Ingyen bringák Budapesten? Nem ilyen egyszerű, de itt a MOL Bubi
Még mindig csak tesztüzemben, de már használható a MOL Bubi közbringrarendszer
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megnéztük, hogy miként működik, miként fog működni a most még tesztüzemben lévő MOL Bubi közbringarendszer. Kifaggattunk egy tesztelőt is.
Mi a fene a MOL Bubi közbringa?
Egy új eleme a városi közlekedésnek, egy új közlekedési eszköz, amit bele tud kombinálni napi útjába a Budapesten közlekedő. Legyen a fővárosban lakó, oda naponta ingázó, vagy akár külföldről érkező látogató. A MOL természetesen nem véletlenül került bele az elnevezésbe, a rendszer üzemeltetését fő szponzorként támogatja - éves szinten több mint 100 millió forinttal. Az persze eltörpül a teljes rendszer 0,9 milliárd forintos bekerülési költségéhez képest, amit 85%-ban az EU állt, további részét pedig a Fővárosi Önkormányzat nyújtja a BKK-nak. Hogy mennyit fog ez hozzátenni Budapest közlekedéséhez, mennyire lesz képes tehermentesíteni a tömegközlekedési eszközöket, illetve az utakat, az persze kérdéses, de új elemként valóban érdekes és értékes.
Miként lehet igénybe venni?
Egyelőre ingyenesen, vagy sehogy. A rendszer ugyanis július közepe óta tesztüzemét tölti, s a BKK egyelőre csak tesztelőkkel szerződött. Igen gyorsan betelt a 2x1000 tesztelői hely, a jelentkezők ingyenesen kaptak Bubi-kártyát, s csupán annyival tartoznak azért, hogy a tesztidőszak alatt 10 alkalommal legalább 10 percre igénybe kell vegyék a Bubit, ha hibát tapasztalnak, nekik ugyanúgy jelezniük kell azt, miként a többi felhasználónak is majd, s még egy általános elégedettségi kérdőívet is ki kell tölteniük. Cserébe 6 hónapnyi ingyenes Bubi-bérletet kapnak, amelynek az ára egyébként 12 500 forint lenne. Jobb ajánlat természetesen az éves, 18 900 forintos „jegy”, ami éves Budapest bérlettel rendelkezőknek féláron, 9450 forintért is létezik. A bérleteket, azaz a velük járó Bubi-kártyákat szerződéskötéssel együtt lehet megvásárolni. Ha pedig valaki hirtelen felindulásból ülne Bubira, az bankkártyával is vehet majd bármelyik Bubi-dokkolónál napi (24 órás, 500 forintos), 3 napos (72 órás, 1000 Ft-os) és heti (2000 Ft-os) jegyeket. Mindegyik jegy, illetve bérlet sajátossága, hogy érvényességi ideje alatt akárhány alkalommal használható egy-egy Bubi kerékpár legfeljebb 30 percig, utána 30 percenként 500 Ft a tarifa, a harmadik órától viszont már magasabb díjak fizetendők. Aki 9 órán túl használná, az már 19 500 forintot kell fizessen - jobban jár, ha vesz egy bringát. A Bubi-pontokon bankkártyával regisztrálók 25 000 forintos kauciót is „le kell tegyenek”, magyarán a bringa visszaadásáig ennyit zárol a rendszer, viszont így bármikor és bárki nyeregbe pattanhat.
Az „adminisztráció” teljesen elektronikus, ahogyan a kerékpárok leadása is. Lesz majd mobilalkalmazás, most pedig már van weboldal a bubisok számára, hogy valós időben meg tudják azt tekinteni, hogy a hozzájuk legközelebb lévő állomáson van-e épp elhozható bringa. Ha azok száma 3 alá csökken, akkor a Bubi üzemeltetői rögtön intézkednek azért, hogy legyen. Jó hír, hogy a bringákat nem, illetve nem csak teherautóval hordják, hiszen számos Bubi-pont autóval megközelíthetetlen helyen található, hanem kerékpárral húzott utánfutók is léteznek a Bubi-bringák szállításához.
Milyenek a kerékpárok?
Le kell szögezni, hogy csalódni fog az, aki hagyományos kerékpárként szemléli a Bubi bringáit. Ezek ugyanis városi közbringák. Úgy tervezve és megépítve, hogy egész évben a szabadban álljanak. Hiszen miért ne lehetne bringára pattanni egy napos téli napon? Akkor ugyanúgy szükség lesz rájuk, mint a nyári kánikulában. Noha egy Bubi kerékpár súlya 24 kilogramm, váza alumínium, miként dupla falu, erősített és az univerzális használat érdekében 26 colos átmérőjű kerekei is könnyűfémek. Abroncsai a Schwalbe defekttűrő, habbal töltött gumijai. Az első villa acél, a kerékpárokon kivétel nélkül van induláskor önmagától kapcsolódó, akkumulátorról lámpánál állva is üzemelő LED-lámpa, csengő, s az előírt küllőprizma sem hiányzik. Agydinamó tölti a GPS-szel és GSM-modullal is felszerelt vezérlőmodult is ellátó vezérlő-elektronikát, a háromsebességes váltó is a kerékagyba épített, s ha ez nem lenne elég, a görgős, zárt rendszerű fékrendszer is a kerékagyakba került.
Az összeszerelés természetesen egyedi, kiskereskedelmi forgalomban nem kapható kulcsos csavarokat alkalmaz, hogy ne csak a GPS-szel felügyelt bringák, alkatrészeik se tűnjenek el. A kerekeket sem lehet leszerelni az egyedi szerszám nélkül, a nyereg természetesen gyorszáras, ám a nyeregcső kialakításából adódóan nem vehető ki a kerékpárból, a gyorszárral mindössze a magasság állítható, hogy 150-200 centiméteres testmagasság között mindenki saját méretére tudja azt állítani.
Milyenek a tapasztalatok?
Napi kétezer bérlés tapasztalatai alapján alapvetően jól működik a közbringarendszer, ám a BKK-tól kérdésünkre sem kaptunk annál konkrétabb információt a rendszer indulására vonatkozóan, mint ami július 25-i közleményében olvasható - „Az éles üzem beindítására is rövidesen sor kerül”. A teszt-tapasztalatok alapján új váltóvédőket kaptak a kerékpárok, legkomolyabb hibaként az információs táblák törtek le, azokat természetesen pótolták a karbantartók, s sokan a kerékpárok tömegére, illetve nem eléggé jól gördülő abroncsaira panaszkodtak a BKK közleménye szerint.
Az általunk megkérdezett tesztelő, aki már a legelső tesztciklus óta napi rendszerességgel használja a Bubit, teljesen elégedett a kerékpárokkal – természetesen azt tudomásul véve, hogy ezek közbringák. Saját kerékpárral jobb tempóban haladhatunk, azt könnyebb a lépcsőházban le-fel cipelni. Ezt viszont nem kell, s a belvárosban temérdek helyen hozzájuthatunk. A fékkarok dőlésszöge talán megszokást igénylő, de természetesen az összes Bubi-bringán egységes. Városi, rövid távú közlekedésre – főként a pesti oldalon, sík úton – teljesen életképesnek és használhatónak tűnik a Bubi. A félórás ingyenes használati idő a legtöbb esetben untig elegendőnek tűnik, a megkérdezett tesztelő számára például többször inkább az okozott némi „kényszer molyolást”, hogy az előírt 10 perces használati időket elérje.
Reméljük, hogy az iskolakezdésre elindulhat a Bubi éles üzeme is, meg persze azt is, hogy egyszer (belátható időn belül?) jó nagy és persze ingyenes autóparkolók is csatlakoznak majd a rendszerhez, hogy az autósok számára is élhető alternatíva legyen a közbringára váltás, az autózás Bubival kombinálása. Túl optimisták vagyunk, autósként sosem szállnál bringára? Jöhetnek a hozzászólások!
Ha már EU-s pénzből van és zponzorálják a működését, legyen ingyenes. A kocsiból talán akkor szállnak át. Ja, és ingyenes P+R.
Használnám, de vidékről járok be, de ott ahol ingyen parkolni lehet, nincs közbringa.
Így csak akkor lesz jó, ha két belvárosi helyszín között át kell menni.
Aki szeret bringázni annak van sajátja, és nem egy fizetős kényszermegoldást fog használni.
Azok a küllőprizmák szerintem pikk-pakk eltűnnek majd róluk.
helyieknek biztos jó…ha olyan akarja használni aki csak „felmegy Pestre” vidékről, annak jó lenne egy mobilteló tartó rá..olyan GPS-es..hogy a mobiljával eltaláljon A-ból B-be…mert amúgy nekik használhatatlan..viszont aki jó időben el tud vele melóba járni, szeret bringázni, annak olcsóbb mint egy bérlet..persze ha sok a rossz idő akkor meg kell venni a bérletet is.
Az hogy kinek „éri meg” nem kell agyalni, aki tud és szeret bringázni az használni fogja..