Ittas vezetés, piroson áthajtás, büntetőfék – és a közvélemény?

Tanulságos kutatást végzett a Magyar Suzuki a felelősségtudatunkról

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Magyar Suzuki reprezentatív kutatása rámutatott, hogy bár látjuk a veszélyforrásokat, döntéseinket mégsem mindig a szabályok vezetik.

Tisztán látszik a kutatás eredményéből, hogy szinte teljesen tudatában vannak a magyar autósok, melyek a közlekedésre leginkább veszélyes magatartásformák. Az ittas vezetést (97%), a büntetőfékezést (96%) és az áthajtást a piroson (96%) tartják a legveszélyesebb szabálysértéseknek, derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös, reprezentatív lakossági felméréséből. Ehhez kapcsolódóan érdekes adat, hogy a járművezetők hibájából adódó balesetek 10%-a következett be alkoholos befolyásoltság miatt 2020-ban, ez azt mutatja, hogy nagyrészt felelősen kezeljük ezt a szabályt. A büntetőfékezés és a piroson való áthajtás miatt bekövetkezett balesetekről viszont nem vezetnek statisztikát, de a közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt akár hároméves szabadságvesztéssel is büntethetők.
A kutatásban résztvevők 95%-a nagyon balesetveszélyesnek tartja, ha rossz állapotú járművel közlekedünk. Ez még kisebb százalékban okoz balesetet, hiszen az autók műszaki hibájából adódó, személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma kevesebb mint 1% volt 2020-ban Magyarországon. A magyarok 92%-a nagyon balesetveszélyesnek tartja az irányjelzők használatának elmulasztását. Mégis, a közúti közlekedési balesetek 75%-a gyorshajtás, az elsőbbségi vagy a kanyarodási szabályok megszegése miatt történt 2020-ban Magyarországon. A vezetés közbeni dohányzást és evést (64%), a zebrán kívüli átkelést (68%), a leállósáv használatát (69%), a jobbra tartás elmulasztását (75%) vagy a hangos zenehallgatást (75%) tartjuk a legkevésbé veszélyesnek.
Hirdetés
Egyértelműen veszélyesnek tartják a magyar autósok (83%) a vezetéshez nem megfelelő mentális állapotot, mégis sokan (70%) úgy látják, hogy rengetegen vezetnek nem megfelelő mentális állapotban, idegesen, feszülten. Sőt, a Magyar Suzuki reprezentatív felméréséhez tartozó kiscsoportos interjúk alapján többek szerint az egyén bizonyos esetekben eltérhet a szabályoktól, ha figyelembe veszi a saját képességeit, tapasztalatát, az autó adottságait, technikai jellemzőit. Van, aki szerint egy jobb autóval például meg lehet kockáztatni egy vakmerőbb előzést, mert a jármű lehetővé teszi. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyarok 75%-a szerint elengedhetetlen betartani a KRESZ-t, 73%-uk úgy véli, hogy sok baleset a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt történik. A többség szerint fontos a szabálykövetés a biztonságos közlekedés érdekében, de ezt – meglátásuk szerint azonban - nem követi átgondolt, felelősségteljes viselkedés a gyakorlatban. Ha egész Európát nézzük, akkor viszont az látszik, hogy elég lazán kezelik a közlekedési szabályokat az öreg kontinens lakói. Egy hasonló témájú európai kutatás alapján a kontinens autóvezetőinek 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert ezeket nem mindig érzik koherensnek vagy életszerűnek. 29%-uk véli úgy, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki azokra hivatkozva. 22%-uk érzi úgy, hogy ők annyira éberek, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. Sőt, 10%-uk szerint mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, hogy betartja-e a KRESZ-t. 9%-uk gondolja úgy, hogy saját tapasztalata és rutinja miatt nem kell figyelembe vennie az iránymutatást vezetés közben, illetve 7%-uk lesz, ami lesz alapon gondolkodik. 4%-uk pedig úgy érzi, hogy autója az átlagosnál biztonságosabb, ezért nem kell betartania a szabályokat.
Hirdetés
Az autóipar is számos fejlesztést vezetett be az elmúlt években az autók és utasaik biztonságának növelése érdekében. A ma elérhető számos vezetést támogató rendszerek, például a kombinált érzékelős vészfékasszisztens, a sávtartás-figyelmeztetés, a sávelhagyás figyelmeztetés, a holttérfigyelés, az adaptív tempomat, mind az elmúlt évek innovációi. A Suzukinál kiemelt figyelmet szentelünk a biztonságnak, a legjobb biztonsági öv mégis a felelős vezetői magatartás” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője a kutatásról, végül hozzátette, hogy remélhetőleg látványos javulást láthatunk majd a számokban, egy későbbi kutatás során
Hirdetés
Forrás: Magyar Suzuki Zrt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?