A Skoda új arcát is hozza az elektromos autiók sorát nyitó Enyaq - a Volkswagen e-up! alteregónak számító Citigo után ez az első igazi villany Skoda, de mindenképp az első MEB platformos
Hatalmas premierrel ünnepelte fennállásának 125. évfordulóját és az első MEB platformos modelljét a Skoda Prágában, amin egyetlen okból nem voltunk jelen: a szeptember 1-jei premier után igencsak nehéz lett volna hazatérni. Így aztán marad a sajtóanyagból dolgozás, ami persze bőségesen elegendő információval szolgál.
Rövidebb az Octaviánál, de még a Kodiaqnál is tágasabb belteret ígér
A moduláris platform, a "gördeszka" ezúttal 2765 milliméteres, tehát egy Octaviáénál 8,9 centivel nagyobb tengelytávot ad, ugyanakkor a 4649 mm-es hossz 1,8 centivel szerényebb. Kitalálható: az elektromos hajtásnak köszönhetően az Enyaq még a Skodáknál megszokott bajnok helyhasznosításnál is jobbat ígér. Az Enyaq igazából a hétülésesként is elérhető Kodiaqhoz áll leginkább közel - már támladöntés nélkül is 585 literes, 1 méter hosszú, 1 méter széles csomagtérrel. A dizájnvilág még az új Octaviáénál is frissebb, a gyári fotók szerint az Enyaq annál markánsabb, a szinte függőleges és magas orrkiképzés a domborításokkal teli géptetővel bennem némi BMW-s hatást is kelt, ami az oldalajtókon, a sziluetten, de még egy kicsit a faron is megjelenik. A felnik alapáron is 18 colosak, de akár 21 colos is elérhető, ha ez nem lenne elég hivalkodó, a kristály lámpa mellé megérkezett a Crystal Face is, ami a 130 LED-del kirakott, üdvözlő- és hazakísérő-fényt adó hűtőmaszkot jelenti; az 1895 példányos Founders Edition bevezetési széria és az RS iV verzió alapáron kapja ezt, míg a 200 lóerő feletti teljesítményűekhez opcióként rendelhető.
Újdonság, immár valóság a Crystal Face névre hallgató LED-es hűtőmaszk
Az Enyaq iV kínálata rendkívül széles. Az alapverziók csak hátul hajtanak, és persze ennek megfelelően "farmotorosak" is. A bázisverzió Enyaq iV 50 névre hallgat, 109 kW (148 lóerő) teljesítményű és 220 Nm nyomatékú farmotorral, bruttó 55, nettó 52 kWh kapacitású akkumulátorral és 340 kilométeres WLTP hatótávval. Az AC tölthetőség az alap Enyaq esetén csupán 7,2 kW-os, az összes többihez elérhető opcióként 11 kW-os is. A DC villámtöltés alapból 50 kW-os, a bázisverzió kivételével 100 és 125 kW-os is elérhető lesz. Fali töltő, de még kombinált, 230 V-os, és 400 V-os, ipari csatlakozós AC töltő is szerepel a gyári extrák sorában, igaz, ilyet az Opelnél, de még hazai utángyártott termékként is láttunk már. Akkukapacitásból három lépcső, teljesítmény kapcsán 5 különböző verzió érhető el, a két legerősebb már összkerékhajtású, azaz kétmotoros. A legnagyobb hatótávot - 510 kilométert - a csak hátul hajtó, de már 82 kWh (bruttó) kapacitású akkumulátoros Enyaq 80 iV adja.
Szövetülésekkel is igényes és tágas az utastér
Akár bio olajokkal cserzett konyakbőr kárpit is elérhető, a légkondi háromzónás is lehet
Az Enyaq RS iV nem hatótávjával, hanem 6,2 másodperces 100-as sprintjével és a többiekénél jelentősebb, 180 km/órás végsebességével emelkedik ki, hatótávja egyébként ugyanúgy 460 kilométer a WLTP szabvány szerint, mint a másik összkerekes (Enyaq 80x iV) verzióé. Elsőség magának az Enyaq sornak is bőven jut: ez lesz az első Németországon kívül gyártot MEB platformos modell, ami persze további MEB-es Skodák sorát nyitja, elsőként érkezik majd a Vision iV tanulmányhoz jobban hasonlító Enyaq Coupe, persze arra még bőven várni kell.
Szövetkárpit esetén szövetbetét kerül a műszerfalra, az 5,3 colos, személyre szabható műszerblokk és a 10 colos központi kijelző is mindenképp jár
Míg alapból a kormánykerék kétüllős, az RS-é már háromküllős, bőr kárpitozás esetén a műszerfalra is bőr kerül
A beltér vonalai leginkább az Octaviából ismerősek, a kormánykerék itt is kétküllős, textil is bőséggel jut a műszerfalra. A hagyományos felszereltségi csomagok helyét "Design Selection" opciók váltják: Loft, Studio, Lodge, Lounge, ecoSuite és Suite néven. Ezek az utastér anyagválasztását, színeit határozzák meg. Mindegyik verzió 5,3 colos digitális műszerblokkot és 10 colos (fektetett) középkonzoli érintőkijelzőt kap, az Octaviánál már látott csúszkás gombokkal. A vezeték nélküli Apple CarPlay talán már magától értetődő, de említhető az AR, azaz virtuális valóság funkciós head-up display elérhetősége is.
A jégkaparó nem a töltőnyílás alá, hanem a láblendítéssel is nyitható csomagtérfedél oldalához került
Pakolóhely ugyanúgy bőséggel van a fedélzeten, mint Simply Clever okosság (esernyő, jégkaparó, kábelrekesz) és sofőrsegéd. Utóbbiak között araszolófunkciós távolságtartó tempomat, sávtartó, holttérfigyelő, a kerékpárosokat is figyelő vészfékezőrendszer és kiszállási figyelmeztetés egyaránt említhető, de jövő év végétől távirányítós parkolás és ahhoz kapcsolódóan parkolási nyomvonalak rögzítése is elérhető lesz, hogy az autó például automatikusan tudjon beállni a saját helyére, ne kelljen mindig kézzel vezérelni sem. Az Enyaq gyártása jövő év elején indul, az első példányok kiszállítása majd tavasszal várható, áráról pedig azt mondják, a konkurensekhez igazodó lesz. Az alapverzió vetélytársaként a Hyundai Kona Electric és a Kia e-Niro (nagyobb akkus verziója) is szerepel a gyári anyagban, míg a csúcsverziókat már a Ford Mustang Mach-e, a Jaguar I-Pace és a Tesla Model Y konkurenseként említik. Ha az Enyaq valóban a dél-koreai vetélytársak árszintjéről tud indulni, méretével és modernségével sikerre számíthat, persze a 11 milliós küszöb alá ne is reméljük
Csak jövőre érkeznek meg az első példányok, hiszen a gyártás is csak jövő évben indul - a Mladá Boleslav-i, 32 millió euró befektetésével felkészített gyárban. Az első előszériás példányok azonban már hamarosan feltűnnek a Tour de France-on
Az alapverzió 109 lóereje inkább 109 kW lesz, mint ahogy a táblázatban helyesen szerepel.
Sorry, valóban, ilyen az, ha este mutatnak be egy autót, de másnapra cikket akarok belőle.
Hiába vannak benne a szokásos Skodás okosságok, ha ez is a VW ID platformjára épül akkor nem sok esélye van a sikerre. Kár, pedig ez az öszvér-stílus eddig bejött a cseheknek (Yeti, Roomster).
Kíváncsi leszek a 180 lóerős “faros” hogyan viselkedik hóban vagy latyakban. Nyilván jó súlyelosztású, de attól még ki kitörhet a hátulja…
Nemtudom miért erőltetik ezeket a nyelvtörő neveket. Sokkal jobbak voltak a számok:1000MB,S100,105,120…