Irányjelzéssel a balesetek ellen

Miért érdemes használni az irányjelzőt?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már arról is készült tanulmány, hogy milyen sokan mulasztják el az irányjelző használatát. Pedig az időben, pontosan elvégzett indexelés sokkal gördülékenyebbé teheti a közlekedést.


A féklámpát, ami automata, szerencsére mindenki tudja használni, még a helyzetjelzők nappali vagy az országúti esti felkapcsolása, esetleg a fényszórók időben történő kikapcsolása is egész jól megy általában, ami viszont nagyon elkezdett kimenni a divatból, az az irányjelzés. Pedig nem csak szabálytalan, de veszélyes, és kifejezetten udvariatlan is elmulasztani az indexelést.
4/1998. (VI.30.) KM-BM együttes rendelet 10. paragrafus 2. bekezdés
Az irányváltoztatást – ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást – a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel a továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.

Hirdetés
A szabály elég egyszerű, indexelni kell, ha elhagyunk egy utat egy másikért vagy sávot váltunk, vagyis kanyarodunk. Körforgalomba bemenet nem kell, mert egyértelmű, hogy milyen irányban haladunk tovább, kifele viszont igen: nem magunkért, és nem akkor, amikor már elkezdtünk kikanyarodni, hanem akkor, amikor elhagyjuk az általunk használni kívánt kijárat előttit, és azért, hogy a bejövetelre várakozók, illetve a mögöttünk haladók tudják, mire készülünk. Akkor is jelezhetünk, ha a főút élesen elkanyarodik, de a kanyar előtt van egy egyenes alsóbbrendű letérési lehetőség. Viszont ne indexeljünk összevissza, és ha indexelünk, cselekedjünk annak megfelelően. Ugyanakkor vigyázat, balesetnél nem hivatkozhatunk arra, hogy a másik résztvevő irányjelzése alapján mozdultunk!

Az irányjelzés elmulasztása nem csak nálunk jellemző. Az Egyesült Államokban a SAE (Society of Automotive Engineers, közlekedéstudományi szakembereket, fejlesztőket tömörítő szervezet) múlt héten rendezett konferenciáján ismertették egy helytelen indexhasználatból, illetve az irányjelzés elmulasztásából adódó balesetekről beszámoló felmérés eredményeit.
Összesen 12 000 kanyarodó és sávváltó autót figyeltek meg, és megállapították, hogy a kanyarodók 25, a sávot váltók sofőrök 48% százaléka nem fárasztotta magát irányjelzéssel. A tanulmány ezután ezeket az arányokat az USA-ban közlekedő autók számával összevetve arra jut, hogy évente 2 millió balesetet okoznak az index nélküli, balesetveszélyes irányváltások országszerte. Ha figyelembe vesszük, hogy a tanulmányt előadó személy a vezetője egy új terméket, az intelligens irányjelző-emlékeztetőt fejlesztő cégnek, akkor nem biztos, hogy minden következtetését érdemes készpénznek venni, de saját tapasztalataink alapján egyet tudunk érteni az irányjelzés-szabotőrök megfigyelt arányával.

Az irányjelzés abszolút nem csak a KRESZ-előírás miatt fontos. Mint neve is mutatja, ezzel jelezhetjük – nem magunknak – hanem a közlekedésnek hívott társasjáték többi szereplőjének továbbhaladási, megállási, parkolási szándékunkat. Ha nem így teszünk, akkor a többiek joggal nézhetnek csúnyán, rázhatják öklüket vagy dudálhatnak, hogy mi a nyavalyának ugrunk váratlanul a fékbe vagy egyik sávból a másikba, viszont az indexeléssel a saját dolgunkon kívül másokét is megkönnyítjük. Igen, körforgalomból kijövet tényleg kényelmetlen, hiszen miközben a kormányt forgatjuk balra, ellentétes irányban kell meghúzni a cica bajszát, de azért nem kivitelezhetetlen feladat.
Ha parkolóhelyet keresünk, és azért cammogunk, akkor is tegyük ki, és lehetőleg autópályán is használjuk szorgosan. Igyekezzünk kerülni a parasztindexelést, mely az egyetlen villanásnyit jelenti, de ne is felejtsük kinn feleslegesen hosszú-hosszú métereken át sima figyelmetlenségből. A repülőgép-pilóták feladata valamivel összetettebb, mint az autósofőröké, mégsem restek le- és felszállási szándékukat a megfelelő fényekkel jelezni: a mi felelősségünk sem kisebb, viszont adott pillanatban sokkal több jármű vesz körül minket az úton, mint őket a levegőben. Az irányjelző az egyik legsokoldalúbban használható - egyben a leginkább emberfüggő - eszköz az autósok közti kommunikációban, és mint oly sok más folyamatban, a kommunikáció hiánya, illetve a félreértések itt is megakaszthatják, de minimum nehezítik a társasjáték normális működését.
Néma gyereknek az anyja se érti a szavát, figyeljünk egymás jeleire, és mi se titkolózzunk a többiek előtt, vagyis használjuk az irányjelzőt, ha ezzel segíthetjük mások közlekedését.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Kedves tbiudrl, a kifogassal kapcsolatos masodik eszreveteledet magam is osztom. Van egy jol bevalt gyakorlatom, es nem erdekel ki mit szol hozza. 🙂

    A hozzad hasonlo “szívesen beleszállnék” tipusu soforoket kerulom mint a pestist es altalaban mar a mozgasukrol elore felismerem oket. 40-60 tonnaval te nem lennel ellenfel…

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    De, azt is meglepheti, aki tart követési távolságot, legfeljebb nem áll bele az előtte lévőbe. Viszont, ha normális követésit tartasz, azt az olyan okosok, akik pl. az indexet sem használják, meghívásnak veszik, hogy eléd furakodjanak. Ekkor ismét felveszed a követési távolságot, mire még ketten bejönnek eléd…
    Ugyanakkor elmondhatnád, hogy az eléd sávotváltótól hogyan szoktál követési távolságot tartani? Pláne, mikor bevág, de már satuzik is!

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Amit felhoztál az nem érv, hanem kifogás! A kifogás meg olyan mint a segglyuk, mindekinek van, de (többnyire) senkit sem érdekel a másiké.
    Az nem érv, hogy azért vágsz be egy szabályosan közlekedő elé, ezzel veszélyeztetve a többieket, mert volt aki nem engedett be. Kirakom az indexet, ha nem enged be akkor mögé sorolok. Ha meg senki sem endeg be, amíg a kanyarodási pontig érek, akkor megállok és addig várok, míg be nem enged valaki. Többnyire 10-ből 8 beenged, úgyhogy ez utóbbit ritkán kell alkalmazni.
    Ezek alapján az alárendelt útról is be szoktál vágni a főúton érkezők elé, csak mert volt már, hogy nem engedtek ki?
    Én szívesen beleszállnék egy-két ilyenbe, csak hogy érezzék a törődést. Aztán magyarázhatod, hogy azért nem indexeltél, mert…. Majd’ el felejtettem, 40-60 tonnával járkálok! 🙂

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Azért abban van igazság, aki betartja a követési távolságot, azt nem lepi meg az indexelés hiánya. Ki kell próbálni!

    Az se semmi, amikor nem lábfékkel féklámpát is villantva, hanem kézifékkel fékeznek elől… De ezt is megoldja a követési távolság “témakör”… Vagy a hirtelen sávváltás a vészhelyzetben. 😉

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Tapasztalataim az index használatáról igen rosszak. A[b] vezetők többsége a kanyarodás megkezdése előtt nem használják, vagy az útkereszteződéstől pár méterre teszi ki az indexet, ami[b] balesetveszélyes [/b]is[/b]. A Soroksári úton egy ilyen sofőr miatt kellett 70 km-es sebességről nullára fékeznem.
    Gyakran járom az országútakat, a lehajtó sávokba történő kisoroláskor sem használják az indexet, vagy szintén csak az utolsó pár méternél teszik ki.
    Taksony település végén, a külterület egy részén lakópark épült, oda az 51-es útról lehajtók közül talán egy vezető az, aki időben jelzi a kanyarodási szándékát. A települést jelző tábla elhagyása után 80 km-es sebességgel lehet hajtani. Az ilyen felelőtlenül kanyarodó gjmű. vezetője súlyosan veszélyezteti az egyenesen továbbhaladó gépjárműveket.
    Én az index használatát városban legalább 35 méterrel korábban megkezdem, természetesen az adott kereszteződés távolságát figyelembe véve. Országúton pedig a lehajtási szándékom jelezve, legalább 60 – 70 méterrel korábban indexelni kezdek.
    A KRESZ módosításainál az index használatot a kereszteződéshez való közeledés távolságának megjelölésével bővíteni kellene.
    Büntetési tételként bevenném a bírságolás rendszerébe az index használatának időben történő vagy teljes elmulasztását.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Kedves tvn, en meg azt remelem, hogy egyszer nagyobb oromod is legyen az eletedben, mint a karorom.
    Egyszer mar leirtam az erveimet, de meg mindig elerheto, ha nem sikerult elsore felfogni atolvashadod megegyszer.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Hála Istennek, hogy valaki végre felkarolta ezt a témát!!! Nekem még ma is a fülembe cseng, ahogy az oktatóm mondta: “Mindig lássák a szándékodat!” És igaza volt. De ebben az osrszágban már szerintem 70% nem indexel. Rendört minden sarokra és minden nem-indexelésért csak egy ezrest szedjenek be, nem többet! Garantálom, eltünik az államadósságunk év végére!!!

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Buta egy gyakorlatod van, jó lenne erről leszokni. Nagyon idegesítő, mikor index nélkül váltanak sávot az emberek. Parkoláskor se használd, csak hirtelen fékezz le mikor jön mögötted elég közel vki, vágj rükvercet, és tolass be a parkolóhelyre. Ha belédszaladnak, max kifizeti a biztosító. Te meg majd azt hazudod, hogy indexeltél. Remélem egyszer jól lezúz valaki, mikor nem használod az indexet.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Még az origozók 1/6-a is hülye, és ez nyilván felül (vagyis arányában alul) reprezentált, szal a 25-48%-nyi nem indexelő nálunk is megvan.
    Szolgálni meg nem csak az autóban ülve, a kirakott automata trafipax mellett kéne…

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Kedves Kowalski!

    Ebben az esetben, meg kell kérjelek arra,hogy tedd közzé autód rendszámát, hogy messziről el lehessen kerülni! Kárpival, maximálisan egyetértek, mindenben.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Rohadt dolog, amikor nem engedik be az embert, én egy autót engedek, de a másiknak már mutatom, van mögöttem is hely, persze a mögöttem lévő köchög, nem képes rá, és zár, no az ilyet én szopatom, ha mögöttem marad, használni kéne, a cipzár elvet, és persze nem a kormánnyal együtt kéne fordítani., az irányjelzőt, de sajnos ezt nem ellenőrzik úgy, mint a gyorshajtást. 🙁

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Azt hittem, hogy az ilyen cikk csak falra hányt borsó, mert csak azok veszik a fáradtságot, hogy elolvassák, akik amúgy is betartják a szabályokat. Tévedtem. Azok is olvassák akik nem tartják be, de így is csak falra hányt borsó. 🙁

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Kedves Karpi. Nalam viszont elso a biztonsag, a sajat es masok biztonsaga nekem fontosabb mint a kresz betartasa. Ha mar valasztanom kell, inkabb fizetem az iranyjelzes elmulasztasaert jaro buntetest, mint hogy bevonzzam vele az agressziv soforoket akik veszelyhelyzetet teremtenek. Sajnalom.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Tisztelt Kowalski úr! Semmilyen ok nincs arra hogy az irányjelzést elhagyja a gépjármű vezetője!!
    Az ha más a közlekedésben erőszakos,arogáns,esetleg szabálytalan, az nem jogosít fel minket hogy mi is azok legyünk! Legyünk jó példái a szabályos közlekedésnek, hátha mások is ezt követik.
    A kresz azt írja elő:-irányjelző használata kötelező: kellő időben és kellő ideig!!!
    Én nagyon megbüntetném azokat akik nem használják a indexet akár sávváltásnál is!!

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Az indexeles elhanyagolasanak is megvan a jo oka. “Sofortarsaink” ido elotti ertesitese savvaltasi szandekunkrol nem tul jo otlet, ha a tobbseg ragyorsitassal igyekszik minket eme szandekunkrol lebeszelni. Ha megis befejezzuk a manovert, akkor meg jon a veszfekezes es dudalas meg villogtatas hatulrol. Ilyen kozlekedesi moral mellett jobb egyatalan nem jelezni, vagy valaki elott szoros savvaltasnal csak az utolso pillanatban kitenni az iranyjelzot amikor mar nem tudja ragyorsitassal lereagalni. Iranynyelzes nelkul konnyebb es kevesbe stesszes a savvaltas, mindenkinek.

    A korforgalombam, kanyarodaskor, parkolasnal nyilvan mas a helyzet, ott en is hasznalom, es nem csak 3 villanasnyit. Ott meg a hetvegi soforok nem jeleznek.

  • 2017.10.30. at 23:42
    Permalink

    Idegbajt tudok kapni mikor előttem araszol valaki 20-al, fogalmam sincs,hogy mit akar , mikor megelőzném bevág elém balra, hogy ő oda parkol… Ilyen nyomorékoknak egyből venném el a jogsiját. Nem csak, hogy az Én időm pazarolja de még a forgalmat is veszélyessé teszi.

Vélemény, hozzászólás?