Ismerős, de mégis új – Renault Clio menetpróba

A világ legkelendőbb francia autója újra támad

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Formailag inkább apró evolúciós lépést tett a Renault Clio ötödik generációja, a lemezek alatt azonban már közelebb áll a revolúcióhoz a változás.

Ötödik generációjához érkezett a Renault Clio, amelyből eddig 15 millió példányt adtak el, így kijelenthető, hogy a világ legkelendőbb francia járműve lett belőle az évek során. Aki esetleg nem emlékszik a kezdetekre, gondolatban 1990-ig repüljön vissza a típus születéséhez. Az elmúlt majdnem harminc év során az egymást követő generációk formatervében jelentős eltéréseket láthatunk, kivéve a negyedik és ötödik közötti átmenetet. Pedig az ötödik generációs Clio új platformra épül, amely már alkalmas a villanyhajtás befogadására is. De nézzük először, hogy miért nevezem apró evolúciós lépésnek a forma változását.
Ennek bizonyításához elég, ha szemből megmutatom az új Cliót. Ugye nem csak én találom nagyon hasonlónak az elődhöz? Ami egyébként kimondottan csinos autó, így érthető, hogy nem akarták teljesen az alapoktól újrarajzolni. Az új platform a CMF-B névre hallgat és az előző Clióhoz képest könnyebb a felépítése, ami akár 50 kilogrammos nyereséget jelent, miközben a biztonság terén is többet nyújt. Itt indul harcba ugyanis a Clio, amely a trendekkel picit szembeállva a generációváltással nem nőtt a hosszúságát tekintve, sőt, körülbelül egy centiméterrel még rövidebb is lett, míg a tengelytávolsága 6 millimétert csökkent. Persze ez nincs drámai hatással az utastér méretére, de erre egy kicsit később visszatérek. Szóval az orr: a hasonlóság vitathatatlan az előddel, ám a fényszórók sokkal inkább illeszkednek a jelenlegi formanyelvbe.

Mondhatni egy kis Megane néz vissza ránk. Ugyanakkor a felszereltségtől függően háromféle orrkialakítással érkezik.

A forma persze változatlan mindhárom esetben, ám a legmagasabb felszereltségű modellek elegáns, krómhatású díszeket is kapnak, az R.S Line változat pedig sportosabb, méhsejtmintás rácsozást a lökhárító alsó részén. Hátul ugyanez a modell diffúzorszerű betéttel gazdagodik, viszont közös a lámpák alól induló domborítás, ami végigfut a csomagtér fedelén. Persze a hátsó lámpák is újak, de itt is elmondható ugyanaz, mint elöl. Az egész nagyon ismerős, de mégis új.
Az utastérben jóval gyorsabban szemet szúrnak a változások. Természetesen új a műszerfal rajzolata és a kormánykerék is, de ami a legjobb és egyben rendkívül kényelmes megoldás, az az enyhén a vezető felé forduló középkonzol. Tetején a nagy, érintőképernyős kijelzővel, ami akár 9,5 colos méretben is rendelhető. Az ülések ugyancsak megújultak, sokkal jobban tartják a hátat és hosszabb utakra garantálnak kényelmet, mint az elődben. A leginkább testhezállónak az R.S. Line modellben éreztem, amelyben még egy kicsit mélyebbre is lehet állítani, mint a többiben, márpedig ez a sportos hangulathoz elengedhetetlen.
Renault Clio ötödik generáció - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4050 1798 1440 2583 391-1069

Hátul gyerekek számára maximálisan kényelmes az üléshelyzet, felnőttek számára már egy kicsit passzentosabb a helyzet. A csomagtér pedig könnyen pakolható, egyenes falak határolják és alaphelyzetében 391 literes, de egészen 1069 literig bővíthető. Az anyagminőség összességében jó, kellemes tapintású műanyagok veszik körbe az utasokat, bizonyos modellekben pedig bőrborítású kormánykerék is felbukkan. Emellett a hangulatvilágítás színe is megváltoztatható, illetve színes betétek is rendelhetők, így egyedibbé varázsolva az utasteret.
Motorfronton eléggé szélesnek mondható a kínálat. A belépő egységek a 65 és 75 lóerős, háromhengeres, egyliteres szívó benzinmotorok, ötfokozatú manuális sebességváltókkal. Viszont a legnépszerűbb valószínűleg a háromhengeres, egyliteres, turbós motor lesz 100 lóerővel és 160 Nm forgatónyomatékkal. Ez 10 lóerővel és 20 Nm-rel erősebb, mint a TCe 90, melynek átveszi a helyét. Kezdetben ötfokozatú manuális sebességváltó jár hozzá, de később érkezik majd egy fokozatnélküli automata (CVT) is. Városi használathoz ez lehet az ideális motor, hiszen a rövid gyorsításokhoz kellően rugalmas, és emellett a gyári 5,6 literes városi fogyasztás is megközelíthető vele. Országúton és autópályán már több figyelmet igényel, hiszen az előzésekhez visszaváltást igényel, nem lehet vele lendületből, avagy erőből megoldani bizonyos szituációkat.

Ugyanakkor ott van még a négyhengeres, 130 lóerős motor is azok számára, akik több erőre vágynak.

Ezzel az erőforrással már utazóautónak is megfelelő a Clio, a kényelemről pedig a hétfokozatú, duplakuplungos automatizált sebességváltó is gondoskodik. A menetpróba során egy körülbelül 200 kilométeres etap végén 6,9 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti computer, ami eléggé ígéretes. Két 1,5 literes dízelmotorral is választható az új Clio, amelyek 85 és 115 lóerőt nyújtanak, ám a legnagyobb újdonság a hibrid. Az E-TECH hajtásláncban az 1,6 literes, feltöltő nélküli benzinmotorhoz két villanymotor kapcsolódik egy 1,2 kWh-s akkumulátor tárolja az energiát. Sajnos ezt még nem próbálhattuk ki, de kíváncsian várjuk, hiszen a gyáriak szerint városi használat során képes 80 százalékban csak villanyhajtással közlekedni.
Hirdetés
Renault Clio - motorpaletta
SCe 65 SCe 75 TCe 100 TCe 130 Blue dCi 85 Blue dCi 115
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom (cm3) 999 1333 1461
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16 4/8
Váltófajta/-fokozat kézi/5 automata/7 kézi/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 65 (6250) 75 (6250) 100 (5000) 130 (5000) 85 (3750) 115 (3750)
Nyomaték [Nm (1/min)] 95 (3600) 160 (2750) 240 (1600) 220 (1750) 260 (2000)
A kipróbált 100 és 130 lóerős modellekben a futómű egyaránt inkább lágy hangolású, a kényelmet előtérbe helyező. A kormányzás viszont közvetlen, így az R.S. Line modellekben még némi sportosság is felfedezhető, de a valódi élményautózáshoz egy vérbeli R.S. modell illene, azt viszont nem ígértek a gyáriak. A legmodernebb vezetéstámogató rendszereket azonban meghozták, így a Clióhoz kérhető sávtartó asszisztens, holttérfigyelő, aktív vészfék, ami az adaptív tempomattal együttműködve képes megállítani is az autót, majd újraindulni, ha a forgalmi helyzet úgy kívánja (csak az automatizált váltóval). Rendelhető még 360 fokos kamerarendszer, parkolóradarok és tolatókamera is, amelyek nagyban megkönnyítik a városi létet. Sőt, a parkolósegéd sem hiányzik a listáról, amely párhuzamosan és merőlegesen is képes parkolni, miközben a vezetőnek csak a pedálokkal és a sebességváltóval kell foglalkoznia. Az ötödik generációs Clio itthon is sikeres lehet, hiszen 2015 óta meredeken emelkednek az eladásai. Ráadásul az idei év első felében a jelenlegi adatok szerint a B-szegmensben a Clio bizonyult a legkelendőbbnek 1408 eladott példánnyal. Az új generáció 3 480 000 forintos indulóára pedig igazán versenyképes a kategórián belül, ahol szeptembertől lesz majd elérhető.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Ismerős, de mégis új – Renault Clio menetpróba

  • 2019.06.16. at 00:04
    Permalink

    Első ránézésre kívülről meg nem mondtam volna, hogy ez egy új generációs Clio. Maximum egy ráncfelvarrásnak gondoltam. Gondolom a Renaultnál az volt az alapelv, hogy ami jó, azt ne rontsák el. Belülről azért látszik a megújulás. Jó lesz ez szerintem, a Clio minden bizonnyal továbbra is népszerű marad.

Vélemény, hozzászólás?