Már készül a Toyota e-TNGA platformja és azon egy RAV4 méretű elektromos SUV
Az év elején a Toyota elkövetkezendő 5 éves tervét hivatott bemutatni a
Kenshiki Forum, múlt héten viszont ismét tartottak egyet, immár online formában, ami nagyjából úgy viszonyult a januári eseményhez, mint egy online randi egy romantikus vacsorához, de most ilyenekkel kell beérjük. Új információkat azért most is dögivel kaptunk. Bár a Toyota az elmúlt években még rendre azt hangoztatta, hogy leginkább az 1997-ben bevezetett Prius óta tökéletesített öntöltő hibridekre és az üzemanyagcellás modellekre kívánnak koncentrálni, a világ változása és a vevők nyomása úgy tűnik, némileg eltérítette őket. Ugyanis míg sorra hozzák az újabbnál újabb hibrid modelleket, az új, negyedik generációs Yarist például hamarosan követi a Yaris Cross, s európai eladásaiknak már 62%-át (a Lexusénak 96%-át) adják a hibridek, most ők is úgy tűnik, hogy nyitnak a ma divatos konnektoros modellek felé. Igaz, a már hazánkban is rendelhető RAV4 Plug-in Hybriddel már eddig is nyitottak, de a jövőben további konnektoros modelleket ígérnek.
Ez a skicc is a jövőre várható elektromos Toyotát ábrázolja
Ha ismerjük a jelenlegi szabályzást, ez csöppet sem meglepő, az EU által kikövetelt és egyelőre gyakorlatilag csak a Toyota számára teljesíthetőnek tűnő 95 g/km CO
2 kvótacél ugyanis ezt követeli meg. Norma szerint a konnektoros modellekkel ugyanis jelentősen be lehet menni a kívánt érték alá, de azt azért érdemes látni, hogy több száz kilométeres utakon ugyanakkor a kisebb és könnyebb akkumulátort cipelő öntöltő hibridek a gazdaságosabbak. A teljes hibridpiacon a Toyota amúgy 2025-ig 600%-os növekedésre számít (ebbe nyilván beleszámít az is, hogy szinte az összes modell legalább lágy hibrid lesz), de közben a Toyota is úgy tartja, hogy európai értékesítését csaknem másfélszeresére (!) fogja tudni növelni, a full hibrid modellek körében piacvezető marad. Akkori értékesítésének amúgy 70%-át várja a hibridektől, ami nem is hatalmas ugrás a jelenlegi 62%-hoz mérten, ám a maradékot már nem csupán a belső égésűek fogják adni, hanem 10-10%-on osztoznak majd az elektromos, a belső égésű és az üzemanyagcellás modellek.
5 év múlva a Toyota szerint pont akkora, 10%-os piacrész jut majd elektromos modelljeinek, mint az üzemanyagcellásoknak, utóbbiak terén jó eséllyel maradhat piacvezető a most annak számító, már a második generációs Mirait kínáló márka
A már a második generációjánál tartó
Miraival - a hibridekhez hasonlóan - egyértelműen nem csupán piac-, hanem technológiavezető is a Toyota. Nem is csupán azzal, hogy a második generációs Mirai gyakorlatilag egy luxusautó, hanem bizony azzal is, hogy úgy tudták hatékonyabbá, kisebbé és nagyobb teljesítményűvé tenni a Mirai üzemanyagcelláját, hogy az autó egésze ötödével olcsóbb tud lenni ma, mint volt az első generáció. 64 ezer eurós árával nem csak annál olcsóbb, hanem egy hasonló hatótávot adó 100 kWh-s akkumulátorral szerelt villanyautónál is, miközben annál szerényebb tömegű, valóban 5 perc alatt feltölthető, szemben azzal, hogy még egy viszonylag ritka, 100 kW-os villámtöltőt használva is egy óra kellene az elektromoshoz, míg otthoni konnektorról 50 óra! A Toyota ezért leginkább 128 kW-os üzemanyagcellájára büszke, ami modul rendszerű, kisebb autókba is simán beépíthető lesz, míg nagyobb járművekbe, például buszokba teherautókba akár 2-3 is behelyezhető lesz, hogy a tankolt hidrogénből a levegő oxigénjének elegyítésével, melléktermékként vizet termelve a hajtó villanymotorokat (egy kisebb kapacitású hibrid akkumulátor közbeiktatásával) áramot állítsanak elő.
A SUV hálás platform a villanyautókhoz is: divatosan emelt üléspozíció, alattuk pedig elférő akkumulátor
De az üzemanyagcellás csak az egyik szelet lesz, a másik az elektromos. A Lexus első elektromos modelljét, a jövőre várhatóan a hazai piacra is befutó UX 300e modellt már ismerjük is, ez a Toyota C-HR-rel is közös TNGA GA-C platformra épül 54 kWh-s akkumulátorral és 150 kW-os (204 LE) villanymotorral, és hoz 400 kilométeres NEDC és alighanem 300 kilométer feletti WLTP hatótávot. Jövőre pedig első villanyautó platformját, az e-TNGA építőkészletet is bemutatja a Toyota. Elsőként egy RAV4 méretű és ahhoz hasonló arányú, tehát közepes méretű szabadidő-autót kapunk majd az új platformon. Utóbbi még a ma ismert lítium-ion technológiás akkumulátort fogja alkalmazni, de a Toyota az évtized közepére már szilárdtestes (szilárd elektrolitos) akkumulátort is ígér, ami 4-5 perc alatti 400 kilométeres hatótávra elegendő árammennyiség-tölthetőséget ígér.
Belső égésű motor elöl, akár két villanymotor hátul, ezzel a hajtásképlettel egy hibrid is izgalmasan változtatható hajtásmódokat kínálhat
Nem csak környezettudatosság és hatótáv kapcsán hallhattunk újdonságokat a Toyotától. Míg az anyamárka leginkább a környezettudatos, fenntartható mobilitás témakörében tartogat újdonságokat, a Lexus a vezetési élmény fokozása kapcsán. Márpedig az elektromos hajtás új lehetőségeket rejt: az elektromos (akár hibrid) hajtással a tengelyek közötti hajtásarány szabadon változtatható: egyetlen autóban kaphatunk beállítástól függetlenül előre súlyozott, 50:50 arányú, semleges összkerékhajtást és sportosan hátra összpontosítót is, ami alapvetően változtathatja meg a vezethetőségét. Direct4 néven várhatjuk a Lexus által már egy mostani modellbe is beépített és tesztelt rendszert - ha már Kenshiki Forum, az elkövetkezendő 5 évben, tehát 2025-ig biztosan.
Az álcázott Lexus ezúttal egy valójában már ismert modell, ám hajtása még tanulmány