Egy ikonikus autó kel újra életre
Egyesek szerint a világ leghíresebb autója az Aston Martin DB5, amit az 1964-es Goldfinger című James Bond film tett azzá az ikonikus modellé, melynek jó állapotú darabjaiért ma óriási összegeket kérnek. 1963 és 1965 között körülbelül 900 darab készült a túrakupéból Newport Pagnellben, egy kis városkában nem messze Londontól. Az eredeti gyár helyén ma is működik az Aston Martin, itt építették fel a világ legnagyobb olyan üzemét, ami az angol márka modelljeinek restaurálásával foglalkozik.
Kézzel készül mind a 25 darab
A helyszínt és az alkalmazottak szaktudását kihasználva a cég nemrég kedzte el régi modelljeinek újbóli gyártását, 2017-ben a DB4 GT-t támasztották fel, most pedig a DB5-ből készül egy 25 darabos limitált széria. Az autó már önmagában különleges lenne, ám a James Bond filmek készítőivel, az EON Productions-szel együttműködve még a Goldfingerben látott kütyüket is beépítik a régi-új darabokba, tovább fokozva ezzel az egyediségüket. A kémfelszerelés miatt sajnos közúti használatra alkalmatlan a DB5 Goldfinger Continuation, bár a horribilis, egymilliárd forintnak megfelelő összegű (áfa nélküli) árcédulát tekintve amúgy is valószínűtlen, hogy sok tulaj bármi másra is használná, mint hogy kiállítsa gyűjteményében.
Választható extra a levehető tetőpanel
Az autó természetesen kézzel készül, a folyamat 4500 munkaórát igényel.
Ezalatt nem csupán az autó hagyományos részeit építik újra, hanem James Bond ügynök speciális felszerelését is beszerelik: füstgépet hátulra, háromoldalú forgó rendszámtáblát elöl-hátul, golyóálló védőpajzsot, faltörő kost az első lökhárítóba, vagy választható extraként az utasoldali levehető tetőpanelt. Biztonsági okokból az olyan funkciók, mint a gépfegyver, a hátsó olajszóró vagy a gumiszúró, csak replikaként kerülnek az autóra. A titkosügynök sofőrt belül az ajtóba épített telefon, az ülés alatti titkos fegyvertartó, vagy a kütyüket aktiváló távirányító segíti a rosszfiúk üldözése közben.
Az eredeti modellekhez hűen készülnek az új példányok is
Természetesen az autó többi alkatrészének is nagy figyelmet szentelnek, az eredeti modellhez hűen csak ezüst színben készül a DB5 Goldfinger Continuation, az acél alvázra alumínium karosszéria kerül, de a felfüggesztések, a szervó nélküli kormánymű és az acél tárcsafékek is a fél évszázada készült DB5-öt idézik. A motorháztető alatt egy négyliteres, hathengeres szívómotor dolgozik 290 lóerővel, ehhez egy ZF ötsebességes kézi váltó társul, a kerekek pedig természetesen hátul hajtanak - mindez a régi modellben is így volt. Az új DB5 első példányai a tervek szerint idén ősszel érkeznek meg a szerencsés vásárlókhoz.
Négyliteres, sorhatos benzines hajtja a DB5 Goldfinger Continuationt, csakúgy, mint az eredeti DB5-öt
Továbbra is úgy érzem, hogy ezek a gyári replikák eléggé arcul köpik a gyűjtőket, vagyis pont azokat akik sokat áldoztak arra hogy a márka örökségét megőrizzék. Valamilyen szinten ez az arany tojást tojó tyúk levágása is, mert az a pár drága gyűjtői darab is igényli a gyári támogatást, amit gondolom jó pénzért nyújtottak Newton Pagnellben.
Annyi biztos hogy Louwman úr most nagyon nem örülhet a brit tétjeinek, mert a Louwman Múzeumban (http://egzostive.com/louwman-gyujtemeny-2017/) van ebből is egy eredeti (a négyből, az egyik filmforgatást is túlélő, majd a Goldfinger film promóciójához használt DB5) és a D type-ból is (amiből a Jaguar csinált nemrég egy continuation sorozatot ami szintén nem egy áldás a ritka modellek gyűjtőinek, bár legalább az ideológia szép amivel marketingelték (már meg voltak a felkész verdák, de nem volt értelme befejezni) ).
Szóval most lehet hogy az Astonnál beszednek 1-2 millió eurót ez után a pár egyedi darab után, de a gyűjtők valszeg meggondolják hogy mennyit adjanak ezen túl az eredetikért.