Az életfogytig tanulás, azaz a kötelező újravizsgázás egyelőre nincs tervben, januártól azonban a tananyag teljesebb elsajátítása érdekében új kérdések várják a járművezető-képzésben résztvevőket (Fotó: nkh.hu)
Sok-sok év után eltűnhetnek a Daciák, kereklámpás Ladák, Wartburgok és talán a homályos képek is a KRESZ-vizsgák kérdései közül. Azt pedig csak remélni tudjuk, hogy kevésbé nyakatekert példák lesznek, mint eddig, mindenesetre a Nemzeti Közlekedési Hatóság minden lényeges vezetői engedély kategóriában megváltoztatja a
közúti járművezető képzésben alkalmazott elméleti vizsgakérdéseket 2015 januárjától. Az átalakítást az eddigi KRESZ vizsgakérdések mennyisége (túl kevés volt, hibás módon a válaszokat is be lehetett magolni) és minősége egyaránt indokolta. A változtatás hatására a szakértők felkészültebb járművezetőkre számítanak, ami a közlekedésbiztonság javulását eredményezheti.
A hatóság nem titkolt célja, hogy a kérdésadatbázis jelentős bővülésével a tanulókat az eddigieknél sokkal jobban rávegyék az elméleti ismeretek, ezen belül is főként a KRESZ szabályainak tényleges elsajátítására. Az új kérdésbankban nemcsak a kérdések száma nagyságrendekkel több, hanem állítólag azok minősége is jobb; az elavult, több évtizedes kérdésrendszert – főleg technikai fronton – naprakész technológiákat is figyelembevevő adatbázis váltja fel.
A megújított vizsgarendszer a bejelentést követően azonnal hatályba lép: nincs több vizsga a régi kérdésekkel. Január 12-ig vizsgaszünet van érvényben, utána az első alkalommal már az új kérdésekkel találkozhatnak a vizsgázók. Átállásra nincs szükség, hiszen az elméleti képzés előírt tananyaga, a vizsga követelményrendszere, a számítógépes vizsgáztatási rendszer, a kérdések megjelenítése, száma és pontozása, valamint a megoldásra rendelkezésre álló idő a vizsgán nem változik. Az új kérdések kompatibilisek a jelenlegi számítógépes elméleti vizsgarendszerrel (SZEV), így az átállás nem jár plusz költséggel, és nem igényel hosszú adaptálási időt.
Nem csak lecserélődik, ki is bővül a kérdések és az abrák sora. Ez még a régiek közüli
Az újítások mindhárom fő vizsgatárgyra kiterjednek (a tehergépkocsik és a nehéz pótkocsis járműszerelvények vezetői a Közlekedési alapismereteken kívül Szerkezeti és üzemeltetési alapismeretek és egyes esetekben Munkavédelem, tűzvédelem, szállítás tárgyakból is vizsgáznak). Az NKH közleménye szerint kikerültek az elavult kérdések, amelyeknek helyét a műszaki témakörökben a korszerű technikai megoldásokra vonatkozó kérdések veszik át (pl. menetstabilizáló rendszer, kipufogógáz-tisztító berendezések, korszerű elektromos és világítástechnikai eszközök stb.).
Az alapkérdések tekintetében az eddiginél négyszer több kérdésből áll az adatbázis, a variációs lehetőségeknek köszönhetően pedig összességében mintegy tízszer több kérdés felbukkanásával számolhatunk a vizsgákon. Ahogyan vizsgaidőszakban mondani szokás, nincs menekvés, tanulni kell!