Elöl diszkrét pontokként világítanak a türkiz fények
Nem egyértelmű, hogy marketingfogás vagy biztonsági szempont (esetleg mindkettő), de a Mercedes-Benz egyértelműen és látványosan szeretné megkülönböztetni az önvezető modelljeit a kevésbé okos autóktól. Ehhez türkiz fényszórókat szeretnének használni, amire meg is kapták már az engedélyt: Kalifornia államban két évig használhatják az önvezető tesztautóikon a speciális fényjelzést, míg Nevadában a 2026-os modellévtől (határozatlan ideig) világíthatnak türkizben az autonóm modelljeik.
Hátul a leginkább szokatlan látvány a türkiz fény
A 3-as szintű önvezetés, mint extra felszereltség a Mercedes-Benz EQS limuzinban érhető el, egyelőre csak Németországban. A jogszabályi környezet ugyanis csak ott tesz lehetővé ennyire önálló járműirányítást, de az Egyesült Államokban is hamarosan engedélyezhetik, ha minden jól megy. Ehhez találta ki a Mercedes-Benz, hogy akkor már kívülről is látható legyen, ha egy autó a sofőr teljes vagy akár részleges figyelme nélkül is képes haladni. Erre azért van szükség, mert a Mercedes-Benz szerint így a nyilvánosság is jobban megismeri és elfogadja az önvezető autók jelenségét. Emellett biztonságosabb is, ha beazonosítható, hogy egy autó önvezető üzemmódban van, mert bármilyen közlekedési helyzetben vagy egy baleset során tudható, hogy a sofőr vezetett, vagy a fedélzeti számítógép.
Ha így világít egy EQS oldalsó lámpája, ne lepődjünk meg, ha a sofőrt menet közben olvasni látjuk
És hogy miért türkiz színt választott a Mercedes-Benz? Arra tippelnénk, hogy ez az egyik leginkább figyelemfelkeltő opció, de az ő magyarázatuk szerint kutatásokkal és tesztalanyokkal jutottak el ehhez az árnyalathoz, mint a célra legideálisabb szín. A fehér és halvány sárga színek nyilván foglaltak már évtizedek óta a halogén izzós és a xenon, illetve LED-es fényszórók miatt, a kék a mentők, rendőrök és tűzoltók színe, a zöld a közlekedési lámpákon tűnik fel, tehát túl sok lehetőség már nem maradt. A türkiz lámpák nem csak elöl, de hátul a piros fényszórókkal párhuzamosan, illetve oldalt a visszapillantó tükrökben világítanak, így minden irányból egyértelmű, hogy az autót nem a sofőrje irányítja. Ezek persze nem mindig égnek, hanem csak amikor aktív az önvezető üzemmód. A Mercedes-Benz szeretné, ha szerte a világon a türkiz lenne az autonóm autók megkülönböztető fényjelzése, és mivel eddig semelyik másik gyártó nem kapott engedélyt semmilyen új színre, jó esély van rá, hogy ez meg is valósul.