Egyszerre szögletes és lekerekített, mégis jól mutat: valahogy így képzelném el egy GLB és egy EQS közös gyermekét
Egy sietős menetpróbán épphogy megismerhet az ember egy-egy modellt, főleg igaz ez egy olyan autó esetében, mint az EQB. Merthogy ennek a Mercinek a különlegessége, hogy egyszerre céloz rengeteg vevőkört, így nagyon sok szempontnak és elvárásnak próbál megfelelni egyszerre. Hogy ez érthető legyen, érdemes kibontani egy kicsit, hogy mi is ez pontosan, már persze azon túl, hogy az első Magyarországon gyártott, teljesen elektromos autó.
Az EQB tengelytávja 2,83 méter, kategóriájában korrekt méret ez, ám kényelmesen hétszemélyes, tágas belteret nem eredményez
Az újdonság nem csak méretben áll közel a
GLB-hez, hanem rokonok is, az alapjául szolgáló EVA 1.5 platform ugyanis lényegében a Mercedes MFA2 padlólemezének erőteljesen megreformált változata. Amellett, hogy az alapokat elektromos hajtáslánc befogadására optimalizálták, a hossza is megnőtt, méghozzá 4,68 méteresre. A valamivel nagyobb, 19,4 centis hátsó túlnyúlás kint komolyabb, arányosabb küllemet, bent pedig tágasabb utasteret ad az EQB-nek, ám ne tévesszen meg senkit a szögletes, tipikus SUV forma, ez még mindig egy kompakt modell.
Elöl és hátul is jól állnak az EQ lámpák a Mercedes kompakt villany-SUV-jának
Fontos viszont megjegyezni, hogy az elektromos SUV közel sem olyan szögletes, mint a belsőégésű motoros rokona: amennyire csak engedték a vonalak, optimalizálták az aerodinamikáját, valamint a Mercedes-EQ modellek tipikus orrát és farát is megkapta. Ez elöl a Black panel hűtőmaszkot és a fent fényívvel összekötött, alapáron LED technológiás első fényszórókat jelenti, ugyanígy a hátsó, csomagtérajtón összeérő lámpák is megvannak, amit a lökhárítóra költöztetett rendszámtábla egészít ki.
A műszerfal a márka hasonló méretű termékeiből már jól ismert elemekkel dolgozik, ezt felszereltségtől függően dobják fel az EQ vagy az AMG modellekre jellemző apróságok
A sofőrt körülvevő kezelőszervek is remekül teszik a dolgukat, minden ergonomikus és könnyen elérhető
Bent a megszokott
"kompakt Mercis" műszerfalat kapjuk az egybeolvadó kijelzőkkel. Az anyagminőség a méretosztályhoz képest elfogadható, az ajtókárpitokon a legpuhább műbőrtől a legkeményebb kopogós műanyagig minden megtalálható fentről lefelé haladva, ám annyira ügyesen tették a jó matériákat szem elé, és olyan okosan spóroltak ott, ahol nem látod, hogy mindez csak akkor tűnik fel, ha direkt nyomkodod végig.
Az ajtókárpitokat látványra egységes anyagok borítják, ám csak ott igazán jó megfogni, ahol tudták, hogy gyakran fogsz hozzáérni
Alapáron GLB-s emlékeket idéz a beltér, de így is jól extrázott: a nagyobbik, egybeolvasztott kijelzős MBUX rendszert kapja, de a sávtartó és vészfékező rendszer is mindenképp belekerül. A villanyautós különlegességek csak az Electric Art felszereltségnél dobják fel a látványt, itt újrahasznosított PET palackból készült, rose gold színű kárpitok és díszek kerülnek bele, valamint hangulatvilágítást kap az összes turbina-légbeömlő és a műszerfal dekorbetétje is. Alapesetben csúcsfelszereltségként az AMG Line sportos küllemét és belső részleteit kérhetjük, ám limitált ideig még akad egy szint felette, az Edition 1, ami még egy lapáttal rátesz a modell bemutatását ünnepelve.
Elöl remekül elférni, a második sorban attól függ a térérzet, hogy hová állítod az üléseket, leghátul viszont mindenképp csak szükségülések maradnak
A Mercedes erről nem is hazudik, 165 centis magasságig ajánlják a harmadik sort, jól látszik, hogy már a 173 centimmel és 62 kilómmal is szűkös
További különlegessége az EQB-nek, hogy kompakt méretei ellenére rendelhető hétülésesként, ám jól meg kell gondolni, hogy feláldozzuk-e ezért a konkrét két szükségszékért a csomagtartó legalsó 30 literét. Persze bőven elég az így fennmaradó 465 liter is, de hozzá kell tenni, hogy a szűkös, legfeljebb 165 centis utasoknak szánt harmadik sort kinyitva gyakorlatilag semmi csomagtere sem marad a kompakt SUV-nak. Érdemes viszont azt is megjegyezni, hogy az ülőlap és a támla is kényelmes leghátul, ráadásul két pohártartó is jutott az ülések közé.
Íme a motortér, benne az alapesetben az első kerekeket tekerő eATS névre keresztelt kompakt hajtómű
A hajtáshoz elöl egy aszinkronmotort, az előre és hátra is egysebességes váltóművet, a difit, a vezérlőegységet és ennek a hűtését kombinálták egy egységgé a Mercedes mérnökei, az összkerékhajtású változat esetében ezt hátul egy szinkronmotor egészíti ki. Jelenleg még csak így kapható az EQB, később érkezik csak az olcsóbb, ám csak két kereket tekerő változat. Addig
be kell érni a 300 4Matic és a 350 4Matic változatokkal: az előbbi 228 lóerővel és 390 newtonméterrel repíti 8 másodperc alatt 100 km/h sebességig az EQB-t, míg az utóbbi 292 lóerejének és 525 Nm nyomatékának hála 6,2 másodpercre faragja a százas sprintet. A 160 km/órás végsebesség és a 66,5 kWh kapacitású,
"kétemeletes" akkucsomag közös, erre 8 év vagy 160 000 kilométer garanciát vállalnak a németek.
A menetpróbán az EQB 350 csúcsváltozatot próbálhattuk ki, AMG Line csomaggal és természetesen összkerékhajtással
Az akár 419 kilométeres hatótávhoz a 300 cellás, 469 kilós akkucsomag mellett nem csak a 0,28-as légellenállási együttható kell, hanem rengeteg okos kütyü is, ami a mechanikus megoldásoktól az intelligens rendszereken át az újragondolt kényelmi funkciókig mindent is jelent. Hogy az összes kategóriára legyen példa, ilyenek az első lökhárítóban található aktív légterelők, a fedélzeti navigáción beállított útvonal adottságaihoz automatikusan igazodó rekuperáció, vagy az akkucsomag hulladékhőjét hasznosító fűtés. Alapáras a 11 kW-os AC tölthetőség is, így kevesebb mint 6 óra alatt tejesen feltölthető az EQB, de ugyanígy jár a 100 kW-os DC villámtöltés is, amivel - ha a töltőoszlop is úgy akarja - 32 perc alatt elérhető a 80 százalékos töltöttség. Sajnos ehhez a modellhez nem jár ingyen, csak kedvezményesen az Ionity, a
"zöld töltés" viszont alap: eszerint a Mercedes-Benz garantálja, hogy a töltést megújuló energiából biztosítják.
Hátulról is ugyanazt a lekerekített szögletességet láthatjuk, mint az autó elején, ám ennek funkciója is van, kupésabb tetővonallal ugyanis nem jutna fejtér a leghátsó ülésen utazóknak
A csomagtartó alapesetben 465 literes, ülésdöntéssel 1620-ra bővíthető, 7 személlyel viszont gyakorlatilag csak a töltőnek és az egyéb kötelező kellékeknek marad benne hely
Mint látható, rengeteget ígér az EQB, már-már gyanúsan sokat is egy kompakt SUV-hoz képest. Szerencsére, ha csak egy rövid időre is, de volt lehetőségünk kipróbálni, így kiderült, milyen. Ahogy arról már szó volt, hétszemélyesként mindenképp kompromisszumos, de ettől eltekintve jól hozza az elvárásokat. Erős és kényelmes, bár a villanyautókra jellemző hirtelen megindulások után a fékezések és a kanyarok közel sem ennyire zökkenőmentesek, érződik az autó közel 2,2 tonnás tömege.
Fontos viszont megjegyezni, hogy az árát is megkérik: az EQB 23,5 millióról indul, de könnyen elszalad vele a ló.
A kipróbált (és fotózott) tesztautó például már 29,4 millió forintot kóstál kedvezmények nélkül, így biztosan akadnak majd, akik ennyiért nem akarnak kompromisszumokat kötni az anyagminőség és a térérzet tekintetében, de el kell fogadni, hogy aki egy tisztán elektromos, prémium SUV-ot venne (pláne hétülésest), annak a mai árak mellett mélyen zsebbe kell nyúlnia, és kész.
Mindent egybevéve egyértelműen büszkék lehetünk a globális piacnak kizárólag Magyarországon összeszerelt EQB-re, ám tudni kell a határain belül kezelni, főleg ha az árát is figyelembe vesszük
Nem tudom mennyire lehet érdekes, de a 7 személyes autóknál mindig csak 2 adatot adnak meg a csomagtérre vonatkozóan. Azt, hogy mennyi 5 személlyel és mennyi 7 személlyel. Érdekes lehetne egy olyan adat is, hogy mennyi 6 személlyel. Mert lehet, hogy csak az egyik „pótülésre” van szükség egy-egy nyaraláshoz. Ez nem kifejezetten a Mercire vonatkozik, hanem minden gyártóra.
a katalógus adatok a legirrelevánsabbak egy kombinál vagy SUV-nél. Sőt a legtöbb adat duplán félrevezető, nem is érdemes velük foglalkozni.
https://egzostive.com/idealis-csaladi-auto-ii-praktikum/
A leggyakrabban az ember 50 litert használ ki.
Viszont eljön az idő maikor felpakolja a családot nyaralni akkor viszont az számít hogy mennyi fér bele a hátsó ülések mögött, a plafonig pakolva (normális családi autóknál kapsz egy erős hálót ami nem enged semmit előre). Ez az amit sosem adnak meg.
Viszonylag jó referencia az ADAC, ők minden tesztnél lemérik a tényleges csomagtartót (a lap alatti rész nélkül, mivel alulra úgyis pótketereket veszel felárért), és lemérik plafonig is.
Pl amig rá nem néztem komoly jelölt volt a Lexus NS és a Merc GLC, aztán kiderült hogy az az (övvonalig) „500 literes” csomagtartó inkább 300, és még a plafonig se biztos hogy meglesz a beigért méret.
Szerintem, ha az 5 üléssel megadott x literből kivonod a 7 üléssel megadot y-t, az eredményt elosztod kettővel, és hozzáadod a 7 üléses adathoz, meglehet, hogy mekkora 6 üléssel a csomi.
Tehát, ha 5 fővel pl. 500 l., 7 fővel 200 l., akkor 6 személlyel 350 l. körül lehet.