Irány a Balaton! De mennyiért?
Árösszevetés: hogy a legolcsóbb a Balatonra menni?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kényelmes, klímás, nyomorgós? Autó, vonat, busz, esetleg telekocsi? Kiszámoltuk, melyik éri meg a legjobban.
Láttad, hány fok lesz a hétvégén Balatonfüreden? 35 fölött stabilan, szombaton és vasárnap is. A víz 22 fokos, a lángos a strandon sajtos tejfölös, a sör meg jéghideg. Csak beugrunk az autóba, és megyünk munka után, pénteken öt körül indulunk. Összedobjuk a benzinpénzt, buli lesz. Ugye jössz? - Kihagyhatatlan nyári ajánlat, amit így, hogy most éppen kissé borongós az idő, hidegebb fejjel átgondolhatunk. Mennyi az annyi, hogy éri meg legjobban nekiindulni a magyar tengernek? Versenyben az autó, a vonat, a busz és a telekocsizás.
Ha nincs autó, akkor ott a közösségi közlekedés. Mi sem egyszerűbb, mint vonattal elmenni Füredig. A Déli pályaudvarról induló szerelvények érintik a Kelenföldi pályaudvart is, így aki Pest felől jön, az itt is becsatlakozhat. Csak mire Kelenföldig kiér a péntek délutáni üdülős sebesvonat, addigra már az ülőhelyek száma erősen korlátozott. Okosabb a fővárosból ingázó fürdőzőket kicselezni, és a Déliben rástartolni az ablak melletti helyekre. Vonattal Budapestről Balatonfüredre a legolcsóbban 2520 forintért visz el egy felnőttet a MÁV. Nappali és esti tagozatos diákok, tanulók és gyerekek (ár)előnyben. 50 százalékos kedvezménnyel nekik csak 1260 forint egy odaút. Ennyiért azonban egy átszállást is meg kell ejteni a személyvonattal, Székesfehérváron. Ez egy hétvégére bepakolt hátizsákkal nem gond, de egy többtagú család bőröndjeivel, kisgyerekkel vagy nagyszülővel én inkább kihagynám. Így a legolcsóbban vonattal az ígért menetidő 2 óra és 40 perc.
2725 forintos teljes árú jeggyel, az eggyel és kettővel jobb sebes- és gyorsvonatról 205 forint felárért már nem kell félúton leszálljunk. Székesfehérváron azonban átszállás nélkül is meg kell várni egy mozdonycserét, amikor az addig a vonatot húzó villanymozdonyt leváltják egy dízelre, mivel az északi part nincsen villamosítva. A sebes- és gyorsvonatok menetideje már elfogadható, de érdemes odafigyelni, mert van, ami 1 óra 55 perc alatt teszi meg a MÁV szerint 132 kilométeres távot, és van aminek ugyanez a menetrend szerint 2 óra 23 percig is eltart. A tényleg sebes sebesvonatnál az InterCity sem gyorsabb, viszont kulturáltabb, és garantáltan lesz rajta ülőhelyünk. A Budapest-Balatonfüred táv azzal 3025 forint másodosztályon, diákkedvezmény persze itt is van.
Alternatívaként meg ott a Volánbusz, ami Budapesten a Népligeti állomásról visz a Balaton északi partjának "fővárosába", ára felnőtteknek 2725 forint. Hogy, hogy nem, pont ugyanannyiba kerül, mint a sebes-, vagy gyorsvonat. A menetidő attól függ, melyik régiós volántársaság buszára veszünk jegyet. Előnye, hogy van járat, aminél kötelező előre jegyet venni, ezzel garantált az ülőhely az IC-nél olcsóbban. Az online vételkor a rendszer minden esetben jelzi a szabad helyek számát és azt is, hogy csak az ülőhelyek játszanak, vagy van álló is, ami ezen a távon persze nem pálya.
Én a buszra, vagy egy jobb sebesvonatra szavaznék attól függően, hogy melyiket érném éppen el. Egy út ára személyenként így 5450 forint. Utazni persze a legjobb társaságban, nem egyedül. Ha édeskettesben megyünk hétvégézni Füredre, akkor kettőnknek a vonat oda-vissza 10900 forint, és a pályaudvarig, illetve onnan a strandig valahogy el is kell jussunk. Ha egy ötfős társaságban megyünk és senki nem diák, 27 250 forintot hagyunk a MÁV vagy a Volán pénztárában. A busz kényelmes, lehet rajta olvasni utazás közben, vagy zenét hallgatni és relaxálni a parti hétvége előtt. A vonat meg ideális társasági életet élni. Egy jó beszélgetéssel indulhat a mininyaralás.
Ha van saját autó, vagy ismeretségi körből, családból el is lehet kérni egy hétvégére, akkor függetlenül, saját menetrend szerint utazhatunk. Autóval - a példát továbbvíve - Budapestről Balatonfüredre legegyszerűbben az M7-710-71 útvonalon juthatunk el. Az autópálya Érdtől fizetős, a legolcsóbb 10 napos pályamatrica ára 2975 forint. A táv így 130 kilométer, tehát oda-vissza 260, ha Balatonon nem furikázunk autóval a boltba, a strandra vagy a helyi látványosságok felé. A Google-térkép forgalom nélkül 1 óra 30 perc menetidőt számol, ami persze a hétvégi csúcsban ennek a kétszerese is simán lehet. Vegyünk két példát: egy magasabb fogyasztású benzines autót, ami 7 litert fogyaszt, és egy gazdaságosabb modern dízelt, ami óvatos talppal eljár 5,5 liter gázolajjal. Az autózás ezen a távon 425 forintos benzin- és 423 forintos gázolaj-átlagárral számolva, ha csak az üzemanyagköltséget és a pályamatricát számoljuk (olaj, gumi, egyebek és a kopás most kimarad), akkor 10 710, illetve 9024 forintra jön ki. Ha ezt ötfelé szétdobjuk, fejenként nagyjából 2200, illetve 1800 forint lenne az oda-vissza út.
Ha viszont nem sietünk, vagy épp a pénteki oda- és a vasárnapi Pestre visszamenő dugót kikerülve a 7-es vagy 8-as főutat választjuk, akkor egy jó 20 kilométerrel hosszabb lesz az út, így viszont megspóroljuk a 2975 forintos pályamatricát. Cserébe a becsült menetidő hosszabb, 2 óra 15 perc körüli - nagyjából mint vonattal. Így a példának vett benzines kocsival 8330, a dízellel 6514 forint lesz az üzemanyagköltség. Mi következik ebből? Szerencsés az, akinek van autója, vagy kölcsön tud kérni egyet a hétvégére, mert ha nem vagyunk utazási kedvezményre jogosultak, akkor már ketten is jobban megéri autóval célba venni a Balatont. Ha pedig megtöltjük az autót és elosztjuk az útitársakkal az üzemanyagköltséget, akkor a vonatnál olcsóbban is ki tud jönni a kirándulás. Ez persze gázpedált nyomó lábtól, autótól is függ. És nem csak Budapestről lehet ám az északi partra menni. Egy Debrecen-Balatonszentgyörgy út már autópályán is jó 400 kilométer. Diákjeggyel, nyugdíjasként az ingyen utazást kihasználva borul az egyenlet. És nem szóltunk még az egyre népszerűbb telekocsi-szolgáltatásokról. Ha a fapados repjegyekhez hasonlóan előre keresünk helyet, akkor a közösségi közlekedés hagyományos formáinál olcsóbban utazhatunk így is.
Kicsit hibás sajnos a fórum-motor 🙁
A cím helyesen: [url] http://www.oszkar.com [/url]
Ha valaki a telekocsi szolgáltatások közül igazán használhatót keres, javaslom az Oszkár telekocsit ( [url]http://www.oszkar.com[/url] )
Nekem ez vált be, több mint hat éve élménydús utak garmadájában volt részem, arról nem is beszélve mennyi üzemanyagköltséget megtakarítottam már segítségével!
Hát többek között ezért is szeretek győri születésűként is Veszprémben élni! A Balaton csak néhány Km. Megyeszékhely, ami kell itt megvan. Bármikor leugorhatok a Balcsira. Gyors, és olcsó.
Igazad, van gyorsan olvastam, én csak a benzinesekre értelmeztem.
A példában szereplő 5,5 liter fogyasztó dízelnél több a 7 liter benzin.
[i]„egy magasabb fogyasztású benzines autót, ami 7 litert fogyaszt”[/i]
Tudom minden relativ, de egy 7 literes fogyasztasu auto epphogy az atlag alja.
Melyik benyas eszik normal(!) hasznalatban mondjuk 6L alatt? Egyik sem. A sokat fogyaszto benzines pedig az a 9-10L feletti evö.
Akinek kedve lenne átmenni a másik oldalra hajóval, az pl. egy Lelle-Badacsony távot 1500-ért tud le egy irányban teljes áron úgy másfél óra alatt.
Ezt most nem igazán tudom mire írtad.
Azt akartuk ketten is jelezni, hogy a 7 körüli benzines fogyasztás egyáltalán nem a „magas fogyasztású” kategória.
Nekem az 1,6 benzines kombim 6,7-es sokezer km-es átlaggal fut inkább városban mint azon kívül.
1.5 tonnás 2.0i pont ennyit eszik átlagban 80% pálya 20% város használattal…
Az a lényeg hogy te elégedett vagy. De nem halt volna bele ha néhány megyeszékhelyet is belevesz a cikkbe.
😀
A pestiek között valószínűleg sokkal több az ostoba, aki még se a budapest táblát, se vonatot nem látott soha, fogalma sincs róla mennyit fogyaszt az autója és a balatonról sem tudott. Na de majd most, hogy felnyitották a szemét! 🙂
De jó hogy a cikk most is a fővárosiakra gondolt!!
„… és a pályaudvarig, illetve onnan a strandig valahogy el is kell jussunk.”
Ezen én is mosolyogtam. 🙂
Lehet 1 lityis Sutyukihoz szokott a szerző…
„Magasabb fogyasztású benzines autó, ami 7 litert fogyaszt”!:)))
tökéletesen egyetértek nick kollegával.
+ A vonatozás esetében, a cikkíró csupán azt fejtegette, hogy a Déli pályaudvarról mennyibe van az út. És ha valaki Budapest másik végén lakik? 🙂 🙂 Akkor adjunk már hozzá +1 órát (Csak tudom, ezt csinálom minden hétköznap) a cuccokat cipelve, átszállva a retkes fosokon. Ha valakinek nincs bérlete, akkor esetemben minimum 2×2 jegy, vagy pedig a bérletet kell hozzáadni.
Autó megléte esetén már két főnél sem érdemes teljes áron tömegközlekedni. Sok csomaggal családdal meg kínszenvedés. Buliból haverokkal leugrani fürdeni a Velencei tóra még csak-csak, de egyheti csomaggal a Balcsiig inkább beadja a derekát valaki és viszi a csapatot kocsival háztól házig.
Ha valakinek van autója nem is érdemes másra gondolnia utazáskor. Ha egy családról beszélünk, akkor a cikkből is látható, hogy messze az autó a legolcsóbb közlekedési eszköz, talán még akkor is, ha a tulajdonlás, amortizáció költségeit is beszámoljuk. Nem beszélve arról, hogy sokkal praktikusabb és kényelmesebb. Ott állok meg ahol akarok, akkor, amikor akarok, bármikor módosíthatom az útirányt, úticélt. És akkor még meg kell említenünk a helyi közlekedést. Pl. ha leérek Balatonfüredre, ott állok a vasúton sok csomaggal, és valahogy el kell jutni a szállásig. Vagy kínlódok a csomagokkal, vagy taxi, ami újabb jelentős költség.