Insigniával ünnepeltük a 25 éves magyar Astrát
25 éves a modern magyar autógyártás, Szentgotthárdon együtt ünnepeltünk az Opellel
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Magyarország első személyautógyára idén töltötte 25. életévét. Az opelesekkel és már akkor is dolgozó munkásokkal együtt ünnepeltük az első magyar Astrát Szentgotthárdon.
Nem pontosan, de 25 évvel ezelőtt, 1992 márciusában gördült le a szentgotthárdi gyártósorról a legelső magyarországi gyártású személyautó, egy F Astra. A történetet nagyjából már mindenki ismerheti, a ’80-as évek végén merült fel a Közép-Európába való terjeszkedés az Opelnél. Az új motorgyártó üzem felépítésének választása a gazdaságilag éppen erősödő kis hazánkra esett. Először csak a motorgyártás bővítése érdekében húzták volna föl a szentgotthárdi gyárat, végül a magyar kormány felvetése alapján az autógyártást is elindította az akkor még a General Motors kezében lévő Opel. Az első hazai személyautógyár óriási lehetőség volt. Nemcsak a magánvásárlóknak, mivel így a jelentős importadótól mentesültek, de a magyar rendőrség is profitált a megerősített futóművű és szolgálatra késznek legyártott F Astrákból.
Persze a hazai autósport mellett sem mehetünk el szó nélkül, hiszen óriási mérföldkőnek és hatalmas lehetőségnek számított, mikor sikerült homologizált bukócsővel és a szükséges felszerelésekkel együtt legördíteni a szentgotthárdi gyártósorról egy halom kupás Astrát. Tehát nem ok nélkül büszkék az opelesek. Az ünnepségre minket is meginvitáltak Szentgotthárdra, ahová Karl-Thomas Neumann, az Opel elnöke személyesen is ellátogatott. A gyártósorról 1992-ben Antall József miniszterelnök által elsőként levezetett F Astrát a gyár a Közlekedési Múzeumnak ajándékozta. 5 évvel ezelőtt, 20. évfordulójára viszont lábon vitték haza Szentgotthárdra az akkori dolgozók és újságírók. Így most az „Íme, az első” feliratú – alvázszám alapján azonban a 8. – Astra fedélzetén gördülhetett be az Opel elnöke, Karl-Thomas Neumann, a szentgotthárdi gyár jelenlegi vezetője, Grzegorz Buchal, valamint a magyar külügyminiszter, Szijjártó Péter.
A gyárban felállított színpad egyik oldalán a múlt, másik oldalán pedig letakarva a jövő, ugyanis a lepel alatt a Magyarországon most először látható Opel Insignia Grans Sportot is elhozták. Karl-Thomas Neumann büszkén tekint a hazai Opel gyárra, ugyanis a 2013-ban megnyitott Flex üzemmel együtt már világszínvonalon készülnek a személyautó motorok, kis- és közepes benzinesek, valamint közepes méretű dízelek is. Nemrég a 9 milliomodik legyártott motort is ünnepelhettük, emellett viszont 7 millió hengerfej is elkészült az elmúlt 25 évben. Kényes téma, de muszáj volt szót ejtenie az Opel új tulajdonosáról, a PSA csoportról is. Az Opel új időszámításba kezdett a változással, de Neumann bizakodóan áll előtte, aminek első eredményét, a Crossland X-et már itthon is láthattuk. A franciák azt ígérik, tiszteletben tartják a márka önállóságát és egyelőre nem terveznek beleszólni a meglévő Opel gyárak dolgába, így Szentgotthárdon sem várható drasztikus változás. Hogy a későbbi ebéd központjában egy hatalmas toronyban felépített, a profiterolhoz hasonló tradicionális francia édesség, a croque-en-bouche állt, csak a véletlen műve lehet.
A megemlékezést az első Astrát bemutató korabeli televíziós hír levetítésével indították, a végén pedig az Opel elnöke és a magyar külügyminiszter együtt hagyta el a helyszínt az új Insigniával. Erős kontraszt, de jól mutatja, mennyit fejlődött az Opel 25 év alatt. Ezután a munkások, akik közül 167-en már 25 évvel ezelőtt is itt dolgoztak, visszaálltak a gyártósorokhoz, a meghívottak pedig kivonultak a csarnokból. Ezt csak azért említem, mert az első Astra viszont ott maradt, egyedül, így sikerült beülnöm egy már 874 kilométert futott, de zsír új Astrába. Jó, egy F Astra még ma is mindennapi látvány, de ez itt egy időkapszula.
Nem is tudom, mikor láttam utoljára szakadásmentes Opel váltó és kézifék szoknyát, még matt kormányt és nem koszos, még szinte feszes szövet üléseket Astrában, mármint első generációsban. Az új autó illata még megvan, az ajtók úgy csukódnak, mint egy álom, igaz, a bársony tetőkárpitot már itt-ott elengedte a ragasztás, de így is még mindig vadonatúj, ahogy egy múzeumi tárgynak lennie kell. Szentgotthárdon közel 85 000 Astra és Vectra készült a ’90-es években, az új szériák gyártását viszont már nem kezdték el, így a gyár az Opel egyik első számú motorgyártó üzemeként működik, ahol az Év Autójának is választott K Astra összes motorját gyártják, valamint az új Insignia 1,5-ös alap turbómotorját.
Te jó ég, hogy telik az idő! Amikor az F Astra megjelent hazánkban és elkezdtek futni az első televíziós reklámok (szám szerint egyre emlékszem). Akkor Piros Ildikó színésznő adta a hangját az új modell népszerűsítéséhez, tisztán emlékszem a szavaira: autó kompromisszumok nélkül. Nálunk is szolgált egy F Astra a családban, bár vérbeli olasz autó fanként nem spanolt fel túlságosan. De ettől függetlenül azt mondom hogy tetszik a kocsi formája, mai szemmel nézve kicsit már öregnek hat a mai, szinte futurisztikus designnal rendelkező autók között, de valamiért még mindig nem tűnik avíttnak.