Több mint 100 millió forintos E-Transit flotta látható a képen
Itthon is bemutatkozott a "nagy" Ford Transit elektromos verziója, a korábban Spanyolországban
már próbált E-Transit. Azért fontos megjegyezni, hogy a "nagy", azaz normál E-Transitról van szó, mert a Ford elektromos furgon-offenzívájában épp a múlt héten debütált a kisebb méretű E-Transit Custom és annak személyautó verziója, az E-Tourneo Custom. Utóbbiak jövőre érkeznek, 1 tonnás teherbírással, majd 2024-ben követik őket a még kisebb Courier modellek villanyváltozatai. Az E-Transit viszont már olyannyira itt van, hogy már rendelhető, sőt múlt hét pénteken szokatlan helyen, a Hungaroringen mehettünk vele néhány kört.
Az E-Transit mindenképp jól felszerelt, akár tolóajtaja is elektromos
Az élmények előtt azonban essen néhány szó a covid előtti szinttől még mindig elmaradó, egyre jelentősebb szállítási időket adó haszonjármű-piacról, ahol tarol a Ford (14,9%-os piacrésszel Európában, 28%-ossal hazánkban). Meghatározó modell a már új verziójával is kapható Ranger, a furgonoknál pedig persze a Transit, nem csak a Fordnál. A Ford piaci erejét mutatja, hogy minden hazánkban eladott negyedik haszonjármű Ford, nem is meglepő módon, hiszen szinte egyedül kínálnak ma már árgaranciát modelljeikre, s még mindig tudnak 4 hónap körüli szállítási időket adni. Akár az E-Transit kapcsán is, ami a szegmens legjobb, 317 kilométeres hatótávjával debütált. Akkumulátora pontosan az, ami a Mustang Mach-E alapverziójában is található. A 68 kWh kapacitású lítium-ion telepet a tengelyek közé, a padló alá, a raktér méretét alig csorbítva építették be. Ugyanakkor elvitathatatlan: a raktér belépési magassága 3-5 centivel emelkedett, ez azonban elenyésző.
A legkisebb verzió is 9,5 köbméteres rakteret ad, a legnagyobb 15,1 köbméterest
Bár akkumulátor csak egyetlen lehet az E-Transitokban, a kínálat igencsak széles: szimpla-kabinos alváz, szimpla- és dupla-kabinos furgon egyaránt elérhető. A jellemzően fogyó szimpla-kabinos furgonok háromféle (L2, L3, L4) és mindenképp magas (H2) vagy extra magas (H3) tetőkialakítással készülnek, a rakterek 9,5-15,1 köbméter közöttiek, a teherbírás pedig 3,5 tonnáig legfeljebb 900 kilogramm, a 4,2 tonna megengedett össztömegű L2-es verzió cipelheti a legtöbbet: 1,7 tonnát. A vontatási kapacitások ugyancsak korlátozottak. Az E-Transit városi, elővárosi áruterítésre vagy például csomagkézbesítésre termett, nem gond neki, ha akár 200 méterenként megállítják, majd újraindítják, hangja pedig néma, üzeme rezonanciamentes.
Szokatlan látvány a Hungaroringen, viszont az alacsony súlypontú furgon egészen kezesnek mutatkozott ott is
Nem csak akkumulátorát, hanem hajtását és független, tekercsrugós hátsó felfüggesztését is a Mustangtól vette: 183 vagy 270 lóerős villanymotorral is választható, nyomatékból mindenképp 430 Nm áll rendelkezésre, a végsebesség pedig 130 km/óra is lehet. A Hungaroringen kipróbáltuk, ezt tudja is, ráadásul a fékrendszer is a méretekhez illő, igaz a raktérben nem volt áru, viszont 150 kilogrammot másodmagammal így is kitettünk az adott verzió 900 kilogrammos terhelhetőségéből.
Alapáron jár a 12 colos érintőképernyő és hozzá az online kapcsolatos, töltő-adatbázisos navigáció
Az E-Transit csakis Trend felszereltséggel és a villanyautóktól megszokott extrákkal, például elektromos, előre is programozható automata légkondival, menetmódválasztóval, hatalmas (12 colos) érintőképernyőjén a töltőket is megjelenítő (SYNC 4 rendszeres) navigációval érhető el. A 68 kWh-s akku AC töltésből 11 kW-osat, DC-ből 115 kW-osat fogad, de az utasfülkében és a raktérben 10A-s, azaz 2,3 kW-os konnektoron keresztül áram leadására is képes, így az E-Transit egy igencsak mobil, néma "aggregátorként" is szolgálhat.
Az L2, L3, L4 verziók 4,8-6,65 méter hosszúak
Vezetése az első próba szerint a lehető legegyszerűbb, ilyen nagy "dodzsemhez" még aligha volt szerencsénk. Manőverezését 360 fokos, felülnézeti kamera és vészfékezős tolatóradar segítheti - millió egyéb, például sávtartó és adaptív tempomat mellett. Ára nyilván nem szerény, a legolcsóbb (L2H2) verzió a 183 lóerős motorral nettó 23,215 (bruttó 29,484) millió forint. Összevetésül a Mustang Mach-E 28,55 millió forintról indul, persze az kevésbé "hasznos" modell. Az E-Transit árak szórása minimális, összesen 25 verzió érhető el, a legdrágább verzió nettó 24,67, bruttó 31,331 millió forintról indul. Bár a nagyfeszültségű elektromos részekre, így az akkumulátorra is 8 év/160 ezer kilométer garancia él, ha valaki esetleg alulról megütné az akkumulátort, 13,5 millió forintért kaphat újat. Jó hír viszont, hogy modulonként javítható a telep, tehát aligha lesz arra példa, hogy újra ki kelljen fizetni a villanyautók legdrágább alkatrészét. Ha pedig azt nézzük, hogy a korrekt ellátmányú E-Transit akku nélkül "csak" 10 millió forintba kerül, egész jutányosnak tűnik, egyben reményt keltő: ha eljönnek az olcsóbb akkumulátorok, a villanyautózás nem is lesz (olyan nagyon) drága.
Egyedi hűtőmaszkjára került a töltőcsatlakozó
Persze már most is kimatekozható, hogy nem is az, ezért már hazánkban is csaknem 50 példányra érkezett megrendelés, jellemzően nemzetközi cégek flottái számára. A megrendelők nem csak a kedvezőbb "üzemanyag", hanem a szerényebb karbantartási költséggel is számolnak: már 3 év/180 ezer kilométer alatt is 40%-kal kevesebbet kér az elektromos a dízelhez mérten, ez pedig vélhetően később sincs másként. Utóbbi kapcsán a közeljövőben még nem fogunk tudni saját tapasztalattal szolgálni, a 317 kilométeres hatótáv realitása kapcsán azonban igen: a német rendszámos tesztautók egyikét egy hazai tesztre is elhoztuk, megnézzük mi a realitás a WLTP-adatból.