Jó is, gyors is, mégsem ő kéne. Ford Focus ST teszt
Ford Focus 2.0 Ecoboost ST3 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokszor van, hogy a kevesebb több. Most mintha a Fiesta ST kontra Focus ST meccsen is a kisebbik Ford hot hatch állna nyerésre - de miért is?
Ford Focus ST. Vagy Ford Focus 2.0 EcoBoost ST3, ahogy tetszik. Egy hot hatch, ami igazából nem is az, ami igazából sosem volt az, sosem volt annyira nagyon, égetően forró, mint némely vetélytársa. És most sem az. Cserébe csakis praktikus ötajtós karosszériával és még praktikusabb kombiként érhető el, utóbbi majdnem egyedi a mezőnyben. Abban a mezőnyben, ahol a Renault Mégane RS a koronázatlan, vagyis hát sokak által – képletesen - sokszor meg is koronázott király, s ahol számszakilag jelenleg az Opel Astra OPC az uralkodó. Ő ugye 280 lóerős. A Focus ST meg „csak” 250, de.
De elődjeihez képest így is jóval izmosabb, továbbá az olyanoknál, mint a Kia cee’d GT, Skoda Octavia RS vagy Volkswagen Golf GTI, még mindig messze erősebb. És ismételten: praktikus kombiként is kapható (mint még az Octavia RS), na de a praktikum és a hot hatch elvileg egymástól igen távoli fogalmak. Erre fel milyenek a ma kompakt betyárjai? Menettulajdonságaik betyárosak, ugyanakkor a szoftver arra ösztökél, hogy ne nyomja az ember, hogy takarékoskodjon, és akkor ráadásul nem is kemények, hanem kényelmesen rugóznak, csendesen futnak, s gazdag felszereltségükkel kitörlik a feneked. Nehezek, szuperbiztonságosak, könnyen vezethetők. Hogy aztán egy lámpánál már közepes gázra is kifújják a kihívó régi, szívó hot hatchek és/vagy a területi képviselői turbódízelek orrát? De ki ám.
És ki vágyik 2013-ban egy kényelmetlen, a gatyádat lezabáló, hangos, darabos, küzdős kocsira? Olyanra, amit élmény vezetni… Kevesen, nagyon kevesen. És miért legyen háromajtós? Mert úgy sportosabb a forma? Ugyan már, sportos az így is, bár például ennek a Focus ST-nek a formáját - szerintem legalábbis – úgy hazavágja a fekete fény, hogy teljesen. Ám a fekete örök divat, meg hát a logó, a 18-as kerék, a szárny és a kipufogó úgyis elmondja, mit elmondja, ordítja, hogy miről is van szó. Ha már a motor és a kipufogó nem ordít.
És nem ordít. Nem ordíthat, mert nem szabad neki, az viszont érthetetlen, hogy ha már bevetették a szokásos művi rásegítést, akkor miért nem zenél szebben a sound symposer. Ha szebben zenélne, el is feledtethetné, hogy a motor már nem az az isteni, Volvo-féle 5 hengeres, 2,5 literes. Ez 4 hengeres, 2,0 literes, nyilván szintén turbós EcoBoost a 250 lóerőn kívül 360, túltöltéssel 385 Nm-es nyomatékkal. A bő 1,3 tonnát 6,5 mp alatt rántja fel 100-ra, s a gyorsulás kis híján 250 km/óráig tart. Ígéretes adatok ezek, s a gyakorlatban sem lassú a Focus ST, ne tessék félreérteni, viszont nem tűnik túl izgalmasnak, nincs benne dög, nem lopja be magát a szívedbe, nem vesz meg kilóra.
Mint például kisöccse, a Fiesta ST. Ami picit gyengébb, lassabb, mégis jobban tetszett. Közvetlenebb volt, tán ügyesebben is fordult, s jobban szólt. Művileg az is, de jobban. Vagy vegyük a Mégane RS-t, az padlógázra letépi a fejed, úgy tombol. A Focus ST meg „csupán” gyors. Baromi gyors. És bolondbiztos kikapcsolt ESP-vel is – csúnyán meg kell rángatni, hogy játékosnak látszódjon. Úgy emlékszem, elődje többet riszálta a fenekét.
Nincs mechanikus sperr, van olyan kormány, hogy végállásai közt a volán mindössze kettőt sem forog. Kettőt sem! Csöppet szintetikus, de azért precíz és gyors egy szerkezet. A fordulókör naná, hogy nem a legszerényebb, nem keveset ypszilonoztam a teszthét alatt. A manőverezést, a parkolást bezzeg parkradar és tolatókamera is segíti, fene az elpuhult mindenünket. Ahogy sperr, úgy függőcsapszeges első felfüggesztés sincs (várjuk az RS-t…), mindegy, a modern vevőkör többre értékeli a rugózási komfortot, és tényleg nem sprőd, nem betonkemény a futómű. Csak kemény. A fék a tesztautóban kissé nyúlós volt, a 6 fokozatú váltóval meg voltaképp elégedett lehettem, de tán adhatna jobb váltási érzetet és a kar járhatna rövidebb úton is.
Kárpótlásként az állítható laphosszúságú Recaro kagylóülés – átlagtermettel – zseniális, a vezetői pozíció tökéletesre lőhető be, a helykínálat hátul is korrekt, s a csomagtartó mérete, pakolhatósága sem rossz. Már megint a praktikum… Ó, és a felszereltség a másik olyan történet, ami nem kéne, hogy számítson egy izomkompaktnál, és mégis számít: LED-es nappali menetfény, xenonlámpa, kulcs nélküli nyitás/indítás, bőrkárpitozás, elektromos ülésállítás, navigáció, ülésfűtés, holttérfigyelő, városi ráfutásgátló, majdnem minden volt a próbált autó fedélzetén. Világított ST-logós küszöb szintén. Hasznosabb extraként olajhőmérséklet-kijelző is a turbó- és az olajnyomásmérő társaságában.
Egy túlmotorizált, kényelmes túraautó az ST, nem hot hatch – jutottam a végkövetkeztetésre, olyan, ami inkább fogyaszt 10 litert, mint a gyárilag ígért 7,2-t. Oké, az 5 hengeres reálisan 12-13 litert is megevett, tehát itt is tetten érhető a fejlődés, nem csupán erőben, gyorsulásban, rugalmasságban. És milyen az ára? ST2-esen 8,58 millió a belépő (a kombifelár 240 ezer Ft), ST3-asan 9,19 milliót kér a Ford az ötajtósért. Tesztautónkat közel 11 milliósra extráztatta az importőr.
Ezek az összegek három irányból szemlélődve is borsosak. Egyrészt a riválisok olcsóbbak (Mégane RS 8,2 M, Astra OPC 8,35 M), másrészt egy még mindig túlmotorizált „sima” Focus 1.6 GTDi EcoBoost ára 180 lóerővel 6,34 M, végül a szenzációs Fiesta ST már 6,1 milliótól megcsíphető. És biztos kapni rá még ilyen-olyan kedvezményt. Egyértelműen a Fiesta ST kéne, vagy egy 5 hengeres Focus ST használtan. Azért az RS-t tényleg várjuk, az biztos vadállat lesz.
Árak
Tesztmodell alapára
8 570 000 Ft (2013.11.20.)
Tesztautó ára
10 691 000 Ft (2013.11.20.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Teljesítmény:
184 kW (250 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
360 Nm 2000-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
Végsebesség:
248 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4358 mm
Szélesség:
1858 mm
Magasság:
1484 mm
Saját tömeg:
1285 kg
Tengelytáv:
2648 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
363-1148 l
Belső szélesség elöl:
1380 mm
Belső szélesség hátul:
1360 mm
Belmagasság elöl:
880-950 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-560 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1030 mm
Csomagtér magassága:
500-770 mm
Csomagtér hossza:
830 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
940 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
1999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
360 Nm 2000-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
184 kW (250 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
248 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
CO2-kibocsátás:
169 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
10,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Jól mondod. A német magazinok szerint…
ja meg valami szép felni, meg 1-el nagyobb mehetne, ez a gyenge lambó replika sosem tetszett 😀
Szerintem ez a tökéletes gép.
Leon túl visszafogott lett baltával faragott (az új) a réginek az orránál csúnyábbat rajzolni sem lehetne.A golfnak konzervatív a designja, még mindig akkora ablakai vannak, hogy redőnyt lehet rá applikálni..na meg a tfsi motorok sem a tartósságukról híresek (főleg tudatlan user kezekben).Mazdák nem jöhetnek szóba, idétlenűl néznek ki szintén, bár a legújabb csapott hátú 3-as elmegy, de nem mondanám kívánatosnak.Marad a megane rs, ami 2 ajtósba nagyon jól néz ki, 5-be meg csúnya 😀 ha úgy nézne ki az 5 ajtós mint a 2, akkor azt mondom az a legjobb (meglehetett volna hasonlóra csinálni), de így nem, mert pl. nekem számít, hogy ne 2 ajtón bohóckodjak egy ilyen autónál.Úgyhogy formára szerintem ez a legjobb a mostaniak közül, a hátsó lökőt cserélném egy normálisabb diffuzorosra, az oldal küszöböket meg eladnám valami járókelőnek azt már tökéletes a gép…egyébként a 182 lovas közútra úgy gondolom bőven elég..a kasztni 1333kg-jával.Ja elfelejtettem az astrra j-t, jópofa de olyan mint egy kistehén, és ez a súlyán is meglátszik, nem kéne.
nincs* 265LE-s 6.2 0-100 ja és jövőre jön az új Leon Cupra meg Cupra R 300LE 4×4 DSG :))
A kategória királya a Seat Leon Cupra R igazából nem is értem miért sincs megemlítve a riválisok között a német magazinok szerint is a Leon és Golf a legjobb .. ebben a kategóriában .
Sziasztok! Nekem szerencsére egy 2,5-es 5 hengeres, Volvo motoros ST-m van. És imádom, igen. Viszont az után nagyon szívesen kipróbálnám ezt is, ezt a más karaktert. Remélem egyszer megadatik. Nagyon kíváncsi lennék mi az érzetbeli különbség.
Igen, egész jó. Csak valami hiányzik belőle. Különben nekem is a kombi tetszik jobban, ha már létezik… A Fiesta ST ellenben zseniális, így élmény szempontjából nem tartom szánalmasnak az összehasonlítást.
ST-t vártam legalább annyi élménnyel, mint amennyit az elődök adtak, de ez más karakter. Szerintem.
A 360, köszönjük, javítva. Szerintem amúgy a 200 lóerősnél sokkal gyengébb autókat sem használják ki az emberek, azokat sem lehet kihasználni se Magyarországon, se másutt. Pályára meg puhák az ilyen utcai sportautók.
“Ez 4 hengeres, 2,0 literes, nyilván szintén turbós EcoBoost a 250 lóerőn kívül [u]360[/u], túltöltéssel 385 Nm-es nyomatékkal.” Az adatlapon 340 Nm van. Melyik az igaz?
A 200 LE feletti kompakt autókat nem lehet kihasználni Magyarországon, hacsak nem pályázni járnak vele hétvégénként. Arra viszont jó lenne (2. autónak), hétköznapra meg egy 1.6-os dízel.
Szánalmas a Fiestához hasonlítani, de még a Megane RS és az Astra OPC sem az igazi ellenfele, hiszen ez egy “családi sportkocsi”, azok pedig esélytelenek ilyen használatra. Ennek ellenére nem marad le sokkal tőlük. Így pedig egész jó.
Nekem tetszik, főleg a kombi.
Az már más dolog, hogy ennyi pénzért már vannak hasonló erős autók, így nem biztos, hogy mellette döntenék, főleg, hogy japán párti vagyok és ott a Mazda 3 MPS kifutó modellje olcsóbban, több garanciával. Igaz kombi az nincs. 🙂
Mellesleg megnézném én azt a “közepes gázzal” gyorsulást a mostani pörgős szívó sportmotoros autóm ellen. 😀
Szerintem ti félreértelmeztétek ezt az autót, ti egy RS-t vártatok. De ez csupán egy ST, soha nem is akart kőkemény hot hatch lenni, csak egy kicsit keményebb, erősebb, gyorsabb Focus.