Megbízhatóan szolgál, pedig gyakorlatilag csak át kellett írni - sokan rávágják, hogy még ingyen sem kéne: íme a bizonyíték, hogy tévednek
A Peugeot 306-ost 1993-tól egészen 2002-ig gyártották egy nagyobb 1997-ben megjetett facelifttel. Emiatt - bár senki sem hinné el ránézésre - körülbelül a 3-as és 4-es Golf, az első Ford Focus, valamint az F és a G Astra versenytársa. Ezeknél viszont jóval olcsóbbra árazta be a használtpiac, és ez nem véletlen, nagyon vegyes élmény egy ilyen 306-ost vezetni. Mai tesztünk alanya konkrétan egy 1,4 literes benzines, ami a maga 73 lóerejével nem az alapmotor,
az első pár évben az 55 lóerős 1,1 literes benzinessel is kérhető volt a 306, ami a kortársak alap 1,4-eseihez képest szinte felfoghatatlan visszalépés (és még az 1,2-es G Astrához mérten is érezhető).
Persze dízel és nagyobb benzines is akadt a kínálatban, és karosszériaváltozatok terén is igen sokszínű volt, gyártották három- és ötajtós ferdehátúként, szedánként, kombiként és kabrióként is, szóval használtan is mindenki megtalálhatja belőle a kedvére valót. Főleg megéri, ha gyakorlatilag ingyen van az autó, mint ez a piros, 1996-os, háromajtós példány.
Megtévesztőek lehetnek a méretei, kívülről a '80-as évek szögletes kis kompaktjait idézi, de belül a '90-es évek végi társaihoz hasonlóan tágas
Elölről és hátulról is retro a formaterv, komoly hátránya a piacon, hogy szinte minden vetélytársa 10 évvel újabbnak hat
Nem avattak be túlságosan a részletekbe engem sem, a lényeg az, hogy ez a Peugeot egy elhagyatott, évek óta letett autóként porosodott, így az előző tulajnak leginkább csak útban volt. Ettől még nem feltétlenül lehet egy autót ingyen, vagy közel ingyen megszerezni, de több évnyi kosszal az oldalán, tetőig körbenőve gazzal egy rakás más "haszontalan szemét" közt semmilyen autó sem néz ki túl biztatóan, egy idő után pedig megeshet, hogy a tulaj számára a
"mindegy, csak írassák le a nevemről" kategóriába kerül. Erre a 306-ra ráadásul még költeni is kellett, a több évnyi állás miatt a futómű megannyi eleme igényelt felújítást. Szerencsére ez a Peugeot megtalálta megmentőjét, Csabi ugyanis épp futárautót keresett magának: úgy gondolta, hogy a Megane kabriója többre hivatott, minthogy a városban, sanyarú körülmények közt rohangásszanak vele. Szerencsére a 306 olcsó alkatrészeinek hála a javítás nem volt túl drága, így még egy mélyláda is belefért a hátuljába az újjáélesztés után, azóta pedig már egy év eltelt, a 306 pedig megy, és keresi a pénzt.
Műszerfala is régimódi, egyáltalán nem a '90-es évek végét idézi
Az ülés inkább csak szakadt, mint kiült, váltószoknya nincs a golflabdában végződő karon, klíma nem is volt ebben a példányban, de legalább utólagos elektromos ablak került bele
Azt kell, hogy mondjam, valósnak tűnik a hihetetlenül alacsony, 136 000 kilométeres óraállás
Ennél a felhasználásnál egy munkanap során körülbelül 150 kilométer kerül az autóba, így nem meglepő, hogy 20 000 kilométerrel mutat többet az órája, mint tavaly ilyenkor. Amikor egy autó ennyit fut, akkor azért érdemes belegondolni abba is, hogy milyen érzés vezetni.
A 306-ba beülve egy érdekes időzavar fog el: méretben a 2000-es évek kompaktjait idézi, látványra valahol 1990 környékén járunk, a vezetési élménye meg valahol a '80-as évek közepéről, az első és második Golf korszakából lehet ismerős így, közel alapmodellként.
Ez természetesen a jót is hozza magával: minden mechanikus, mindent érzel, az egész autó nagyon őszinte. Csak aztán rájössz, hogy nincs légzsák, se szervó, se ABS, se semmi. A meredek, szögletes szélvédő még tovább erősíti egyébként ezt a retro érzést, ahogy a szívómotor régimódi karakterisztikája és a futómű érezhető egyszerűsége is. Városban egyébként bőven elég az ereje, ott egyenesen jól mozog, országútra is alkalmas még, de volt szerencsém pár kilométert menni vele az autópályán is, ott már inkább csak a sebességtartás megy stabilan.
Praktikus méretein sokat ront a háromajtós mivolta - hátul is van benne hely, ráadásul bemászni sem túl nehéz
Csomagtartója is korrekt méretű, 340 literes, az ülésdöntés ebben az autóban nem volt opció, de alapesetben nincs akadálya
A hangcucc természetesen utólagos, ez amolyan futárautó kellék - meglepően jól szól ahhoz képest, hogy mennyire túlzásnak tűnik
A könnyen kiismerhetőség, a megbízhatóság, az olcsó fenntarthatóság és a különböző korszakok téridő kontinuum kavalkádja az adott autó állapotát is a képletbe véve könnyen vonzóvá teszi ezt a kis piros franciát. Már szinte sajnáltam a futárkodni kényszerült 306-ost, annyira megtetszett a tesztkör során. Valahogy így lehet vele a tulaja, Csabi is:
"Nem mondhatom, hogy nem szerelemből van, a kabriómon ujjnyi vastag por áll, mert sose megyek vele sehova. Persze, abban gombnyomásra lemegy a tető, ebben meg még ABS sincs, de valahogy ez is jó. Nyilván nem költöm rá a gatyámat, de szerelem ez is, csak másmilyen." - mondta egy kérdésemre válaszolva.
Rozsda nincs rajta, ez ennél a modellnél igen ritka eset
Esztétikai hiba viszont akad bőséggel, horzsolások, horpadások, elálló elemek és lakkhibás részek is vannak
Hogy miként szerezhetsz te is ingyen, vagy legalább szinte ingyen autót, azt sajnos nem tudjuk mi sem, sokkal egyszerűbb kérdés, hogy mennyiért vehetsz ilyen 306-ost, ha megtetszett. A Használtautó.hu oldalán összesen 27 darabot árulnak, de ebben a kabriók, szedánok és kombik is benne vannak.
Keménytetős 306-ost műszakival 150 és 500 ezer forint között kapni, tehát egy igen olcsó autóról beszélhetünk, de még a drágább példányoknál is nagyon oda kell figyelni a rozsdára.
Félmillióért viszont a képek és a leírás alapján is szalon állapotút kapunk, ehhez az autóhoz viszont sajnos nincs hasonló: csak három ajtaja van és viszonylag idős, cserébe keveset futott, ugyanakkor sok rajta az esztétikai hiba, ellenben műszakilag tényleg egyben van, és rozsda sincs rajta. A jelenlegi árakat megnézve valahová 350 és 400 ezer közé áraznám, ha nekem kéne eladni.
A motor nem lett lemosva - ránézésre nem csak a teszthez, hanem valószínűleg még soha
Ha pedig nekem kéne megvenni, akkor sem csak ingyen kéne. Futárautónak például tényleg tökéletes, de amolyan rövid távokon szaladgálós kocsinak is. Nem akarok senkit sem áltatni, egy kései, facelift utáni példány sem véletlenül sokkal olcsóbb ebből a Peugeot-ból egy hasonló állapotú Golf IV-nél, tényleg ég és föld a kettő. Ilyen alacsony árak mellett viszont a jelenlegi helyzetben az egyik legésszerűbb megbízható közlekedési eszköz lehet egy ilyen 306. Kombiként még akár a családot is kiszolgálhatja átmenetileg, de oda már tényleg kevés lesz az 1,4 literes benzines motor.
Nem egy nagy luxus ez a Peugeot, lehet is lenézően pillantani rá, de nem szabad elfelejteni: olcsó, megbízható, és arra, hogy kivigyék vele a kaját, bőven elég
Sajnos ez az az autó ami sok szék közt a pad alá esik.
Öreg autó és megbízhatóságból nem jó a híre (függetlenül attól hogy az-e), ugyanakkor tucatautó amiből aligha fog kitörni, mind mondjuk egy 205GTI vagy cabrio.
Ráadásul korának sem volt kiemelkedő modellje, ekkor voltak a japánok a csúcson, és ebből a korból sokkal inkább tennék el pl a 323 F Lantist az utókornak, plána V6-os motorrral, vagy egy Sunny GTR-t.
Szóval szólva hagynám a fenébe az egész bontószökevény projektet és keresnék az alsóközepes tömegmodellek helyett valami élvezetes ritkaságot, ami megérdemelné hogy megőrizzék az örökkévalóságnak (pl Eclipse Evo, FTO, MX6, békalápás Celica, CRX vonalon).
Hol van az a kommentelő, aki többször is a valaha volt legstílusosabb autónak nevezte? Merre bujkál? 😀
Ez a típus már a PSA konszern legsötétebb éveiből való. Mindenből a minimum, minden csak annyira jó, hogy még épp ne hulljon ki a ember alól. Az E Kadettet idézi a 80-as évekből, az volt ilyen hitvány minimálautó. Az Opel aztán az Astrával megemberelte magát, míg a PSA-nál csak a 2000-es években kaptak észbe, hogy ha nem gyártanak korrektebb autókat, akkor lehúzhatják a rolót.
Üdv mindenkinek!
Mindenkinek lehetnek adott típussal jó és rossz tapasztalatai, én 2003 óta használok ilyen autót most jelenleg a család 2db-ot, 1.9d kombival végig kirándultuk az országot, van amelyiket 520000 km ig hajtottam nem a motor miatt állítottam le.
A karbantartás hiánya 15 20 év utcán parkolás, ausztriából behozott szétrohadt minden típusnál probléma nekem csak jó tapasztalataim vannak, és próbálom megfelelően karban tartani.
Szép napot!
Igaz, nem vezettem sem IV-es Golfot, sem F vagy G Astrát, de csodálkozom, hogy az íráson, hogy a 306 utcahosszal lemarad ezektől. 4 éve van nálam egy 1.4-es 75 lovas példány, igaz facelift utáni 2000-es évjáratú. Kényelmes futómű, komfortos ülések, távirányítós kp. zár, 4 légzsák, el. ablak, el. tükör, szervo, ABS, klíma, gyári ülésfűtés, tükörfűtés, esőszenzor. 6,3 literes átlagfogyasztás 60 literes tartállyal, tehát teli tankkal benzinkutat egy darabig nem kell útba ejteni. 20 évesen csak felületi rozsda volt rajta, mielőtt elvittem alvázvédelemre. Elektronikai problémái sem voltak eddig, amit ugye előszeretettel húznak rá általánosan minden francia kocsira. Nekem ez a példány bejött, nem is akarom eladni mostanában!