Jégeralsó helyett – a leghasznosabb téli extrák

Piaci körkép: használt autók téli extrákkal

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jó, ha alulról is fűt, pláne ha az indítás előtt már langyos. A leghasznosabb téli extrák, akár olcsóbb használt autókban is.


A téli autózás egyfajta mumusa a magyar autós kultúrának. Nem vagyunk mi annyira hozzászokva a télhez, mint az alpesi országok lakói. Pedig nálunk is tud azért durva hideg idő lenni. Bár idén eddig csak köd és eső volt a legtöbb felé, volt ahol a jegesedés elzárta a hegyeink (dombjaink) lakóit. Az Autónavigátor.hu hasábjain olvashattak már téli felkészítésről. Ezt most én annyival egészíteném ki, hogy egy hosszabb út előtt egy pokrócot dobjunk be, az befér minden csomagtartóba. Vigyünk feltétlenül vizet is, mert inni a hidegben is kell. Csak ne felejtsük a kocsiban, szét ne fagyjon a palack.
Hirdetés

Szóval már be van keverve a fagyálló, fent van a téli gumi és a nyomásértékek is helyesen be vannak állítva, téli a szélvédőmosó és a gumikéderek is le vannak kenve, az ajtózárak is köszönik, nem fagynak be a zárolajozó jégoldónak köszönhetően. Mi vagyunk, azaz lehetnénk az utak királyai, főleg, ha még a tél előtt részt vettünk egy kiadós vezetéstechnikai kurzuson is.

Érdekes megközelítés, de régebben én arról ábrándoztam, hogy lesz egy téli autóm, amin nem fog ki semmiféle síkos út. Összkerekes, ülésfűtéses, jó nagy ködlámpákkal és gyári fényszórómosóval. Egy második generációs Subaru Forester képe sejlik fel lelki szemeim előtt. Aztán rájöttem, hogy nem az az úr, aki átmegy mindenen, hanem aki megengedheti magának, hogy ne induljon el, csak miután a közútkezelő rendet rakott. Ennek a célnak meg egy rendes téli gumival felszerelt bármilyen autó megfelel. Mégis, ha lehet, olyan kocsit szeretnénk a legtöbben, ami a nyári meleg mellett a téli hidegben is a legnagyobb kényelmet adja.

Mik adják azt a pluszt, amivel télen is kellemesen érezhetjük magunkat a kocsiban? A legfontosabb a hőkomfort. Ma már a használtak közül mazsolázók zöme is működő klímás autóra vadászik, akár a 4-500 ezer forintos ársávban is. A jóval egyszerűbb és olcsóbb ülésfűtés viszont kimarad a keresésből. Igaz, nem is annyira elterjedt, pedig nagyon sokat dob a hideg reggelek hangulatán. És a biztonságnak is jót tesz. Egy utcán parkoló, hideg autóban is meg lehet csinálni, hogy nem kabátban ülünk be, csak mondjuk pulóverben, így kényelmesebben és biztonságosabban vezethetünk. Ha viszont nincs ülésfűtés, marad a beöltözés, hóemberpózban nyom a biztonsági öv, ha meg bemelegszik végre az utastér, már sok lesz a kabát. Legjobb ilyenkor félreállni, és levenni a kabátot.
Érthetően a legtöbb skandináv autóban alapfelszerelés az ülésfűtés. A lepattant, vagy legalábbis egykori áruk huszadáért kínált Saabokat és Volvókat bár én is álmodozva bámulom, a legalacsonyabb árkategóriából nem merném ajánlani őket, ezért ők most maradjanak ki. A tűzhelytől elindulva, a Használtautó.hu részletes keresőjében, amit ezen a hivatkozáson lehet elérni a fűthető ülés mellett az érvényes magyar okmányokat is érdemes bepiálni. Azok nélkül túl messze úgysem jutnánk. A bő hetvenezer ma épp eladó autóból több ezer találat jön fel, akár már egymillió forintig is.

Fűthető ülést elsőként a Cadillac dobott piacra még 1965-ben, de ma már nem kell luxusautót venni a fenéktáji langyosságért. A szebb napokat megélt svéd vasakat kihagyva az egyik legéletképesebb, mégis legolcsóbb találat egy 2001-es Nisssan Primera. A ferdehátú, 2001-es évjáratú középkategóriás még ma is kellemes családi autó. 450 ezer forintért az áhított fűtött első ülések mellett a csapadékos időben szintén hasznos fényszórómosó mellé jutott bele légkondicionáló is. A klíma nem csak nyáron jön jól; működési elve szerint kicsapatja a párát a levegőből, így esős, ködös időben pár másodperc alatt teljesen le tudja szárítani a bepárásodott szélvédőt. 600 ezer forintért kapni 1997-es évjáratú 3-as BMW-t is ülésfűtéssel, ha számít a stílus. A 318i 116 lóerejével és a hátsókerékhajtásssal téli játszós autónak is alkalmas. Nem sokkal többért, 750 ezerért van igazolt előéletű, teljesen feltűnésmentes, fehér Opel Astra G is. Első tulajdonosa gondolt a téli használatra: ülésfűtést, ködlámpát és gyári fényszórómosót is rendelt bele. Nem vészesen sok kilométerrel és igazolt előélettel lehet olyan átlagautót is talán, ami téli üzemben átlagon felüli. Ha szimpatikusak a franciák, a Peugeot 306 és a Citroën Xsara késői példányainál is gyakori felszerelés a fűthető ülés.

A fűthető kormány később jelent csak meg az autók extralistáján, ezért régebbi használt autókban nemigen találni ilyet, hacsak nem utólagos átépítésről van szó. Mára viszont a ragasztótechnika, meg a kormánybőrözés és a hozzá használt anyagok annyit fejlődtek, hogy nem gond a vezető kezét melegítő fűtőszál beépítése. És az sem igaz, hogy luxusautót kell ehhez venni. Kiákban, meg Opelokban is gyakori extra. Corsát már 1,5 millió alatt kapni ilyennel, de a többi modellből is van eladó használt kormányfűtéssel.

A fűtött szélvédő két dolgot is jelenthet. Nyilván az elmúlt ötven évben gyártott autók legtöbbjében van lehetőség az ablakra fúvatni a levegőt, de az igazi fűtött szélvédő ennél több. A technika pionírja az európai Ford, ők már évtizedek óta nagy tömegben gyártják az integrált fűtőszálas szélvédőket. Az 1985-ös Ford Scorpióban jelent ez meg, működése megegyezik a fűthető hátsó szélvédőkével, a különbség az, hogy itt megpróbálják láthatatlanná tenni a fémszálakat. Ez persze teljes mértékben lehetetlen, így van olyan sofőr, akit kifejezetten zavar a fénynél becsillanó fűtőszál, de a legtöbb fordos esküszik rá. A hosszútávú tapasztalatok szerint sokkal kevésbé zavaró, mint amennyire hasznos. Pár százezer forintos Fordokban már találni ilyet, a válságautóként is bevált kerek Escort és Fiesta is ilyen, de a kettő kategóriával drágább, szintén sláger Focus I és Mondeo II használt kínálatában is van jó pár ilyen.

Az állófűtés az ülésfűtéshez vagy a klímához hasonlóan olyan felszerelés, amit akár utólag is be lehet szereltetni, de ha van a kinézett akár új, akár használt kocsiban, az nagy kincs. A működés meglepően egyszerű, egy olajkályhát kell elképzelni, ami az autó üzemanyagját égeti el. A trükk ott van, hogy össze van kötve az autó hűtővízkörével, így a hűtőfolyadék lesz a meleget átadó közeg. Az állófűtés így a motort is fellangyosítja, azaz ha nem is üzemmeleg, de nem is a kinti hidegre dermedt motorral indulhatunk, ezzel a technikát is kíméljük. Mivel az autók a hűtővízzel fűtenek, így egy belangyosodott utastér fokozza a kényelmet. Ez persze nem azt jelenti, hogy már meg is van induláskor a kívánt 20 Celsius fok az utastérben, de ennek elérése sokkal gyorsabb, a már átmelegedett műszerfal kevesebb hőt rabol el az utastér levegőjétől. Nagy a szórás a Használtautó.hu részletes keresőjével ugyancsak szűrhető, állóhelyzeti fűtéssel felszerelt használt kocsik között is. Van 800 ezer forintért már hétüléses, dízel Volkswagen Sharan is. Igaz, az 17 éves már, és nyilván nem keveset futott, de olcsó és olcsón fenntartható csapatszállító. Nyilván az ártól is függ, de extrák miatt szerintem nemigen érdemes autó váltani. Ha viszont épp most keres, ne hagyja figyelmen kívül ezeket a tételeket. Bár mérhető felárat a klímával ellentétben nem igazán jelentenek, mégis nagyon sokat tudnak adni a komfortérzethez.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

6 thoughts on “Jégeralsó helyett – a leghasznosabb téli extrák

  • 2017.10.28. at 23:46
    Permalink

    öööö, nekem mindekettőben az volt… de csak halkan jegyzem meg 🙂

    De az biztos hogy egy használt volvóhoz nem árt félretenni pénzt, de az szinte minden jól felszerelt autóra igaz…

  • 2017.10.28. at 23:46
    Permalink

    (Érthetően a legtöbb skandináv autóban alapfelszerelés az ülésfűtés. Saabokat és Volvókat bár én is álmodozva bámulom, a legalacsonyabb árkategóriából nem merném ajánlani őket, ezért ők most maradjanak ki.) Vegyél 318-as bmv-ét vagy egyéb szutykokat amik nem mennek de legalább jó sokat fogyasztanak én inkább ülök a 163 lóerős és 7 litert fogyasztó volvo s60-ban.

  • 2017.10.28. at 23:46
    Permalink

    Keveset parkolsz hidegben. Szerencsés ember vagy.
    Ülésfűtés (mindenféle kárpit esetén), fényszóró mosó….a két leglényegesebb kényelmi extra.

  • 2017.10.28. at 23:46
    Permalink

    Az ülésfűtést és a kormányfűtést nem lehet egy lapon említeni relevanciában. Előbbi bőrüléshez elengedhetelen (egyébként meg nem sok szükség van rá, mondjuk egy jobb plüssülésnél).

    Az állófűtés mellett léteznek köztes megoldások, nálunk pl a két svéd autóban van kiegészítő fűtés, ami egyrészt nagyon gyorsan bemelegíti a dízelmotort, másrészt viszont olyan szagot bocsát ki mint egy trabant (stílusosan kék füsttelpárosítva).

    Amúgy kevés olyan dolog van ami kell télre. Én speciel hiányoltam a hátsó ablaktörlőt amikor nem volt.

    A 4 kerékhajtás pedig jó dolog ha valaki hegyen lakik, de csak fölfelé segít igazán, lefelé amint a fékre kell lépni megszűnik az előny. Mondjuk lejtől legurulni 4 kereken fogó motorfékkel akkor is királyság…

    A téligumi ami még hasznos dolog, de erről külön cíkket lehet írni (szerintem meg is tették…)

Vélemény, hozzászólás?