Így nézhetnek ki a jövőben a városi haszonjárművek, amelyeket kizárólag a funkcionalitás és a hatékonyság szempontjai szerint alkotnak meg (Fotó: AutoEvolution)
Egy széles körű együttműködés keretében összefogott a Toyota, a Suzuki, a Daihatsu és a Commercial Japan Partnership Technologies Corp, (CJPT), hogy megépítsék a tökéletes elektromos kishaszonjármű-platformot, amely a későbbiekben közösen fejlesztett, aprócska modellek egész sorozatának szolgál alapul. A végeredményre a tervek szerint nem is kell sokat várni, 2023-ban már be is mutathatják a csöppségeket. Elsőre furcsának tűnhet, hogy valaki a lehető legkisebb haszonjárművekkel dolgozzon, ám a sűrűn lakott területeken, amelyek a nagyobb népsűrűségű világvárosokban alakultak ki, csak ezek az apróságok képesek ellátni a szállítási feladatokat.
Jól látszik, hogy még a nálunk megszokott legkisebb furgonoknál is kisebb haszonjárművekre számíthatunk (Fotó: AutoEvolution)
Mivel ezek az elektromos járművek más régiókban is képesek levenni a terhet a nagyobb kollégáikról a szállítási folyamat utolsó kilométerein, ezért elterjedésük világszerte is közelebb viheti a teherszállítást a karbonsemlegességhez. Az együttműködő gyártók ennek ellenére arról is beszéltek, hogy mi lehet a gátja ennek:
a legnagyobb hátráltató tényező a vásárlók szkepticizmusa, akik az elektromos járművek magasabb bekerülési költsége mellett attól is félnek, hogy a jelenlegi töltőhálózattal számolva az áruk is állnának és várnának, amikor az autók töltenek.
Ez persze a szállítmányozó cégek saját töltési lehetőségeinek fejlesztésével minimálisra csökkenthető, ám a legtöbb esetben a valós termékek használhatósága már most is sokkal jobb, mint amit a társadalom, ezáltal a cégek vezetősége feltételez. Több kutatás is bebizonyította már, hogy bár az elektromos járművek bekerülési költsége valóban nagyobb, ám a fenntartási költségek annyival alacsonyabbak, hogy hosszútávon megtérül a villamosítás, legyen szó egyetlen autóról, vagy akár egy teljes cég flottájáról.
Egyes országokban jelenleg is népszerűek az egyszerű, olcsó és hasznos kis szállítóeszközök, amelyek innentől helyi emisszió nélkül láthatják el a feladataikat
Az egyik olyan pont, amellyel meggyőzhetőbbé válnának a vállalatok, ha olcsóbbak lennének maguk a járművek. A villanyautók árának pedig továbbra is jelentős része a fejlesztési költség, éppen ezért fogtak össze a gyártók. A CJPT a haszonjárművek praktikus funkcióinak tervezésében, míg a Suzuki és a Daihatsu a miniautók gyártásában szerzett tapasztalatait dobja a közösbe. A Toyota pedig a több mint húszéves múltra visszatekintő elektrifikációs törekvéseinek nyomán a legfontosabb részletet, a lehető legjobb elektromos hajtásláncot adja. Ez garantálja, hogy a végeredmény ne csak költséghatékony, hanem funkcionalitásában és minőségében is kiváló legyen. A társadalom véleményének megváltoztatása azonban nem megy egyik napról a másikra, idő kell hozzá, hogy a hétköznapi felhasználás során is bizonyíthassanak az új elektromos modellek. A mini haszonjárműveket először a fukushimai régióban és Tokióban tevékenykedő partnerek veszik majd használatba, ahol a modellek az ott lakók számára is bizonyíthatják rátermettségüket, ezzel is felgyorsítva elterjedésüket.
A jövőben az utolsó kilométereket tisztán elektromosan tehetik meg a különböző árucikkek, ráadásul a személyautóknál is kevesebb helyet foglalva a városi forgalomban