Japán középkategóriás francia-angol előadásban
Titkos tipp: Nissan Primera
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Túlzottan extravagánsnak született, ezért ma már olcsó a Nissan Primera utolsó generációja. Háromféle karosszériában, ugyanennyi benzines és dízelmotorral, valamint automata váltóval is elérhető.
A 2001 végén bemutatkozott, 2002-ben piacra lépett és 2007-ben végképp kifutott utolsó generációs Primera már csaknem 10 éves. A megjelenésekor hipermodernnek tűnő karosszéria ma is karakteres, szépsége azonban vitatható, ennek ellenére lehetnek kedvelői. A négy- és ötajtós, valamint kombi karosszériával is futott sorozat nem csak külső, hanem belső vonalaival és extrafelszereléseivel is kellően különlegesnek számított. Szimmetrikus ívű műszerfalán középre kerültek az órák, a vezető előtt felszabadult pultot azonban sajnos nem hasznosították a tervezők, igazán tehettek volna oda egy tároló-rekeszt. Látványosan a középkonzolra összpontosítottak, oda ugyanis kissé bonyolultan kezelhető, de kétségtelenül gomb-spóroló megoldásként, közös kezelőfelülettel telepítették az audio-, valamint a szellőzőrendszer kezelőfelületét. Az ebben a kategóriában először itt megjelent tolatókamerás, 5,8 colos központi kijelzőn nem csak a navigáció, az automata légkondicionáló, hanem a gyári Nokia kihangosítón keresztül akár a csatlakoztatott telefon menürendszere is megjelenhet – utóbbi funkcióhoz azonban ma már elavult telefon használata szükséges.
Kétségkívül futurisztikus megoldások voltak ezek, a Nissan nem is adta olcsón a Primerát, ám a vevőket a korabeli hazai importőr 5 éves garanciája is csábította. A 4,57 méter hosszú négy- és ötajtós, valamint a 10 cm-rel hosszabb Wagon, azaz kombi nem lett tömegmodell, a csomagtartók 450-465 liter közötti mérete már a 10 évvel ezelőtti vetélytársakhoz mérten is lanyhatagnak számított, ma pedig már egyértelműen a kategóriaátlag alattinak mondható. Az utastér azonban egész tágas, a hátsó sor három felnőttnek is egészen jó, az ülés kellően széles, a középső padlódudor azonban jelentősen apasztja a picit amúgy is csenevész, rövidebb ülőlapú középső hely méretét.
Elöl nemigen lehet ok panaszra. Az ülések tartása ugyan kissé lanyhatag, de a térkínálat minden irányban bőséges, a kezelőszervek franciásan puhán járnak, a kormánykerék a női vezetők örömére meglehetősen könnyen jár, azaz túlszervózott. A Primerákat azonban Használói véleményeink alapján zömében férfiak vezetik. A 28 darab, átlagosan 7 éves, 101 ezer kilométert futott „Primera-park” összesített osztályzata 5-ös skálán 3,5. Azaz a gép összességében nem rossz. A 4,5-ös megbízhatósági érdemjegy bíztató, a 2,5-ös strapabírási kevésbé, az átlagos tetszési index az előbbi értékek átlaga, azaz hármas. Kényelemből, vezethetőségből, használhatóságból és megjelenésből, valamint dinamizmusból és zörejekből egyaránt négyesre vizsgáztak a Primerák és nem sokkal rosszabb a vezetési élmény, a költségek és a mozgás 3,5-ös érdemjegye sem. Az átlagolt eredmények mögött szélsőséges egyéni tapasztalatok állnak, ám mindezek inkább a sofőrök habitusán múlik. Akad, aki imádja és az egy-egy elektromos hiba felett könnyedén huny szemet az amúgy kedvező tulajdonságok tükrében, de létezik olyan Primerás is aki a „szar az egész, úgy ahogy van” kijelentéssel illette autóját, hiszen az elektromos hibák akár teljes mozgásképtelenséget okozhatnak. Nem egy esetben akadt probléma a váltókkal is, az ijesztőnek tűnő hibát azonban akár egy-egy nem gyári forrásból is beszerezhető alkatrésszel, olcsón orvosolhatják a tapasztaltabb szakik. A Használói véleményekből egyértelműen kiolvasható, hogy a márkaszervizek nem egy alkalommal horror árakat kérnek, például akadt Primerás, aki az amúgy nagyon hatásosan lassító, de kissé gyorsan (akár 40-50 ezer kilométer alatt elkopó) 4 darabos féktárcsa-szettért betétekkel, szereléssel együtt 250 ezer forintot hagyott a műhelyben. Utángyártott és bontott alkatrészből alig akad a nem túlzottan sikeres szériához, ezért vásárlás előtt különösen ajánlott az alapos állapotfelmérés, nehogy túl sok elemet kelljen utólag cserélni.
Akinek bejön a Primera egyedi formája, az akár a középkategóriában először itt megjelent távolságtartós tempomatos, xenon fényszórós példányt is találhat, sőt, a függönylégzsák és az ESP is megvan a legtöbb autóban. A már 4 éve kifutott széria motorpalettája 1,6-os (109 lóerős), 1,8-as (116 lóerős) és 2,0 literes (140 lóerős) benzineseket, valamint a legelső évjáratokból 2,2 literes (126 lóerős), a 2004-estől 1,9 literes (120 lóerős) és 2,2 literes (139 lóerős) turbódízeleket kínált. A dízelek kivétel nélkül 6, a gyengébb benzinesek 5 fokozatú kézi váltóval futottak, a 2,0 literes 6 sebességest kapott és fokozatmentes automatával is szerepelt. Már az 1,6-os alapgéppel is el lehet evickélni, ahhoz mérten menetdinamikában szerény, fogyasztásban azonban érezhető lépcsőt jelentenek az erősebb benzinesek. Míg a bázissal akár városban is lehetséges 7 liter/100 kilométer körüli átlagfogyasztással járni, addig a 2,0 literessel legalább 10 literes étvággyal kell számolni. A dízelek dinamikusabbak, és az alapgép szintjén fogyasztanak. A sportos karaktert keresőknek azonban nem ajánlható a Primera, futóműve is inkább kényelemre, mint sportos autózásra hangolt, de a komfortot keresőknek sem a legjobb. A makacs úthibák ütnek, az útegyenetlenségeken a hátsó kerekek akár el is pattoghatnak, a 17 colos alufelniket jobb elkerülni, azokkal nagyon rázós a rendszer.
Cikkünk készítésekor a használtautó.hu adatbázisában több, mint 60 példány szerepelt az utolsó szériás Primerából. A legolcsóbb ép példány 1,25 millió forintért kelleti magát, ráadásul abszolút nem alapgép, 1,8-as motorral, 2003. novemberi forgalomba helyezéssel, Acenta felszereléssel (egyebek mellett (bőr belsővel, kétzónás automata klímával, ülésfűtéssel, tolatókamerával, xenon fényszóróval) és 125 000 kilométerrel. Huszonötezer forinttal drágábban 1,6-os kombi is kapható, hasonlóan gazdag felszereléssel, de szövetkárpittal, mindössze 107 700 kilométerrel és szervizkönyvvel. A kezdeti évjáratokból akár dízelmotoros kombi is kapható másfél millió alatt, de akadnak elszállt árak is, például 2002-es, 1,6-os benzines 2,2 millióért. Ennyiért már szinte az utolsó évjáratból is választhatók példányok. Az árplafon 3 199 000 forint egy 2007-es, mindössze 17 ezer kilométert futott, garázsban tartott, szervizkönyves példányért. Ha valaki beleszeretne a Primera különc formájába, ennyiért voltaképp szinte új autót kap.