Indul a síszezon, mivel szállítsuk a léceket? ADAC síbox-teszt
ADAC síbox-teszt: nyolc tetődoboz vizsgázott
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Síeléskor gyakorta előfordul, hogy nem csak a lécek, már a bakancsok sem férnek el az utastérben. Ilyenkor jön jól egy síbox, az ADAC tesztjével segítünk választani.
A 180-540 euró (54 000-162 000 Ft) közötti árkategóriában nyolc, 420-555 literes tetőbox jellemzőit vizsgálták. A tesztbe válogatott tetőboxok egységes tulajdonsága, hogy méretükkel sílécek szállítására alkalmasak. A háromszoros árszórást mutató minta tervezés, kezelhetőség, valamint menet közben és törésteszten is vizsgált biztonsági jellemzők alapján kapott pontokat, hogy kiderüljön: melyik a legjobb, melyikkel érdemes egyáltalán kalkulálni.
Az ADAC-ítéletét (a táblázat nagyban) 30 százalékban meghatározó tervezési jellemzők között a felhasznált anyagokat, a vízzárást, a hidegnek való vetemedés nélküli ellenállást, a méretadatokat, a zár és a zsanér jellemzőit pontozták a tesztelők, míg végső értékelést 45 százalékban eldöntő kezelés esetében az első szerelés nehézsége, a használati utasítás és a címkézés, az autóra szerelhetőség, a ki-be rakodás, illetve a box rakományrögzítő-rendszere kapott pontokat. A végértékelést 15 százalékban döntő menet közbeni biztonsági pontokhoz kikerülési teszten, 100 km/óráról indított vészfékezésnél és rossz útszakaszon kellett bizonyítaniuk a tetődobozoknak. Noha a 30 km/órás városi ütközést szimuláló törésteszt csak 10 százalékban határozta meg az ADAC értékelését, az azon való elvérzés teljes lepontozást is jelentett.
A tesztelt tetőboxok adatai
Modell | Ár (EUR) | Garancia | Ígért / mért űrtartalom | Önsúly / teherbírás | Rögzítőpontok száma | Nyitási oldal | Belső hossz |
Thule Dynamic 800 | 540 | 5 év | 420/290 l | 18/75 kg | 3 darab | jobb és bal | 180 cm |
Jetbag Family 455 | 240 | 2 év | 450/398 l | 13/50 kg | 2 darab | jobb | 165 cm |
Hapro Probox 460 | 240 | 5 év | 420/360 l | 15/50 kg | 1 darab | jobb | 175 cm |
Kamei Husky XXL | 280 | 6 év | 510/500 l | 17/75 kg | 2 darab | jobb | 190 cm |
Mont Blanc Vista 450 | 240 | 3 év | 450/395 l | 16/50 kg | 2 darab | jobb | 175 cm |
Atera Certo Design 560 | 520 | 5 év | 550/514 l | 22/75 kg | 2 darab | jobb és bal | 205 cm |
Rameder Xtreme 450 | 205 | 5 év | 450/347 l | 15/50 kg | 3 darab | jobb | 180 cm |
MAC Daytona 500 | 180 | nincs információ | 500/490 l | 21/50 kg | 2 darab | jobb és bal | 215 cm |
Teljes ajánlást, azaz "Nagyon jó" minősítést egyik box sem érdemelt. A táblázatban is látható eredmények szerint a mezőny legdrágábbja, azaz a Thule Dynamic 800 lett a legjobb, de hiányosságok itt is említhetők. Enyhe vízszivárgás például itt is mutatkozott, továbbá az ígért 420 literes űrtartalom helyett a teszt szerint csak 290 liternyi csomag fért a tartóba. Kevésbé kecses vonalvezetéssel, de az 540 eurós Thule doboznál jóval olcsóbb, 240 eurós árral szerzett vele egyező "jó" minősítést a Jetbag Family 455, illetve a Hapro Probox 460, valamint a 280 eurós Kamei Husky XXL. A Jetbag modelljéről érdemes megjegyezni, hogy a városi törésteszten egyedüliként szerzett "jó" értékelést. Utóbbi egyébként mindössze 60 euróval drágább a törésteszten egyedüliként elvérző (kinyíló és a léceket is elengedő) MAC Daytona 500-nál, mely az összevetésből egyedüliként szerzett "nem ajánlott" minősítést. A fontosabb jellemzőket táblázatban foglaltuk össze a könnyebb eligazodás, illetve box-választás érdekében, de a teszt után érdemes az ADAC által is hangsúlyozott, általános érvényű, tetődobozzal-szállítási alapszabályokat is elsajátítani.
Tömören
Vásárlás előtt érdemes végiggondolni, milyen méretű boxra van szükség, hogy biztosan a szállítandó lécek számának és hosszának megfelelő legyen a doboz. Fontos, hogy egyszerűen le-fel szerelhető legyen, valamint, hogy a zárak is simán működjenek. Pakolásnál aranyszabály, hogy egyenletesen kell terhelni a boxot, melyben a rakományt minden esetben biztonságosan rögzíteni kell. Nedvességre érzékeny csomagokat tetődoboz helyett csomagtérbe érdemes tenni, ugyanis a teszt is rámutatott: még a legjobb dobozba is szivároghat víz. Pakoláskor nem csak a tetőbox, a csomagtartó, illetve az autó tetőterhelésének szem előtt tartása is fontos, ám a tetőbox indulás után is bőven kíván figyelmet. Megváltoztatja az autó súlypontját, szélérzékenységét, ezért akár már a 130 km/órás tempó is túlzott lehet vele. Alapvető, hogy az "emeletráépítés" miatt garázskapuknál gond lehet a magassággal, ahogyan az is, hogy időnként mind a tetőcsomagtartó, mind a tetőbox rögzítéseit ellenőrizni kell. Mivel a tetőbox 100 kilométerenként akár több literrel is növelheti a fogyasztást, használaton kívül ajánlott a leszerelése.Modell | Jellemzők |
Thule Dynamic 800 | A legdrágább és legjobb tetőbox, könnyű szerelhetőséggel, minőségi anyagokból. Néha lassan nyíló fedéllel, formájából, hosszú első túlnyúlásából adódóan rossz terhelés-eloszlással. |
Jetbag Family 455 | Könnyű és olcsó tetődoboz. Szereléséhez két ember szükséges, a mezőny legrövidebbje. |
Hapro Probox 460 | Komoly hibáktól mentes, de rossz úton zörög és 50-80 km/óra között sípol, csak egy rögzítővel rendelkezik. |
Kamei Husky XXL | Olcsó és méretes, körülményes szerelhetőséggel, magas küszöbbel és rossz rögzítőrendszerrel. |
Mont Blanc Vista 450 | Olcsó doboz kivitelezési és anyaghibákkal. Törött konzolokkal, hidegben (-20 °C-on) rideggé váló műanyagból. |
Atera Certo Design 560 | Drága, de méretes tetőbox. Kikerüléskor rögzítése elcsúszott. Az összevetés legnehezebbje, leeső matricákkal. |
Rameder Xtreme 450 | Jó rögzítőrendszerrel, de szorulásra hajlamos zárral, karcolódó műanyagból épített doboz - hiányos biztonsági jellemzőkkel. |
MAC Daytona 500 | Jelentős hiányosságokat mutatott a legolcsóbb, amúgy hosszú doboz. Balesetnél kinyílhat, és a sílécek is kiröpülhetnek belőle. Erős vegyi szagot árasztó műanyaga hidegben rideg, zárja gyenge, maximális sebességet sem említő kezelési kézikönyve hiányos. |