Így néz ki a hűtő gyárilag, újonnan
A hűtő amolyan gyűjtőnév az autóval kapcsolatban. Megkülönböztetünk olyan hőcserélő részegységeket, amelyek a motor üzemszerű működésében játszanak szerepet (vízhűtők, olajhűtők, klímahűtők, turbós motoroknál az Intercooler), és másik csoportba tartoznak azok a fűtő, illetve párologtató berendezések, amelyek a komfort miatt szükségesek. Most a vízhűtőről, valamint a legjellemzőbb hibajelenségekről lesz szó, és máris egy jó hírrel kezdhetünk: nagyon sok ijesztőnek tűnő probléma utólagos javítással is orvosolható, nem kell azonnal cserére gondolni, de a témával kapcsolatban egy
szakműhely[/url] látogatását mindenképpen ajánljuk.
Figyeljünk oda a megfelelő folyadékszintre
Idevág a történet. A Fővárosi Autópiacon nézelődve hallottunk két mondatot, éppen próbaútról tértek vissza egy tizenéves Audival, és a vásárló aggodalmasan fordult a kereskedőhöz: "
Nagyon melegszik a hűtővíz. Attól tartok, hengerfejes a motor." Lehetséges ez? Őszintén szólva igen, de a hűtővíz melegedésének még féltucatnyi oka lehet, nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni. Előfordulhat, hogy csupán kevés a hűtőfolyadék, és némi utántöltéssel megoldódhat a melegedés kérdése. A szintre töltést a tulajdonos is elvégezheti, de figyelem: hagyjuk lehűlni a motort, mert a leállítás után azonnal lecsavart sapka balesetet okozhat a nagy nyomással kicsapódó forró gőzzel. Ugyancsak melegedéshez vezethet, ha a hűtő lamellái eltömődnek különféle szennyeződésekkel. Például gondoljunk arra a sok rovartetemre, amelyet mosással eltávolítunk a karosszériáról, a szélvédőről, de nézzünk magunkba, a hűtőt is át szoktuk gőzborotvázni?
Sokszor azért melegszik a hűtővíz, mert el van tömődve a hűtő, és a lamellák között nem tud átjárni elegendő levegő
Látványos, egyben ijesztő, amikor hatalmas durranással, illetve kicsapódó gőzzel szinte felrobban a hűtőrendszer. Vajon mi történhetett?
Ilyenkor már nem segít az otthoni bütykölés, forduljunk szakműhelyhez
Dugulás a hűtőcsövekben is létrejöhet, emiatt lassul a hűtőközeg keringése, és a rendszer melegszik. A bekerült szennyeződéseken kívül a vízkövesedés is okozhat hasonlóan kellemetlen meglepetést, mint ahogy a helytelenül, éveken át keringetett fagyálló is, amely savassá válva marja a csöveket. A tisztítás mechanikai és kémiai úton egyaránt lehetséges, de ez már nem otthoni karbantartás, többek között a hűtő kiszerelésével jár együtt. A hőgomba és a termosztát hibája ugyancsak a motor melegedését eredményezheti, ezeket az alkatrészeket azonban a szakembereknek nem bonyolult művelet bevizsgálni, kicserélni. Mivel a hűtőrendszer túlnyomásra van méretezve, fontos, hogy a sapka jól zárjon, ellenkező esetben a víz nem a beállított magasabb, hanem a szokásos 100 Celsius fokon fog felforrni, és kész a baj. Végezetül akkor jöhet a hengerfejes autó, amikor az elvileg zárt rendszerbe kerülő, forró kipufogógáz miatt a víz „pótlánggal” melegszik, ráadásul a beszivárgó olaj további pusztítást végez. Ez utóbbi azért ad okot aggodalomra, mert az olaj eltávolítható ugyan a hűtő alapos átmosásával, ám a kérdés inkább az, hogy a tömítések mennyire károsodnak.
A fordított helyzet - amikor nehezen megy melegedés - sokkal egyszerűbb jelenség. Ilyenkor általában a rossz termosztát a ludas, amely „elfelejt” zárni, és emiatt a motor túl van hűtve, nem képes normális idő alatt elérni az üzemi hőfokot. Megeshet az is, hogy a zárlatos hőgomba miatt állandóan működik a hűtőventilátor, és ez is lassítja a motor bemelegedését.
Látványos, egyben ijesztő, amikor hatalmas durranással, illetve kicsapódó gőzzel szinte felrobban a hűtőrendszer. Vajon mi történhetett? A magyarázat egyszerű, túlzott nyomásnövekedés miatt a leggyengébb láncszemnél szakadás következik be, azaz ahol a túlnyomás utat talál magának, ott tör ki. Ezt okozhatja szimplán egy cső vagy csőcsonk leválása, törése, egy szelephibás zárósapka, de megeshet, hogy az imént említett hengerfejes autó is így leheli ki a lelkét. Sajnos, ilyen esetben érdemes a pénztárca után kapni, mert a motorgenerál nem olcsó móka.
Kisebb repedések, törések miatt nem kell cserélni a hűtőt, forrasztással, műanyag hegesztéssel sok apró hiba orvosolható. A tönkrement lamellák is pótolhatók forrasztással
Karambolos autóknál gyakran deformálódik a hűtő, de sokszor olcsón menthető a drága alkatrész
Egy gondos gazda általában rendszeresen ellenőrzi az olaj, a fék-, és a hűtőfolyadék szintjét, és ilyenkor kiderülhet, hogy szivárog a rendszer, mert apad a tartály. Az elfolyásnak több oka lehet, az egyszerűen lerázódott csövektől kezdve az alattomos repedéseken át a hűtőcsövek korróziójáig bezárólag. Érdemes erre odafigyelni, mert ha legyintünk egy szivárgó repedésre - lévén majd töltögetjük a hiányt -, nagy lesz a csodálkozás, amikor a hirtelen eltörő csonknál pillanatok alatt elfolyik a víz, és jöhet a tréler. A legtöbb károsodás utólag javítható (véleményt a
szakemberek[/url] mondanak), a fémeknél forrasztással, a műanyagoknál hegesztéssel orvosolják a hibákat. Ez jó hír a karambolos autók tulajdonosainak is, például a komolyabb mértékben deformálódott hűtőket bizony ki lehet egyengetni, a sérült lamellák helyett pedig újakat forrasztanak be. A legtöbb esetben eltörnek a különféle tartók, fülek, támasztók, de ezek is - anyagtól és állapottól függően - pótolhatók.
Létezik egy magyar szabadalom, immáron 20 éve – azóta sem találtak ki jobb hűtőfolyadékot. A neve Motocool (Nyugati országokban Temper néven forgalomban van) Ez a Motocool nem azonos a hasonló néven hirdetett, versenymotorokhoz ajánlott hűtőfolyadékkal (azoknál is jobb).
Miért is a legjobb?
1. Abszolúte környezetbarát
2. Jobb viszkozitási és hőleadási mutatókkal rendelkezik a glikol-bázisú folyadékoknál
3. Nem dermed be, nem fagy meg, örök-életű, nem kell lecserélni
4. Nem drágább, mint az eddigi hűtőfolyadékok
5. A magyarországi gyártás megoldott
Miért nincs forgalomban?
1. A glikolmaffia nem engedi a magyar piacra jutni
2. Nem üzlet a szervizeknek, ha soha nem kell lecserélni
3. A glikolra kitalált refraktométereket át kellene kalibrálni hozzá.
Ha valaki, aki olvassa ezt a hozzászólást, úgy érzi, hogy tud tenni valami konkrétumot az előre lépés érdekében, kérem, írjon nekem az alábbi e-mail címre:
[email protected]
KÁLMÁN ANDRÁS
Elek Imre vagyok, autóhütő javitó Hajduböszörményben. Krepsz Zoltán Úr véleményét osztom, látszik hogy tapasztalt ezen a területen. Megerősiteni tudom hogy szinte minden /vizhütő, olajhütő, intercooler, fütőtest, / javitható és teljesértéküvé tehető anyagától függetlenül. a javittatás komoly megtakaritást eredményez az ügyfélnek, vagy akár a biztositoknak is. Weboldalam és elérhetőségem: http://autohutojavito.hupont.hu