Ismét nyereségesek az autókölcsönzők, jobb autókat adnak
Megtisztította a válság az autókölcsönzők piacát is, aki megmaradt, az erősödött
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Öt szűk esztendő után már felfelé ívelnek az autókölcsönzők számai is, fejlesztenek, jobb autókat adnak a bérlőknek és a piacnak is.
Nem elírás, miként az iskolában, az autókölcsönzőknél is a szeptember jelenti az év fordulópontját, ugyanis gyenge január és február után felfelé ívelnek a foglalások, amelyek júliusban és augusztusban tetőznek. Pozitívum ugyanakkor, hogy immár utána sem esnek be drasztikusan, azaz a kölcsönzők szezonja mind hosszabbra nyúlik. A piac persze nem csak bővült, jelentősen meg is tisztult. Míg a teljes iparág mintegy 50 százalékát lefedő Szövetség valaha 28 tagvállalatot számlált, ma már csupán 18 tagvállalata van. Hazánkban több száz további cég is foglalkozik - akár csak mellékesen, például szervizelés idejére nyújtott csereautó érdekébe - gépjárművek bérbeadásával. Megjelent a rövid távú, ám rendszeres bérlés, az car sharing, azaz az autómegosztás, az Avalon tavaly indult rendszere idén négy további felvevőponttal bővült.
Bár a piac most már bővül, illetve nyereséges, az újautó-piacéhoz hasonlóan messze van még 2008 előtti számaitól. Gyakorlatilag akkori árakon, azaz reálértéken olcsóbban lehet ma autót bérelni. A megmaradt cégek csakis úgy tudtak életben maradni, hogy működésüket hatékonyabbá tették. Ennek része például az is, hogy hétvégente számos esetben önköltség alatt kínálják autóikat, így ugyanis növelik azok (átlagban 70 százalék körüli) kihasználtságát, s a nyereséget inkább a zömében hétköznap kölcsönző céges kuncsaftokon próbálják realizálni. Így aztán a zömében céges kölcsönzések mellett mind több magánszemély bérel autót, és ez bizony jó hír, hiszen az autókölcsönzők pörgése sokszorosan pozitív. Adót fizetnek, autókat vesznek, és adnak is el viszonylag fiatalon, azaz pont a piacról hiányzó fiatal használtak kínálatát bővítik. A 2012-ben még 13,8, 2013-ban már 14,8 milliárd forint árbevételű, veszteségesből ismét profittermelővé vált ágazat a korábbi, jellemzően 1,5 éves csereperiódus helyett ma már a prémiumszolgáltatókhoz közelebbi 6-12 hónapos cserét alkalmaz. Legalábbis átlagban, a nagyobb kölcsönzők szintjén. Ismét képesek egzotikusabb autók vásárlásra - tudtuk meg a Kozák Józseftől, MAKSZ felügyelőbizottságának elnökétől, egyben a Hertz ügyvezető igazgatójától.
Azok a vásárlók, akik nem titkoltan nem minden esetben hazaiak. A nem csupán a legolcsóbb szegmensekből vásárló autókölcsönzők sokszor már a vásárlás pillanatában tudják, hogy egy-egy autójukat, autóik egy-egy csoportját külföldre fogják értékesíteni. Ennek oka az euróhoz mérten gyenge forintárfolyam, illetve az is, hogy jobb piaca van a drágább, jobban felszerelt autóknak Nyugat-Európában, mint itthon. Miként a hazai kölcsönzők zömében külföldi bérlőinek javát is a német kuncsaftok adják, legfontosabb autóvásárlóik is a németek. Nem csupán az ár, a pontos, időben fizetés miatt is. Mellettük természetesen hazai vevőkhöz is kerülnek volt bérautók. Amennyiben a kölcsönzők közvetlenül velük tudnak üzletet kötni, akkor tőlük is korrekt árat tudnak kapni, s természetesen a vásárlók sem járnak rosszul, hiszen a legjelentősebb értékvesztést kikerülve juthatnak újszerű, a gyakoribb cserékkel mind jobb autókhoz.