Indul az eddigi legizgalmasabbnak ígérkező Dakar-rali

Dakar: magyarok, nagy hiányzók, óceánok

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Január 1-jén elrajtol a kéthetes, közel 9000 km-es Dakar-rali, s elvileg keményebb, kiélezettebb csatát hozhat a korábbiaknál.

[kepallobal=418667]Változott az útvonal, Peru is csatlakozott a házigazda országokhoz[/kepallobal] Volt egyszer egy Dakar-rali Afrikában, pontosabban nem is egyszer, hiszen az aktuális verseny már a 34. a sorban. Ám ez a Dakar már negyedik éve Dél-Amerikában porol, mert az eredeti helyszínről - politikai instabilitás és terrorfenyegetettség miatt - lépni kellett. A 2012-es viadalnak alaposan megváltozott az útvonala, és Peru is bekapcsolódott a programba. A január 1-jei rajt maradt Argentínában, viszont a mezőny már nem Buenos Airesből indul (nem is érinti, s nem is tér oda vissza), hanem attól délebbre és keletebbre, az Atlanti-óceán partjáról, Mar Del Platából startol, hogy aztán folyamatosan északnak és nyugatnak haladva – Argentínán és Chilén, pampákon, az Andok hegyein, az Atacama sivatagon, s homokdűnéken át – végül felfedezze Perut, majd 15-én Limában, már a Csendes-óceánnál finiseljen. A nevezési listán 50 nemzet 465 indulója szerepel: 185 motoros, 33 quados, 171 autós és 76 kamionos. A mezőnyben 11 nő van, és ismét szurkolhatunk magyaroknak, mert tizenegyedik Dakarjának vág neki Szalay Balázs (oldalán Bunkoczi Lászlóval az Opel Antara RR-ben), kíséri őt a Darázsi Zsolt, Hoffmann Péter, Vörös Ferenc trió az MAN 18.285 kamionban, sőt Sebestyén Sándorért és Bognár Józsefért is szoríthatunk, akik egy Toyota Land Cruiserben próbálnak szerencsét.
Szalay szerint akár a legjobb tízbe is bekerülhetnek, ha minden a lehető legjobban alakul. Nem egyszerű feladat, mert bár a legutóbbi Dakarokon egyeduralkodó, már csak vízhordó Volkswagen kiszállt (átnyergelve a WRC-be), bőven maradt kiváló - gyári - pilóta és autó nem szerény költségvetéssel, profizmussal és győzelmi eséllyel. Akit hiányolhatunk, az az élő legenda, a WRC-ben és a Dakaron is diadalmaskodó Carlos Sainz, de például tavalyi touareges csapattársai most is mennek, csupán más színekben.
A 2009-es legjobb Giniel De Villiers Toyota Hiluxszal, a címvédő Nasser Al-Attiyah (a híres-hírhedt Robby Gordonhoz hasonlóan) a szörnyeteg Hummer H3-assal készül nyerni. Legnagyobb riválisuk Mr. Dakar, a rekordbajnok, a kilencszeres (motorral hatszoros, autóval háromszoros) első Stephane Peterhansel, aki a BMW X3CC-t Mini All4Racingre cserélte. Ez a Countryman-alapú járgány persze voltaképp BMW, s már tavaly is meglepően szépen hasított. Motorja az utcai modellekből is ismert háromliteres, biturbó dízel óvatos 315 lóerővel és 700 Nm-rel, váltója 6 fokozatú szekvenciális, kasztnija közel 2 méter széles, 2 méter magas és 2 tonna súlyú, szóval legfeljebb nevében Mini. Az X-Raid Team összesen 5 Minivel és 3 BMW-vel támad, s akik még - Peterhanselen kívül - győzelemre vihetik a Minit, az az ugyancsak rendkívül rutinos Krzysztof Holowczyc vagy Nani Roma.
Hirdetés

A motorosoknál két alapvetés van: max. 450 köbcentis lehet a gép, s vagy Marc Coma, vagy Cyril Despres nyer KTM-mel. Legalábbis 2005 óta ők ketten uralják a terepet, de egészen gyönyörűen, testvériesen osztozkodva a sikereken - nos, a sorminta Despres elsőségét ígéri. A quadosoknál a yamahás Patronelli-fivérek levesébe a yamahás Machacek köphet bele. A kamionosoknál sem a hétszeres bajnok "cár", Csagin, sem legfőbb ellenfele, a naná, hogy szintúgy Kamazt - ész nélkül - hajtó Kabirov nem indul, így Loprais (Tatra), De Rooy (Iveco) és a többiek elkaphatják a "maradék" orosz brigádot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 06:04
    Permalink

    Én azt nem értem, hogy van egy év felkészülési idő, erre mindenki ( pl. Szalaiék is a pótalkatrészek küldésével, stb ) az utolsó előtti pillanatokban ugrál, rohangál, aztán Szalaiék is elmennek egy olyan autóval, amit ithon minden médiában nyomnak, ott meg az első-második napon már minden baja van, s csak küzdenek mint disznó a jégen. Hogy nem lehet építeni egy év alatt egy kiforrott technikát ? nem értem.
    Nem az első eset lenne, hogy nem rajtuk, hanem a szerelőiken múlik az hogy célba érnek-e egyáltalán.

    Uff!

  • 2017.10.31. at 06:04
    Permalink

    Mióta nem Afrikában tartják, már alig érdekli az európai embereket… Ez sajnos tény. Tudom, hogy most Afrika nem éppen nyugodt, de sose volt az.

Vélemény, hozzászólás?