Itthon a SEAT Ateca – a spanyolok első SUV-ja
Már nem titok, hogy milyen motorral, milyen árral indul a SEAT Ateca
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Júliustól már rendelhető, szeptemberre érkezik a SEAT Ateca, amit már most láthattunk. Árlistája még nem publikus, de az alapár már ismert.
A spanyolok autós büszkesége és egyben a Volkswagen legkevésbé prosperáló tömegmárkája a SEAT. Ugyanakkor feljövőben vannak, és most, az Ateca, azaz az első spanyol SUV megjelenésével, továbbá az őt követő kisebb crossoverrel, valamint a szintén hamarosan várható új Ibizával és frissített Leonnal az egyik legjobb időszakát várja a márka. Elsősorban a kompakt SUV Atecától, de aki már látta a kisméretű crossovert (a gyáriakon túl a kereskedők is), azok arra néznek fel leginkább.
Volt már Altea Freetrack, van Leon X-Perience, de az Ateca a márka első önálló SUV-nak mondott, de talán mégsem igazán annak számító modellje. 4,36 méteres hosszával és jellegével is leginkább a crossover kategória atyjának tekinthető Qasqhai konkurense. A kategóriák összemosottságát mutatja, hogy a SEAT ennek ellenére SUV-nak tartja, pedig alapáron az Ateca is csupán elöl hajt. Szinte biztos, hogy az eladott autók zöme fronthajtású lesz. Az alapverziók nem is léteznek másként. Nem nagy meglepetés, hogy a padlólemez ugyanaz az - elöl MacPherson, hátul mulitilink futóműves - MQB, ami a Leon vagy akár a konszernen belüli konkurens új Tiguan alatt is van. Az Ateca utóbbinál persze nem csak kisebb, lejjebb is pozicionált, magyarul olcsóbb. Hogy mennyivel, azt most még konkrétan nem tudhatjuk, hiszen az árlista egyelőre még nem publikus, azt viszont elárulta Papp Zoltán, a SEAT magyarországi márkaigazgatója, hogy az alapmodell 5 millió forint alatti lesz.
Igaz, az eladások zömét nem az alapmodelltől várhatjuk. Az ugyanis a háromhengeres és 1,0 literes, 115 lóerős TSI. A dízel belépő épp ilyen erős, hiszen az az 1.6 CR TDI 115 lovasa - már több eséllyel a best seller címre. Benzinesből az 1.4 TSI (150 LE) akár összkerékhajtással, akár DSG váltóval, akár a kettővel együttesen is a kínálat része, ugyanez a variációs lehetőség elmondható a 150 lóerős 2.0 TDI-ről is, a 190 lóerős (szintén 2,0 literes) TDI csúcsmodell azonban csakis 4WD-vel és DSG-vel lesz kapható. Bár az Ateca 5 millió forint alatti belépőára a konkurensekhez mérten kedvező, alapfelszereltsége - a márkától megszokottan - gazdagnak számít.
Az ablakok és a külső tükrök elektromos mozgatása, az érintőképernyős hifi és a manuális légkondicionáló például - és egyebek mellett - már a Reference alapmodellbe is bekerül, de még a városi koccanásgátló sem hiányzik belőle. Mivel azt nem tudjuk, hogy mennyiért lesznek elérhetők, így most még nem is annyira érdekes, hogy mit ad a középső Style vagy a csúcs Xcellence. Egy biztos, a ma megszokott extrák, úgymint LED fényszóró automata reflektorral, holttérszenzor, kulcs nélküli nyitás és indítás, láblendítéses csomagtérajtó-vezérlés, LED-es hangulatvilágítás (ami itt 8 árnyalatot kínál) egyaránt elérhető lesz. Továbbá szerepelhet adaptív csillapítás és menetmód-választó, de még vezeték nélküli telefontöltő is. Mindegyik felszereltséghez lehet majd választani akciós többlet extra-összeállítást, ami sokkal jobb ajánlat lesz, mintha egyenként kérnénk a tételeit.
Az első találkozás alapján az Ateca gusztusos, meglepően tágas, hátul óriási lábteret adó kompakt SUV, de a személyes tapasztalat is azt mondja, hogy talán a crossover besorolás jobban illene rá. Csomagtere nagy, alaphelyzetben is 510, az akár távirányítással is vezérelhető ülésdöntéssel sík padlójú és 1604 literes. Bár a nála nagyobb Skoda Kodiaq ellenfele lehet majd, annak megjelenéséig biztosan a VW-konszern legjobb ár/érték arányú ajánlata lesz a szegmensben. Lehetséges persze, hogy utána is, ám a csehek SUV-járól most még annyit sem tudhatunk, mint a spanyolokéról.
Na vajon miért ne lehetne?
Alapvető, hogy formailag tetszik-e az embereknek. Nyilván van akinek igen, van akinek nem. Ha valakinek tetszik a forma, akkor nem lehet gond. Az egyes elemek rendben, hiszen már kipróbált darabok, így pl. az MQB padlólemez. A motorok rendben, nagyon sok kocsiban megtalálhatók. Egyébként szerintem az eladások legalább háromnegyedét az 1.6 CRTDI fogja adni. Nekem a Quashqai formája is tetszik, de pl. abban csak 439 L a csomagtér, itt meg 510 L. Az alapára versenyképes, és ez is egy elég fontos szempont Magyarországon. Sok cégnél vannak a VW csoport autói, és nyilván lesz majd egy-két ember, aki egy ilyet fog választani. Szóval a céges piacon is jó lehet. Majd meglátjuk … hamarosan az utcákon.
Na, akkor még egyszer: állításoddal ellentétben nem a vw botrány miatt ilyen a formavilága a seatnak. Ezen nincs mit magyarázni.
Persze, biztos komoly vetélytársa lesz a Qashqainak az első spanyol SUV:)
Remek poén:)))
Nekem tetszik! Határozottan jó lett. Elég sok új Seat Leont és Leon ST-t látni mostanában az utakon azok is jól néznek ki, itt pedig természetesen visszaköszön a Seat formavilága. Különösen a lámpái szépek, az elsők is és a hátsók is. Az alapára is egész jónak tűnik. Vetélytársa lehet a Quashqainak és a többieknek. Nekem a csoporton belüli „tesók” közül ez tetszik legjobban. Inkább ezt választanám Tuguan vagy Yeti helyett. Igaz a munkahelyemen van néhány Yeti, azt mindenki szereti, dícséri, aki eddig vezette. Nekem még nem volt szerencsém hozzá.
A Seat általában levedlett, kifutott VW-technikát használ és azokból a LEGO-kockákból építkezve próbál elevickélni a piacon. Jó példa volt erre az Exeo, ami egy akkor előző generációs Audi A4 volt. Már csak ezért sem egy sikersztori a márka, ráadásul Spanyolországban sem piacvezető már, ami elgondolkodtató. Nagy fejlesztést szerintem pont ezért nem igényelt az Ateca, mert igazából ez egy régi-új Tiguan. A botrány miatt ez a költségcsökkentés-dolog a VW-nél csak még nagyobb hangsúlyt kap a jövőben. Már most látható, hogy a Skodák és a Seat-ok formavilága erősen ugyanabba az irányba halad…
Nem hinném, hogy a botrány miatt ilyen a formavilág, mert több év egy autó fejlesztése, a botrány meg most volt. A többivel egyetértek.
„…azt hittem a spanyoloknak van ízlésük.”
Kétségkívül van, csak a németek rájuk erőltetik az ódivatú egyen-VW-arculatot, és azokból az építőkockákból elég nehéz bármiféle dögös mediterrán formával előállni. A spanyolok nem kapnak teret a kibontakozáshoz, átemblémázott VW-eket kell gyártaniuk. Ha megnézed, az összes VW-csoportos tömeggyártó formavilága(az Audié, Skodáé is) összetéveszthetetlenül „volkswagenes”. Emögött nyilvánvalóan a masszív költségcsökkentés áll, amire most a VW a botrány után rákényszerült.
Igen, a belseje elég ízlésficamosra sikeredett, azt hittem a spanyoloknak van ízlésük.
Az eleje meg a fara egész szép lett, de oldalról elég esetlen-nyomorék lett,
A dinamikus VW motorokkal és jó árszabással viszont nyerő lehet itthon is.
Ezzel a null km-es youngtimer-külsővel nehezen tudnának meggyőzni Seat-ék arról, hogy ez az izé egy jó vétel lehetne. És az a belső? A VW-csoportnál megállt az idő? B+, olyan, mint a Skoda Favorité:)
[url]https://www.google.hu/search?q=skoda+favorit+interior&client=opera&hs=PN8&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjkh5D09KvNAhXMtBQKHd-MBkMQ_AUICCgB&biw=931&bih=610[/url]
A 10 évvel ezelőtti Seatok sokkal-sokkal modernebbnek néztek ki, mint ez a valami. Egy laikus azt hinné, hogy azok az újak(Altea és társai) és ez a régi:)