Egyre népszerűbbek a plug-in hibrid modellek, ami a trendváltozás mellett a növekvő kínálatnak is köszönhető
Nem teltek eseménytelenül az elmúlt évek az autóiparban, gondoljunk csak a dízelbotrányra, a WLTP ciklus bevezetésére, a
flottaátlag alapú szabályozásra, az egyre több tisztán elektromos modellre és a
globális értékesítés visszaesésére. Ezek az események mind hatással vannak az értékesített mennyiségre és annak összetételére. A tavalyi év utolsó negyedévében is folytatódtak a nagyjából már megszokott trendek, viszont akadt a megszokottól eltérő folyamat is.
A hibridek mellett az elektromos modellek népszerűsége is nő, de a piaci részesedésük még mindig alacsony, ami a magas árnak, az infrastruktúra hiányosságának és a nem minden felhasználási módra való alkalmasságuknak köszönhető
Az elektromos modellek népszerűsége továbbra is növekvőben van, 2019 utolsó negyedévében 81 százalékkal több áram hajtású modell fogyott, mint egy évvel korábban, ám az összes négykerekűnek csupán 4,4%-át teszik ki az üzemanyagtartály nélküli modellek. A növekvő kereslet miatt rekord is született, a tavalyi év utolsó három hónapjában közel 157 ezer elektromos autó kapott rendszámot, elemzők szerint viszont még több villanyautót lehetett volna értékesíteni, mivel a kereslet nagyobbnak bizonyult a kínálatnál. A hibrideknek sincs okuk panaszra, 69%-kal több vevőt érdekeltek, mint egy évvel korábban, tavaly október és december között 252 ezer hibridet vásároltak az Unióban.
A dízelbotrány óta sokan a benzineseket részesítik előnyben, az Európában eladott autók több mint felét benzin hajtja
Az európai piacon összességben továbbra is csökken a dízelek iránti kereslet, a vizsgált időszakban 3,7%-kal estek vissza az eladások, így egymillió gázolajos modell talált gazdára 2019 utolsó negyedévében. Hazánk viszont a kakukktojás országok sorát gyarapítja, itthon ugyanis nőtt az igény a dízelekre, méghozzá nem is kicsit: a piaci átlagnál jelentősebben, 18,4%-kal ugrott meg a dízelek iránti kereslet, igaz, tavaly előtt pedig még jelentősebben csökkent. Hasonló cipőben jár Németország (+4,3%) és Franciaország (+7,3%), illetve Belgium (+17,7) és Szlovénia (+18,2%), érdekes viszont Románia és Svédország előretörése. Az északi országban 30,5%-kal ugrott meg a gázolajosok értékesítése, keleti szomszédunknál pedig 31,1%-kal nőtt a kereslet.
Az EU piacán évről évre kevesebb gázolajos fogy, néhány országban viszont (köztük itthon is) 2019 végén mégis több gázolajost értékesítettek, mint egy évvel korábban, de több évet nézve nálunk is népszerűségük csökkenése látható
Jól áll a szénája a benzines modelleknek is, a tavaly év végi eredmény 12%-os növekedést mutat, 2019 utolsó három hónapjában az összes értékesített négykerekű 57%-át benzin hajtotta. Bizonyos országokban csillapodni látszik a dízelellenes hangulat, a néhol növekvő gázolajos mennyiség akár tudatosabb autóhasználatot is jelenthet, azaz a fogyasztók egyre jobban látják, hogy melyik hajtáslánc milyen felhasználási területen lehet optimális.