Íme Mladá Boleslav óriásmedvéje
Skoda Kodiaq világpremier - ott voltunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Öt motorverzióval, összkerékhajtás opciójával érkezik a Skoda Kodiaq, ami rögtön az Audi Q5 konkurense lett. Az óriás-SUV magyar vonatkozására is fény derült.
Medvelesen. A csehek bevadultak: a világ legnagyobb medvéjét eresztik a világra. Berlinben tartotta világpremierjét a Skoda vadiúj, közel 4,7 méter hosszú, alapvetően 5, opcionálisan 7 üléses SUV-ja, ami stílusosan a Kodiaq nevet kapta - a világ legnagyobb élő medvefajára utalva. A gondos felvezetés után sok újdonságot már nem mutatott a premier, a Yetinél jóval méretesebb Kodiaq azonban hozza a kötelezőket, amiket egy mai VW-csoportos SUV-tól elvárhatunk. Egy szabadidő-autó, ami akkor sem fog elbizonytalanodni, ha épp letérnénk a főútról, ám klasszikus terepjárós tulajdonságokról most sem beszélhetünk. Arra ott van az idén ráncfelvarrott Amarok, ha már házon belül szeretnénk maradni. És hogy mi a magyar vonatkozás? Aki látta a világpremier élő online közvetítését, az már tudja. Az autó hivatalos zenéjét Havasi Balázs komponálta és adta elő a bemutatón is.
Új arc. A megjelenés kulcsfontosságú szerepet kapott a Kodiaq felvezetésénél. Muszáj volt valamit találni, amiben eltér ez a modell a többi VW-csoportos SUV-tól. Mindezt a Skoda jelenlegi kristályos dizájnvonalával próbálták elérni, több-kevesebb sikerrel. Meg kell hagyni, Jozef Kabaň most is profi munkát végzett, és olyan járművet rajzolt, ami valószínűleg mindenkinek elnyeri majd a tetszését. Azonban a konszern-kötődést nem sikerült letagadni, ahogy a kerékívek is már jól ismertek a SEAT Atecáról vagy a Volkswagen Tiguanról. Azért az igényes, minimalista vonalakból izmos szélesítéseket rajzolt a magyar-szlovák dizájner, ami segít vadítani a mackón. Ugyanerre hivatottak a dupla fényszórók és a párhuzamosan futó vonalak az autó teljes felületén. Kár, hogy ez az őserő a motorpalettán nem annyira tükröződik, de ez nyilván nem véletlen. Házon belül pont az Audi Q5 és Q7 közé lőtték méretben, ám erre a helyre a nemsokára érkező Q6 is pályázik. Alapját sok-sok testvérmodelljéhez hasonlóan az MQB platform adja, és ehhez a megjelenéshez fog csatlakozni idővel a Yeti frissítése is. Utóbbi a kompakt szabadidő-autó, a Kodiaq a nagyobb a Skoda palettáján.
Skoda Kodiaq, 2016 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4697 | 1882 | 1676 | 2791 | 720-2065 |
Jó érzés benne lenni. A Skoda már nem megy a véletlenre. A premier jó alkalom volt arra, hogy megérezzük, milyen akár a vezetőülésben, akár hátul ülni. A Kodiaq egy olyan SUV lett, amiből nem akarna kiszállni az ember, és az első próba alapján akár több száz kilométer után is frissen szállna ki. A jó tapintású anyagok mellé elöl-hátul kényelmes ülések társulnak. Legalábbis az alap, ötszemélyes változatnál, hiszen a 7 személyes harmadik üléssora erősen kompromisszumos, ráadásul a második sor lábteréből is leharap egy keveset. A nagy test ellenére három férfi már szűkösebben fér el a második sorban, ahová egyébként a háromzónás klímát is elvezették. Az első ülések akár hűthetők-fűthetők, memóriafunkciósak, fűtés a kormánykerékhez és a 60:40 arányban dönthető hátsó ülések szélső helyeire is kérhető. A Kodiaq csomagtere mindenkit ver a szegmensben, élből 720 literes, ülésdöntéssel 2065 literre bővíthető. Akár az első utasülés is lehajtható, úgy 2,8 méter hosszú, szinte sík rakteret kapunk.
Részletekbe menően. Több olyan apró részletre is odafigyeltek a tervezéskor, amitől kifinomult és már-már prémium szabadidő-autónak nevezhető a csehek SUV-ja. Apróság, de felettébb hasznos, hogy egy jégkaparót rejtettek el a tanksapka-fedél alatt, ami jól jöhet a hideg téli napokon. Praktikus továbbá a láblendítéssel nyitható csomagtérajtó, a kábel nélküli telefontöltő, vagy az ajtóba rejtett esernyő. A hátsó ülések zseniális kiegészítője a kihajtható, kétoldali fejtámasz, így nyakpárnára sem kell költeni az alváshoz. Csúcsmodellként, azaz a legerősebb TDI motorral, DSG automatával és 4x4 hajtással 2,5 tonnát képes vontatni a Kodiaq.
Valóban harap az a mackó? Egyelőre öt motor, három benzines és két dízel, 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel érkezik a nagyméretű SUV-hoz. A Volkswagen-csoporttól már jól ismert Euro 6 normás motorok start-stop rendszert, fékenergia-visszanyerést és Eco módot is kaptak a jobb fogyasztás érdekében. Így aztán az 1,4 és 2,0 literes benzinesek, valamint a 2,0 literes TDI turbódízelek is igencsak takarékosnak ígérkeznek. Az erősebbik 1.4 TSI részterheléskor hengerlekapcsolással is spórol.
Skoda Kodiaq, 2016 - motorválaszték
Motor | 1.4 TSI (92 kW) |
1.4 TSI (110 kW) |
2.0 TSI (132 kW) |
2.0 TDI (110 kW) |
2.0 TDI (140 kW) |
Emissziós norma | Euro 6 | ||||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1395 | 1984 | 1968 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 (DSG/6) | DSG/7 | kézi/6 (DSG/7) | DSG/7 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 125 (5000-6000) | 150 (5000-6000) | 180 (3900-6000) | 150 (3500-4000) | 190 (3500-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 200 (5000-6000) | 250 (1500-3500) | 320 (1400-3940) | 340 (1750-3000) | 400 (1750-3250) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,7 | 9,8 | 7,8 | 9,9 | 8,6 |
Végsebesség [km/h] | 190 | 197 | 206 | 199 | 210 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,0 | 6,1-7,1 | 7,3 | 5,0-5,6 | 5,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 140 | 153-154 | 168 | 131 | 150-151 |
Saját tömeg [kg] | 1527 | 1615 | 1707 | 1677 | 1761 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2102 | 2215 | 2307 | 2252 | 2361 |
Váltók, lehetőségek. A motorokhoz 6 fokozatú kézi, valamint 6 vagy 7 sebességes duplakuplungos automataváltók csatlakozhatnak. A hajtás alapvetően az első kerekeké, de az alap benzines kivételével mindegyik verzió kérhető Haldex kuplungos összkerékhajtással, a csúcsverziókhoz alapból jár az. Active és Ambition felszereltségnél alap a 17 colos felni, a Style szint már 18 colosakat ad, de elérhetők lesznek 19 colosak is. A sofőrsegédek között találunk vontatmány-stabilizáló és utánfutóval parkolni segítő asszisztenst, 360 fokos parkoló-kamerákat, adaptív tempomatot, elektronikus differenciálzárat, valamint egy applikáció is készült az okostelefonokra. A szokásos négy mód mellé (Normal, Eco, Sport, Individual) most a Snow mód is csatlakozik, ami csúszós vagy hóval borított úton lesz segítségünkre.
Várhatjuk 2017-et. A Skoda sokat vár első igazán komoly SUV-jától, a Kodiaq valóban ígéretes. A párizsi közönségpremier után, várhatóan már év végén előrendelhető lesz, míg a hazai bemutatóra egészen februárig kell várnunk, az első modellek átadása pedig tavaszig húzódik, mielőtt ellepnék az utcákat. Már ha sikerül ellopniuk néhány vásárlót a régóta jelen lévő igen népes konkurenciától. A Skoda számításai szerint a Kodiaq vásárlóköre a Superbéhez hasonló lesz. A márkahűségen kívül az is mellette szólhat, hogy céges és családi autóként egyaránt megállhatja a helyét. Teljesen elképzelhető, hogy valaki erre cserélje jól megszokott Superbjét. Nem kizárt, hogy a Kodiaq ára a Superbnél megszokott alatt tud maradni, itthon évi 500 példány eladásával számol a vezérképviselet.
A név egyébként nem csak a világ legnagyobb medvéjére utal, hanem egy alaszkai szigetre is, amit egy napra Kodiak Islandről Kodiaq Islandre neveztek át, pont a Skoda SUV-ja miatt, pedig arrafelé nem is nagyon ismerik a márkát. Az erről készült videó egyszerűen zseniális.
Semmi új ötlet nem jutott eszükbe a mlada boleslavi volt rabmunkás gyárba járóknak??? Ez a behemót Q7 klón még bumfordibb mint az amiről formázták…. az ára pedig a fellegekben lesz mint a kistestvííír oktáviának.
Érdekes, a képek alapján azt gondoltam, akkora, mint a Q7. Persze megint skodásan félméretű lett (ami a vásárlónak nem feltétlenül baj).
10 milla biztos lesz.
🙂
Épp azért van a felhajtás, mert toltak pénzt a marketingbe. Van akinek ez tetszik, van akinek meg a Superb. Az én igényeimnek pl. ez a Koadiq jobban megfelelne. Szeretek egy kicsit magasabban ülni, jobb a kilátás (bár ha mindenkinek ilyen kocsija van/lesz, akkor már nem érvényesül ez az előny). Kár, hogy hátul nincs 3 különálló, külön mozgatható, ki-be rakható ülés.
nem értem a felhajtás ekörül a „terepjáró”-kombi körül (meg úgy eleve az összes ilyen niva-kombi körül, de ez már csak egyéni szoc probléma 🙂 ) . amilyen jól néz ki a superB, szerintem ez olyan szinten gagyi….de legalább a marketingbe toltak pénzt.