Indul az F1-szezon, mindenki Vettel ellen
Fangio és Schumacher után Vettel is triplázhat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Ausztrál Nagydíjjal hétvégén megkezdődik a 63. F1-szezon, meglátjuk, vajon leselkedik-e bármiféle veszély Vettel és a Red Bull trónjára.
Hétvégén elrajtol a Forma-1 63. szezonja, s ha rögtön az elején poéngyilkosi szerepkörben tetszelegnénk, jó eséllyel ez lehet az az év, amikor Sebastian Vettel minden idők legfiatalabb háromszoros világbajnokává avanzsálhat. És bekerülhet egy olyan elit klubba, melynek még csak két tagja van: Juan Manuel Fangio és Michael Schumacher. Ők azok, akik nem elégedtek meg egymás után két vb-címmel. Az összesen öt elsőségig jutó argentin legenda 1954 és 1957, a hét trófeájával rekorder német 2000 és 2004 között nem talált legyőzőre, azaz akár azt is kijelenthetjük, amennyiben a Red Bull üstököse idén is nyer, már-már kikövezett úton lépdel a halhatatlanság felé.
Hogy egy félmondatos frissítéssel kezdjük: tavaly Vettel hatalmas fölénnyel duplázott rá 2010-es sikerére. Kis túlzással erről szólt az elmúlt évad. Red Bull-iskoláról. Vettel győzeleméhsége félelmetes, s még mindig csupán 24 éves. Mint a minap is lenyilatkozta, gyűlöl kikapni, ezért hát inkább győz. Mi vagy ki állíthatja meg idén? Passz. Passz, mert bár a befújt diffúzor már a múlté, a használatos technika különben a régi. Passz, mert a csapattárs Webber valószínűleg már csak Vettel alá dolgozik, illetve a konstruktőri diadalért. Passz, mert a McLaren két britje egymást gyengíti. Passz, mert a jelek szerint a Ferrari egyszerűen nem képes egy ütőképes autót rakni Alonso feneke alá. Passz, mert Vettel árnyékában a többiek imádnak körbeverősdit játszani, így igazából nincs egyetlen komoly kihívó, csak sok komolytalan.
Legalább háromszoros F1-világbajnokok
- 7 - Michael Schumacher (1994-1995, 2000-2004)
- 5 - Juan Manuel Fangio (1951, 1954-1957)
- 4 - Alain Prost (1985-1986, 1989, 1993)
- 3 – Jack Brabham (1959-1960, 1966)
- 3 – Jackie Stewart (1969, 1971, 1973)
- 3 – Niki Lauda (1975, 1977, 1984)
- 3 – Nelson Piquet (1981, 1983, 1987)
- 3 – Ayrton Senna (1988, 1990-1991)
Mármint nem úgy komolytalan, hogy fakezű vagy szerencsétlen, hiszen világbajnokokról beszélünk. A soros évadban épp hat világbajnok feszül egymásnak (Schumacher 7, Alonso és Vettel 2-2, Button, Hamilton és Räikkönen 1-1). Schumi az ő nagy visszatérésének harmadik (utolsó?) esztendejében talán újra ugrándozhat a pódiumon – a Mercedes a tesztek alapján egész potensnek tűnik. Nem úgy a Ferrari. A maranellóiak mertek nagyot álmodni, s kreáltak egy forradalmi gépet, ami viszont eddig minden, csak nem biztató. Alonso optimizmusa persze töretlen, de könnyen előfordulhat, hogy néhány futam elteltével máris leírhatja ezt a szezont is. Massa? Valamit illene alkotnia, még egy annyira szánalmas évet nem produkálhat, mint 2011-ben. Vagyis dehogynem, csak akkor mehet vissza mondjuk a Sauberhez.
Vettel és a Red Bull „hagyományosan” legkeményebb kihívója a McLaren, s annak két britonja. Hamilton korábban sosem kapott ki csapattárstól, tavaly Button elverte. Mindkettő nyerni akar, vélhetően egyik sem fog, mert ez a fránya nagy egyenlőség ugyanannyira le is húzza, mint segíti a wokingiakat. A McLarennel kapcsolatban még tudnunk kell, hogy széllel szemben pisálnak, azaz az ő autójuk orra nem lépcsős, mint a konkurenciánál, s a mezőny túlnyomó többségénél – meglátjuk, mire mennek a legalábbis nem ronda karosszériával.
Räikkönen? A cirkusznak rettenet kellett, hogy visszatérjen. A WRC-ben sem volt ügyetlen, de sikert nem érhetett el, hát újra megpróbálja az F1-ben. Autója, a Lotus vagy Renault vagy fogalma sincs lehet jó egy-egy dobogós helyre, drukkoljunk neki, hogy utána láthassuk hülye-unott fejjel pezsgőzni (nem locsolni, inni) a pódiumon, s úgy beszélni az interjúszobában, hogy nem nyitja ki a száját, nem pislog, csak vár, várja, mikor tűnhet el a kamerák kereszttüzéből ki tudja, mit csinálni. Például aludni.
Ami a nem világbajnokokat illeti: két abszolút újonc lesz a mezőnyben (Vergne, Pic), a Jégember mellett pedig visszatér még De la Rosa, Grosjean, Hülkenberg. Meg mások is. Megint mások új színekben próbálnak szerencsét, lásd Petrov a Caterhamnél (a Renault-tól), Bruno Senna a Williamsnél (szintén a Renault-tól), Ricciardo a Toro Rossónál (a HRT-től). Ja, a Renault-ból Lotus, a „másik” Lotusból Caterham, a Virginből Marussia lett.
F1 2012 autók és pilóták
A csapatok neve után sorrendben az autó neve, a motorszállító és a két pilóta következik életkor-megjelöléssel.
Red Bull | RB8 | Renault | Vettel, 24 | Webber, 35 |
McLaren | MP4-27 | Mercedes | Button, 32 | Hamilton, 27 |
Ferrari | F2012 | Ferrari | Alonso, 30 | Massa, 30 |
Mercedes | W03 | Mercedes | Schumacher, 43 | Rosberg, 26 |
Lotus | E20 | Renault | Räikkönen, 32 | Grosjean, 25 |
Force India | VJM-05 | Mercedes | Di Resta, 25 | Hülkenberg, 24 |
Sauber | C31 | Ferrari | Kobajasi, 25 | Perez, 22 |
Toro Rosso | STR7 | Ferrari | Ricciardo, 22 | Vergne, 21 |
Williams | FW34 | Renault | Maldonado, 27 | Senna, 28 |
Caterham | CT01 | Renault | Kovalainen, 30 | Petrov, 27 |
HRT | F112 | Cosworth | Karthikeyan, 35 | De la Rosa, 41 |
Marussia | MR-01 | Cosworth | Glock, 29 | Pic, 22 |
A csapatok neve után sorrendben az autó neve, a motorszállító és a két pilóta következik életkor-megjelöléssel.
Nincs már Barrichello, de nincs Trulli, Heidfeld, Sutil sem. Többek között. A súlyos ralibalesetéből lábadozó Kubica sincs. Mi nincs még? Az idei autóját rendesen még ki sem próbáló HRT-nek és Marussiának reális esélye a pontszerzésre. A Caterham talán már jó lesz egy-két pontra. A Force India, a Sauber, a Toro Rosso és a Williams biztosan üti-vágja majd egymást, s talán a Mercedest, a Lotust meg még a Ferrarit is – ha Vettel várható fölénye okán a győztes hamar meg is lesz, a derékhad folytonos csatározása mindig szórakoztató.
F1 2012 versenynaptár
Mit érdemes még tudni? Változtak a biztonsági autós és a védekezést érintő szabályok, nyilván újak a Pirelli abroncsok, a részletekről majd menet közben. A szezonnyitó Ausztrál GP-t ugye Melbourne-ben, az Albert Parkban, 5303 méter hosszú utcai pályán futják jellemzően lassú és közepes tempójú kanyarokkal, a rengeteg kigyorsítás miatt fáradó motorokkal, tetemes fogyasztással és cipelt üzemanyaggal, nehéz autóval, gyors gumikopással. Magyar idő szerint péntek hajnalban lesz az első két tréning, szombat hajnalban a harmadik szabadedzés, reggel 7 órától pedig az időmérő. Verseny vasárnap reggel 7-kor.
1. | március 18. | Melbourne, Ausztrál Nagydíj |
2. | március 25. | Szepang, Malajziai Nagydíj |
3. | április 15. | Sanghaj, Kínai Nagydíj |
4. | április 22. | Szahír, Bahreini Nagydíj |
5. | május 13. | Barcelona, Spanyol Nagydíj |
6. | május 27. | Monte-Carlo, Monacói Nagydíj |
7. | június 10. | Montreal, Kanadai Nagydíj |
8. | június 24. | Valencia, Európai Nagydíj |
9. | július 8. | Silverstone, Brit Nagydíj |
10. | július 22. | Hockenheim, Német Nagydíj |
11. | július 29. | Mogyoród, Magyar Nagydíj |
12. | szeptember 2. | Spa, Belga Nagydíj |
13. | szeptember 9. | Monza, Olasz Nagydíj |
14. | szeptember 23. | Szingapúr, Szingapúri Nagydíj |
15. | október 7. | Szuzuka, Japán Nagydíj |
16. | október 14. | Jeongam, Koreai Nagydíj |
17. | október 28. | Új-Delhi, Indiai Nagydíj |
18. | november 4. | Abu Dhabi, Abu Dhabi Nagydíj |
19. | november 18. | Austin, USA Nagydíj |
20. | november 25. | Interlagos, Brazil Nagydíj |
mi az hogy lenyilatkozta ? honnan szedték ezt a szót ? melyik magasan képzett újságíró találta ki ?
nyilatkozta
ez így bőven jó