Jó az akkumulátor, mégsem indul az autó – mi lehet a baj?
Fizetett hirdetés
Minden, amit a gyújtótrafókról és az üzemanyag-szivattyúkról tudni érdemes
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Azt mindenki tudja, hogy alapvetően üzemanyag és kellő töltéssel rendelkező akkumulátor kell egy autó elindításához. De mi van akkor, ha ezek ellenére sem indul?
Kezdjük a gyújtással, azaz a szikrával, amit a gyertya ad. Feltehető a kérdés: ki tudja, hogy autójában milyen csereciklusa van a gyújtógyertyának, mikor volt az utoljára cserélve. Sajnos általános, hogy ahogyan az autók egyre megbízhatóbbak, úgy sajnos karbantartásuk is egyre inkább elmarad. Pedig a kötelező olajcseréken túl a kezelési kézikönyvekben található ütemterv szerint erősen ajánlott a gyújtógyertyák időszakos cseréje is. Ha úgy veszünk használt autót, hogy nincs biztos infó arról, hogy mit, mikor cseréltek, a gyújtógyertyát is érdemes a vásárlást követő első karbantartásnál cseréltetni. Ugyanis a gyújtógyertya önmagában nem vészes kiadás, ellenben az öreg gyertya az egyre nagyobb hézag miatt egyre jobban igénybe veszi, próbára teszi a trafót, a végén pedig az fog tönkremenni, már jelentősebb kiadást okozva.
Pláne azért lehet drága a trafó hibája, mert bár számos autónál hengerenként egyesével is cserélhetők a trafók, vannak olyan modellek, amelyeknél a trafók egybeépítettek, így csak egyben cserélhetők. Ilyenek például az Opel Astra H (azaz a mostanság tömegével piacra kerülő volt rendőrautók) 1,6-os benzinesei vagy az első generációs Citroën C4 16 szelepes 1,6-osa is. Persze nem csak a rossz gyertya lehet a trafó gyilkosa, a trafók az autó elektromos rendszerének feszültség-ingadozásaira is kényesek, így például egy döglődő akkumulátor is káros lehet a trafókra, tehát nem érdemes töltögetéssel húzni egy akku cseréjét, mert a sok-sok lemerülést és indítási próbálkozást a trafó is bánhatja. Egy-egy esetben kábelszakadások, csatlakozótörések, szerelés közbeni hibák is a trafó(k) végzetét jelenthetik. Ami viszont a leginkább lényeges: az egyre jobb autók mellett se felejtsük el a kötelező karbantartásokat, a gyertyák cseréjét sem.
Ár példák a Bárdi Autó ERA gyújtótrafó kínálatából*
Mihez jó? | Évjárat | Bruttó kisker ár |
Dacia Duster 1.6 16V | 2010 - | 9 636 Ft |
Skoda Octavia 1.4 TSI | 2008-2013 | 10 989 Ft |
Ford Focus 1.4-1.6 | 1998-2004 | 10 656 Ft |
Honda Jazz | 2002-2008 | 13 563 Ft |
Volkswagen Golf V 1.6 | 2004-2008 | 23 481 Ft |
Peugeot 206 1.1 - 1.4 | 1998-2006 | 25 468 Ft |
Opel Astra H 1.6 | 2004-2014 | 35 989 Ft |
Citroen C4 1.6 16V | 2004-2011 | 33 466 Ft |
Van persze egyéb alkatrész is, ami kell a motor indításához, üzemeléséhez a tankban lévő üzemanyagon, a kellően töltött akkumulátoron és a gyertyán túl: az üzemanyagpumpa. Utóbbira ritkán gondolunk, hogy egyáltalán van az autóban, pedig van, s amíg a motor jár, az is üzemel, magyarán elég sokat. Ennek megfelelően előfordulnak vele hibák is. Pláne úgy, hogy a nem megfelelő minőségű, illetve vizes üzemanyag is tönkreteheti, valamint az is, ha egy használaton kívüli autóban több mint egy évig áll az üzemanyag. Nyilván alapigazság, hogy az egy helyben állás még a használatnál is károsabb lehet, s az is, hogy nem érdemes hagyni túlzottan leapadni az üzemanyagszintet, akkor ugyanis könnyebben eltömődhet a szűrő, ami a talpszivattyúk esetén macerásabban cserélhető, mint a külsők esetén.
Ha tehát megfelelő töltésű, vagy akár már cserélt akkumulátorral sem indul be az autónk, a "van-e üzemanyag", "ki van-e iktatva minden indításgátló" kérdéseken túl a trafóra és az üzemanyag-szivattyúra is érdemes gondolni. Soha nem öröm, ha valamit cserélni kell az autónkon, de jó hír, hogy a Bárdi Autónál a kurrens autókhoz elérhető utángyártott üzemanyag szivattyú, például az ERA kínálatából. Utóbbival kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy 35 éve vannak piacon, s míg saját márkanévvel elsősorban autóelektronikai alkatrészeket kínálnak, övék az egyebek mellett a bolygótárcsás (Wankel) motorok alkatrészeire specializálódott Messmer is. Aki bármelyiket használta már, az tudja: jó/ár érték arányt adnak.
Ár példák üzemanyag-szivattyúkra a Bárdi Autó Era kínálatából*
Mihez jó? | Évjárat | Bruttó kisker ár |
Honda Jazz 1.3 | 2002 - 2008 | 12 266 Ft |
Volkswagen Golf III 1.4 - 1.8 | 1991 - 1997 | 13 832 Ft |
Opel Astra F 1.4 - 1.6 | 1991 - 1998 | 13 849 Ft |
BMW 5 (E39) | 1996 - 2003 | 18 759 Ft |
Audi TT 1.8 T | 1998 - 2006 | 24 119 Ft |
Opel Vectra C 1.6 - 2.2 | 2002 - 2006 | 25 977 Ft |
Ford Focus 1.4 - 1.6 | 1998 - 2004 | 36 733 Ft |
Citroen Xsara 1.4 - 2.0 | 1997 - 2005 | 43 367 Ft |