
- Alain Prost, 1986 - McLaren-Porsche
- Ayrton Senna, 1988 - McLaren-Honda
- Alain Prost, 1989 - McLaren-Honda
- Alain Prost, 1990 - McLaren-Honda
- Ayrton Senna, 1991 - McLaren-Honda
- Mika Häkkinen, 1998 - McLaren-Mercedes
- Mika Häkkinen, 1999 - McLaren-Mercedes
- Lewis Hamilton, 2008 - McLaren-Mercedes
Konstruktőri vb-címek (8)
1974, 1984-1985, 1988-1991, 1998
Teddy Mayer vette át az irányítást, s már az ő nevéhez fűződik az 1974-es első vb-cím az F1-ben. Plusz a Phillip Morris-féle Marlboro szponzori beszállása - a dohányosok egészen 1996-ig támogatták az így piros-fehér McLarent. Emerson Fittipaldi úttörő győzelmét James Hunt duplázta meg 1976-ban - a Niki Lauda és a Ferrari elleni drámai csatát megörökítő Rush című filmet - minő véletlen - szeptembertől játsszák majd a mozik.
Ayrton Senna és a Honda leigazolása is fényes szériába torkollott a 80-as évek végétől, 1998-ban például Prost professzor és brazil kollégája/riválisa a 16-ból 15 versenyen végzett az élen. A Mercedes-éra 1995-ben kezdődött, s ugye azóta is a német óriás motorját használja a McLaren. Azóta csak Mika Häkkinen és a tavaly a Mercedes gyári alakulatához átszerződő Hamilton repítette a csúcsra a McLarent, amely időközben utcai autók építésébe is fogott.
A 2009-ben bemutatott és 2011-től forgalmazott MP4-12C-vel a McLaren visszatért a házon belüli legózáshoz - szokás szerint nem csekély mennyiségű szénszálas anyag és alumínium felhasználásával. És még a motorhoz sem kértek külső segítséget, azaz első ízben a hajtásról is maguk gondoskodtak. A motor 8500-ig pörgethető 3,8 literes, duplaturbós V8-as 600 lóerővel és ugyanannyi Nm nyomatékkal, a váltó 7 fokozatú kétkuplungos automata, a tömeg pehelysúlynak számító 1,3 tonna, a technika nem meglepő módon zömében Forma-1-es, lásd kanyarban az ívbelső hátsó kerék fékezése az alulkormányzottság kiküszöböléséért... A 100-as sprintidő 3,2, a 200-as 8,9 mp. Satufék 100-ról 30 méter...
Tavaly ősztől kapható a (kupénál népszerűbb) Spider, és persze némi motorerősítéssel (+25 LE) is frissítettek a britek. A HS (High Sport, kvázi GT3-as versenyautó rendszámmal) még durvább tuningot kapott - és mindösszesen 5 példányban szerelték össze. Nem volt még szó árakról, de ez nem is az a liga, ahol érdemes volna egyáltalán említést tenni ilyen bagatell tényezőkről. (Igen, a fogyasztás is ide tartozik.) És elérkeztünk a jelenhez, amelyben a McLaren már javában teszteli a 2012-es Párizsi Autószalonon prototípusként már leleplezett P1-et. Ami nem is szuper-, de hiperautó lesz 800+ lóerővel, KERS-szel és félelmetes aerocsomaggal. Egy mondat erejéig mégiscsak térjünk ki az anyagiakra - becslések szerint 700 ezer angol font, több mint 230 millió forint lehet majd az ára. Ahogy Ron Dennis mondta: "A Mclaren-örökség nap mint nap formálódik. A történet elejét Bruce McLaren írta, de a legenda folytatódik. Én is csak egy fejezet vagyok a könyvben, s azt akarom, hogy mások is jöjjenek és írják meg a maguk fejezetét."