Import használtautót veszel? Ezekre a buktatókra figyelj!
Autóvásárlás külföldön? A kecsegtető árelőny sok-sok rizikóval jár
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mind többeket érint a különös kockázattal járó külföldi autóvásárlás. Segítünk felkészülni a leggyakoribb buktatókra.
Három év alatt több mint triplájára emelkedett a külföldről behozott használtautók száma, amely 2014-ben már megközelítette a százezret. Bár sokszor úgy tűnik, igen jó üzletet köt, aki ilyen járművet vásárol, a tapasztalatok azt mutatják, hogy az ilyen ügyletekben nem árt az átlagosnál is körültekintőbbnek lenni. Évről évre immár százezernyi család érintett ebben a témában, ezért a Használtautó.hu időszerűnek látja összegezni, melyek azok a kockázati tényezők, amelyeket ilyen esetekben mindenképpen célszerű szem előtt tartani.
Az elmúlt három évben háromszorosára nőtt a használtautó-import mértéke, idén vélhetően bőven 100 ezer példány felett lesz (Forrás: Datahouse)
Ha magánimportra adjuk a fejünket, ökölszabályként tartsuk szem előtt, hogy nagyobb autók esetében 10, kisebb kategóriás autóknál pedig akár még egy 15 százalékos kinti árelőny is elillan a rárakodó költségek miatt. Ezek a költségek jellemzően az alábbiak:
A hazai forgalomba helyezés költségei
„A Használtautó.hu személygépkocsi-hirdetéseinek közel tíz százaléka jelenleg is külföldi okmányokkal rendelkező, még itthon nem regisztrált autókról szól” – tájékoztat Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. – „Fontos tudni, hogy ilyen esetben legtöbbször a vevőt terhelik a mindig kötelező műszaki vizsga, a forgalmi, a törzskönyv és a rendszám költségei, amelyek a regisztrációs adón felül mintegy 50 ezer forintot tesznek ki. Az EU-n kívülről származó autók esetében egyedi forgalomba helyezési engedélyre és eredetvizsgára is szükség van, ami a fenti terheket megduplázza.”
A regisztrációs adó akár több százezres tétel is lehet
A regisztrációs adó legtöbbször nem is szerepel az ilyen hirdetésekben, pedig az autó motorjának emissziós besorolásától függően annak összege még egy kisebb autónál is több százezres tétel lehet. Gyakran ugyanazon típus azonos évjáratú példányai között is találunk olyanokat, amelyek eltérő kibocsátási besorolással rendelkeznek. Mindezt azért különösen fontos figyelni, mert az Euro 4 és az Euro 5 besorolású autók regisztrációsadó-mértéke között például négyszeres a különbség!
Regisztrációs adó példák azonos évjáratú, eltérő emissziójú autók estén
Regisztrációs adó (Ft) | Euro 4 motorral | Euro 5 motorral |
3 éves, 1590 cm3 benzines autó | 198 334 Ft | 49 584 Ft |
3 éves 1400 cm3 dízel autó | 151 667 Ft | 37 917 Ft |
Tipp: Az adott autóra vonatkozó regisztrációs adó mértékét könnyen kiszámíthatjuk az interneten (többek között a Használtautó.hu oldalain, a Hasznos menüpontból is) fellelhető kalkulátorok segítségével, amihez csupán az életkorról, a hengerűrtartalomról és az emissziós besorolásról kell pontos adatokkal rendelkeznünk.
Tavaly óta vagyonszerzési illeték is terheli a behozatalt
2014. január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek (személyautók, motorkerékpárok, haszonjárművek) hazai forgalomba helyezése után is kell már vagyonszerzési illetéket fizetni. Mindez átlagosan további 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra. Az illeték mértéke az autó teljesítménye és életkora szerint így alakul:
Vagyonszerzési illeték mértéke
kW | 0-3 év | 4-8 év | 8 év felett |
0-40 | 550 Ft | 450 Ft | 300 Ft |
41-80 | 650 Ft | 550 Ft | 450 Ft |
81-120 | 750 | 650 | 550 |
121- | 850 Ft | 750 Ft | 650 Ft |
Ne hagyjuk magunkat megvezetni
Külföldről behozott autóknál legtöbbször jóval kevesebb ismerettel rendelkezünk az autó előéletéről. Annak érdekében, hogy biztosabban ki tudjunk küszöbölni egy esetleges visszaélést, az alábbi lépéseket érdemes tenni:
- Szervizadatok lekérése: a külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok. Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Különösen a valós futásteljesítményt célszerű ellenőrizni, hiszen a kilométeróra visszatekerése sem külföldön, sem idehaza nem ismeretlen gyakorlat.
- A szervizkönyv valódiságának ellenőrzése: óvatosságra int, hogy gyakran a szervizkönyvek sem valódiak. Erre utalhat például az, ha az elvileg több éves eltéréssel születő bejegyzések mind ugyanazzal az írással és tintával szerepelnek benne. De egyéb jelek is árulkodóak lehetnek: például az állítólagos származási helytől távoli adatokat tartalmazó parkolási matrica vagy éppen rendszámtáblakeret. Ha igazán biztosra kívánunk menni, vegyük fel a kapcsolatot a szervizkönyvben szereplő műhellyel, s informáljuk le az autót: kérdezzük meg, hogy mit tudnak róla, és konkrétan milyen műveleteket végeztek rajta.
- Hirdetés alapján sose adjunk előleget! Évről évre több tíz eljárás indul olyan csalók ellen, akik kedvező feltételeket kínálva csalnak ki hiszékeny emberekből komoly összegeket igényeiknek megfelelő autók behozatalát ígérve.
Még nagyobb a kockázat, ha a behozatalt is mi intézzük
Bár az országhatárok eltűntek, a távolságok megmaradtak. Így egy külföldön vonzó áron kínált autóért kiutazni is jelentős költség: egy Frankfurt-környéki autó esetében 8 literes átlagfogyasztás mellett (visszafelé két autó üzemanyagát és autópályadíjait fizetve) még a jelenlegi nyomott benzinárak mellett is több mint 80 ezer forintot tesz ki egy ilyen kör.
„Az eladó könnyen vissza is élhet a jelentős idő- és pénzráfordítással: noha a helyszínen rögtön kiderül, hogy eltitkolt sérülései, hibái, hiányosságai vannak az autónak, a vevő, ha már odáig elutazott, könnyen hajlamos akár súlyosabb kompromisszumokat is kötni, mentve, ami menthető” – magyarázza a Használtautó.hu szakembere. – „Ezért sose egyetlen ajánlat birtokában induljunk ilyen útra. Jó megoldás lehet az is, ha többen utazunk ki egyszerre azonos céllal, hiszen ilyenkor megoszlanak az utazás költségei.”
Fentiek ellenére az import használtautó vásárlása megfelelő körültekintéssel előnyös megoldás lehet. Fontos azonban, hogy a pótlólagos ráfordítási igényekkel (a fentieken kívül a megfelelő állapotba hozás érdekében vállalt további szervizdíjakkal is) még a vásárlás előtt tisztában legyünk, azokkal reálisan számolni tudjunk.
Kint sem mindenhol jók ám az utak. Egyébként meg nem az utak hibája a hazai autópark leharcolt volta, hanem az autósok igénytelensége, ugyanis ők nem szervizeltetik rendesen a kocsikat, nem az utak.
(Nem akartam senkit megsérteni ,de tapasztalt neppert kell választani a kiutazáshoz ) SOHA NE MENY NEPPERREL .Így vagy úgy de valahol lefog venni ,azt hittem hogy ez velem nem fog megtörténni, megtörtént
Szerintem mindenhol lehet találni jó vételt, de tény hogy a magyar autopark egy roncstemető.kint nem ilyen utak vannak ,nem véletlen hogy kijárkálnak a magyarok autóért ,persze kint nem türkis ill mas egyéb autókereskedőnek mondom magamtól kell vásárolni .Aki meg olyan okos hogy előre elutal lovét, az meg menjen el autosmoziba széket festeni.Nen akartam senkit megsérteni ,de tapasztalt neppert kell választani a kiutazáshoz , ha magánimportba szeretnénk külföldről autot behozni ,lehet hogy kér 100 eurot ,de megéri ,mert nem fognak ,megvezetni ,és nem lesznek plusz költségeid .
Még egy kis kiegészítés: Több éve kint élek Németországban és a lányomnak szerettem volna venni egy használt autót.
A végén itthon vettem meg. Jobban jártam!
Talán meg egy elgondolkoztató dolog! Bementem egy autókereskedésbe és megkérdeztem, hogy a 6.000 €-os autóból mennyit lehet alkudni. A kereskedő azt mondta – látta, hogy külföldi vagyok – hogy ha nem Németországban akarom használni akkor 5.000 €! Vajon miért? Hát ezen is lehet gondolkozni!
Néhány évvel ezelött itthon vásároltam egy két éves autót, természetesen még garanciával. Azóta utánanéztem, hogy ha ezt az autót hasonló kondisiókkal vettem volna meg külföldön akkor jobban jártam volna-e. Arra a következtetésre jutottam, hogy külföldön azért a pénzért amit itthon kifizettem nem kaptam volna meg. Megjegyzem, hogy ez már a második olyan autóm aminek a vételérát összehasonlítottam azzal, ha külföldön vettem volna. A német barátom azt mondta, hogy ezért a pénzért Németországban nem tudtam volna megvenni! Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet jó üzletet csinálni egy külföldi vásárlással.
Jogos! 😉 Megfelelő körültekintéssel, biztosítékokkal megjátszható lehet, de ajánlani azért nem szeretnénk.
Ha ez rám vonatkozik, megjegyzem, hogy egy aláírt szerződést kaptam az utalás előtt, egy nem kamu, teljesen leinformálható, komoly kereskedéssel rendelkező cégtől.