Isteni négyüléses – Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo S MC Sport, 2010 – használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mindig is szerettem volna közel kerülni egy Ferrarihoz, bakancslistás, de nálam nem álomautó kategória, csak egy olyan pont az autózásban, ami fontos. Egy Maseratitól én többet kapok, de még mennyivel!
Vannak fontos pontjai az autók világának, ilyen a Porsche 911, a klasszikus Mini Cooper, vagy a Volkswagen Bogár.
ha nem motorozik, akkor ezzel jár, amit azért meg tudok érteni.
Pontosan jól tudja, mit vett, véletlenül sem az alapot, hiszen ebben már ugyanaz a motor van, mint a tömegcsökkentett, valódi utcai versenyautónak számító MC Stradale csúcsverzióban.Elég csak ránézni, nem is furcsa, hogy több mint 10 éve ugyanazzal a formával gyártják, ez így ahogy van, tökéletes.
Mennyire lapos már az az orr! Szűk, de optikailag nagyon mély a klasszikus hűtőmaszk, hangsúlyosak az első kerékjárati ívek, optikailag nagynak tűnik a kabin, ami nyilván nem véletlen, és ettől terebélyes a far kiképzése is. A frissítés előtti verzióknál, mint ennél, érdemes az első fényszórókat figyelni, ha egyszerű króm, akkor kismotoros, ha fekete, mint ez, akkor egy Sporttal van dolgunk, ami már a nagyobb motort kapta. Külsőre nagyjából ennyi a különbség, egy picit talán alacsonyabban fut és a kipufogó is más formájú, de lényegében ennyi. Csodásan szépek az apró részletek, miközben egy modern kupéról van szó, ott vannak rajta a régi apróságok, mint az első sárvédőkön lévő három-három kis levegőkilépő, de említhetném a C-oszlopra került apró Maserati emblémát is.Csinosak az ülések és négy teljes értékűt kapunk, ebben hátul is jó ülni, viccen kívül.
Pedig egy hasonló méretű autóról van szó, mint a 8-as BMW, mégis ég és föld a különbség, itt felnőtteknek is vállalható a láb és a fejtér is. Elöl bár jól formázottnak tűnnek az ülések, valójában kőkemények, igazán sportosak. A kormány függőlegesen áll, a vezetési pozíció tökéletes és a formázása is hibátlan, Alcantara és perforált bőr bevonatú, remek darab. Mögötte két jókora fix váltófül figyel, rajtuk is szintén nagy betűkkel hirdetve bal oldalon, hogy Down, jobbon hogy Up, pedig a plusz mínusz jelzés is elég volna. Kék a műszeregység, ami 320 km/h-ig és 9000-es fordulatig van skálázva, és ez itt nem a vicc helye.Kétféle GranTurismo létezik, a kismotoros sem lehet rossz, bár többen is úgy nyilatkoztak már róla, hogy hiába 405 lóerős a 4,2 literes, valahogy sehogy sem tűnik erősnek. A 4,7 literesről már nem nyilatkozik így senki, ez egy merőben más motor, bár mindkettő alapjai a Ferraritól érkeznek. Az F136 kódjelű szívó V8-as ugyanezen verzióját az Alfa Romeo 8C-ben találjuk meg, a 4,7-es blokkja viszont az F430-as Ferrariéval is azonos. A Maserati saját ízlésére hangolta, 440 lóerőt hoztak ki belőle, amihez 7000-ig kell forgatni, a 490 Nm nyomaték viszont 4750-es fordulatnál tetőzik.
Egészen más, mint egy mostani turbómotor, sőt, az erő lineárisan érkezik és alacsonyabb fordulatnál nincs semmiféle drámai élmény, egyszerűen, ahogy növekszik a fordulatszám, úgy gyűri egyre jobban maga alá a horizontot.
3000 környékéről ugrásszerűen engedi forogni az elektronika, 5000-ről már hirtelen éri el a 7000-et, de azt már le sem merem írni, ilyenkor hol jár a kilométeróra. Annyi biztos, hogy a vége 295-299 km/h környékén van. A frissítéssel 2017-ben nem csak az erő, de a végsebesség is emelkedett, azok már 300 fölött is képesek száguldani.Nem is a motorra erősítik, hanem a hátsó tengelyre, ezzel a Sport súlyelosztása is más, mint az alap GranTurismóé, farnehéz, 47-53%-os a terhelés tengelyenként.
De a lényeg a váltás, nincs kar, csak két gomb középen és ha csak úgy közlekednénk, simán vált helyettünk, semmi extra. Az elindulás más, mert csak gázra mozdul meg, úgy kezdi el csúsztatni a kuplungot, de nagyon ügyesen és határozottan, azért ez messze nem az a szerkezet, amit a hagyományos autókban is megtalálunk. Állítólag fél másodperccel gyorsabb váltásokat produkál, mint a sima ZF váltós, 100-ra is hamarabb ér, bár nekünk 7 másodperc körüli értékeket produkált, messze nem ideális körülmények között, azért ez is szép teljesítmény.Bár ma is szinte változatlanul lehet kapni ilyen Maseratit, ez a példány közel tíz éves. Ebben talán a leginkább megdöbbentő az állapota, lényegében hibátlan. Pedig a 100 ezret már megfutotta, mégsem zörög semmi az utastérben, vagy a futóműben, pedig piszkosul merev és kemény az egész. Megdöbbentő, de van az az olasz autó, amelyik 10 évesen még új állapotú tud lenni. És ha már futómű, fix acélrugós, elektromosan állítható keménységű lengéscsillapítókat kapott. Alaphelyzetben is kemény, de csak mint egy feszes sportkupé, Sport módban viszont gerinccsigolya legyen a talpán, amelyik egyben tud maradni a hazai utakon. Bitang kemény sportautó lesz belőle egy gombnyomásra, a kormányzás viszont könnyed, éles reakciójú, annak ellenére, hogy hagyományos hidraulikus rásegítésű.
Becsukott szemmel azt mondanám, Giulia QV, ha csak a kormányzását próbálhatnám, érdekes, hogy ez ennyire összeköti a két autót, mondjuk, a váltófülek is kísértetiesen hasonlítanak.
Hiába, az olasz vér tagadhatatlan. Fantasztikusan mutat egy ilyen Maserati élőben, és bár egykor a legnagyobb riválisok voltak, azért a Ferrarival kötött házasság mégiscsak kifizetődő volt. Egy ilyen GranTurismo méltón viseli a nevet, mert ez az, amiről a kategória szól, egy túraautó, ami ha kell, letépi az arcod, de úgy általában inkább a szívedhez szól. Elég csak meglátni, de ha meghallod, garantáltan nem tudod majd elfelejteni. Ha van rá pénzed, tárgyalj Csontival!
Jol olvastam? 7 s alatt 100-ra? Nem keves az?
Valahol 5 körül kellene lennie, nem?
…akarom mondani, nem sok az? Pentek van, na 🙂
de, 5 sec körül kellene legyen inkább.
Ideális körülmények között igen, a mérés viszont az adott helyszínen 7 másodpercet adott.
Jó az a 7 másodperc is. Gyönyörű autó. Ha ilyesmi kellene, biztosan kipróbálnám, szépséges.
Van egy jó hírem: – Az autó már „csak” 15,4 milla!