Ízelítő a hónap bulijából: Road to Eplény
Kedvcsináló: szeptember 27-én Volkswagen találkozó a Hungaroringen 1500 autóval
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Régi és új Volkswagenekkel mókázni igazi jutalom. Ráadásul ugyanez nagyban megismételhető szeptember 27-én a hungaroringi VW találkozón.
Gyorsan kezdem a lényeggel: szeptember 27-én Volkswagen márkatalálkozó a Hungaroringen. Írja fel mindenki a naptárába! A márkaklubok és a Volkswagen forgalmazója, a Porsche Hungaria már harmadik alkalommal szervezi meg éves nagy találkozóját. A golfrajongók meetingjének indult kezdeményezéshez csatlakoztak a legjelentősebb hazai modellklubok is, nevesen a Transporter, a Bogár, a Passat, a Corrado és a Scirocco klub is, így már nem csak az idén 40 éves Golfot, hanem az egész márkát ünnepelhetik a típusbarátok.
Megéri kimenni és nem csak azért mert nevetségesen olcsón, fejenként 300 forintért lehet csorgatni a nyálat 1500 - nem elírás! - kiállított kocsira, hanem mert lesz több jó program is. Egyrészt betétnek számos, az egész család különböző érdeklődési körű tagjait vonzó dolog is lesz a szépségápolástól az autóápolásig, másrészt a benzinvérűek itt láthatják élőben először itthon a legújabb VW típusokat: a Golf GTE-t és a Sportsvant is. A hírek szerint a legújabb, a B8-as Passat is látható lesz, talán csak kívülről, hiszen a nagy premier a Párizsi Autószalonon lesz. Kevésbé kurrens, de annál inkább szívhez szóló, hogy a Brazíliában gyártott utolsó, bugyikék faros Transporter is tiszteletét teszi a Hungaroringen. Sztorijáról már írtunk korábban, de ez is önmagában nagy dolog, és az esemény rangját jelzi, hogy a hannoveri VW haszonjármű múzeum erre az alkalomra kölcsönadta.
Idén is lesz tombola, potom 40 forintért. Két éve egy I-es, tavaly egy II-es, idén meg egy III-as Golfot vihet haza egy szerencsés résztvevő, akit kisorsolnak. A kiállított kocsikat szakmai zsűri válogatja össze és a ringen ünneplik a Golf 40 éves szülinapját is, amiről mi már korábban megemlékeztünk. Mindezekről bővebb információt az esemény honlapján találhatnak ezen a linken[/url]. Tehát még egyszer, két hét múlva szombaton, szeptember 27-én VW találkozó, mi egészen biztosan ott leszünk. A Volkswagen pr-esei az esemény beharangozására és az újságírók feltüzelésére szerveztek egy kis autós túrát Veszprém megyébe. A Road to Eplény rendezvény keretében a Balatont érintve Eplénybe, majd Zircre autóztunk a hét generációnyi Golffal és az eddig gyártott öt széria Transporterrel. Kedvcsinálónak hadd mutassunk be három kedves kisbuszt, az első három generációt.
A két bekezdéssel feljebb látható sárga autó is jó példa arra, hogy nem csak tökéletesre restaurált gépekkel érezheti jól magát az ember. Ő is Transporter, a hatvanas évek elejéről származik, még a stílus- és kategóriateremtő T1-es szériából. Persze nagyon messze van már az 1950-ben bemutatott őstől, erre már gyárilag kerültek olyan modern felszerelések, mint a kerek fényszórók fölé helyezett szintén kerek indexlámpák. Picike, kerek visszapillantóival olyan, mint egy nagyra nőtt, duci bogár a csápjaival. Osztott szélvédője, krómozott kerékkupakja nagyon jól passzolnak a kétszínű fényezéshez. A vajszínű sáv közepén virító hatalmas embléma hirdeti, hogy wolfsburgi termék.
Laikusként elsőre talán nehéz megkülönböztetni a narancssárga színű újabb, T2-es szériájú Transportertől, pedig van köztük bőven különbség. 1967-ben jött ki a második széria és összességében egy komolyabb autó, mint elődje. A ma már más értelemben használt panorámaszélvédő váltotta a kétrészes síküveget, az első kerekek mögött 1970-től tárcsafékek dolgoztak a lassításán, és a fékek hűtéséért lukakat vágtak a keréktércsákra. Ez ma nem tűnik nagy ördöngösségnek, de a maga idejében a koncepció logikus továbbfejlesztésének számított. Erősebb motorokat kapott a T2-es, ahogy az alapját adó Bogár és a többi faros VW is fejlődött. 1,1 literről indult a Tranyó, ebben viszont már 1.6-os volt az alapmotor, szédítő 47 lóerővel.
Egészen 1979-ig készült a T2-es, aztán váltotta a kocka T3-as, a képeken a fehér autó. Ha a T3-as jön szóba az ember általában egy gyengécske szívódízelre gondol, ami elöl körlámpás. Megjelenésekor léghűtéses benzinesekkel is kínálták, de lehetett bele erősebb vizes boxereket és szintén vízhűtéses, de soros dízeleket is kérni. A vizes boxer ma már nagy kincs, ahogy ez a turbódízel és menő kockalámpás Westfalia lakóautó kivitel is az. Sok eleme nem gyári már, de folyamatos használatban van, és a tulajnak így tetszik, személyre szabva. Motorja a legerősebb dízel az 1.6-os turbós, 70 lóerővel, ami újkorában 127 km/h-ig gyorsította a T3-ast. Ma már kár lenne eddig hajszolni, de egy kellemes kempingezésre bármikor érdemes vele elindulni. Extra fekhelyek a felcsapható tetőrészben, gyári mosogató, hűtő és sütő a kockatest gyomrában, hogy a lehető legotthonosabban érezhessük magunkat.
A T3-as sorozat további kunsztja volt még, hogy 1985-től rendelhető volt a Steyr-Puch fejlesztette Syncro összkerékhajtással és 1987-től jelentős felárért az ABS is felkerült az extralistájára. Hogy mi a közös mind a három farmotoros VW kisbuszban? Hogy mindet rajongva szeretik a gazdáik, és aki akár csak egy rövid próbakör alatt megérezheti a hátul zakatoló motor adta hangulatot, azt könnyen elkapja a Tranyó-láz.
Köszönöm az észrevételt, a hiba szerkesztéskor került a szövegbe.
Szívesen Hollósy úr, ha már “így” megköszönte. Örömmel segítettem.
:-DD
Szívélyes üdvözlettel:.
Kempelen, a fűzfapoéta
Hollósy úr, ezt rendbe kellene tenni rögtön a cikk elején.
Méltatlan a magyar nyelv ilyetén védelmezőjéhez, mint ön.
[i]“… szeptember 27-én, a Hungaroringen Volkswagen márkatalálkozó a Hungaroringen.”[/i]
A legmélyebb tisztelettel:
Kempelen, a fűzfapoéta