Körülrajongták a bemutatón a Mirait, ami nem csoda, ilyet még nem látott senki magyar rendszámmal ezelőtt
A töltőállomás még nem közforgalmú, így csak előzetes egyeztetéssel használható, az átadásán bemutatott vadonatúj Toyota Mirai pedig, bár forgalomba is helyezték, még csak az előértékesítésben segít. Megnyílik ugyanis a lehetőség a technológia iránt érdeklődő és a modell megvásárlását mérlegelő vállalati, illetve magán felhasználók számára, hogy kipróbálják. A Toyota globális kínálatában a zéró emissziós, hidrogén üzemanyagcellás targonca, kisteherautó, busz, teherautó, vonat, hajó és mobil áramfejlesztő állomás mellett már 2014 óta ott a Mirai. A világ első sorozatgyártott hidrogénhajtású személyautójából azóta világszinten 12 300 darabot adtak el, hazánkban viszont épp a technológia legnagyobb hátránya nem engedte eddig reflektorfénybe: a töltőhálózat kiépítése bonyolult és költséges folyamat.
Ennek ellenére Nyugat-Európa több országa is ambiciózus tervekkel rendelkezik a hidrogén töltőállomás hálózat kialakítására. Azzal pedig, hogy a LINDE átadta a vadonatúj egységét, hazánk is egyértelművé tette, érdeklődik a technológia iránt. A technológia a tömegközlekedés és az árufuvarozás környezeti lábnyomának csökkentésére is alkalmas lehetne. Ebben kulcsfontosságú, úttörő szerepet tölthet majd be a hazánkban is bemutatkozó vadonatúj Toyota Mirai.
Ez a felirat sem valószínű, hogy bárkinek ismerős lenne, de a Toyota jövőképe szerint néhány évtized múlva minden sarkon találhatunk majd ilyet is
„A kérdésre, hogy mikor várható a Toyota Mirai magyarországi bemutatása, mindig az volt a válaszunk: amint megnyílik Magyarországon az első hidrogén töltőállomás, érkezik a Toyota Mirai is. Éppen ezért történelmi jelentőségűnek tartjuk azt, hogy a LINDE első hazai töltőállomásának megnyitásával egyidejűleg megkezdhetjük a vadonatúj, második generációs Toyota Mirai magyarországi forgalmazását” – fogalmazott László Richárd, a Toyota Central Europe magyarországi országigazgatója.
„Bízunk abban, hogy sok, a környezettudatosság iránt elkötelezett vállalat kezdi meg a jövő abszolút zöld technológiájával való ismerkedést a vadonatúj Toyota Mirainak bizalmat szavazva, zászlójukra tűzve a valódi zéró emisszós közlekedést. A Linde töltőállomása csupán az első lépés, amelyet reményeink szerint további, közforgalmú hidrogén töltőállomások megnyitása követ majd. A vadonatúj Mirai érkezése is épp ilyen fontos mérföldkő, amely kijelöli az irányt és kitapossa az utat a magyarországi hidrogén üzemanyagcellás tömegközlekedés, áruforgalom és a további hidrogénhajtású személyautók érkezése előtt, akár a Toyota, akár versenytársaink részéről.”
Így néz ki a töltőpisztoly, ezzel nem kell órákat várni, hogy egy zéró emissziós autó elérje a maximális elérhető hatótávolságát
A LINDE GÁZ Magyarország Zrt. vezérigazgatója, Hegedüs Ákos is nyilatkozott az átadásról: „
Büszkék vagyunk arra, hogy a LINDE Magyarországon elsőként tette lehetővé hidrogén üzemanyaggal működő személy- és haszongépjármű, illetve hajó tankolását. Ez egy jelentős mérföldkő a vállalat életében és egyben óriási lehetőség a hazai felhasználók számára” Andreas X. Müller, a LINDE magyar-osztrák klaszterének vezetője sem hagyta szó nélkül az eseményt:
„A LINDE több mint 100 éves tapasztalattal rendelkezik a hidrogén előállításában és több mint 25 éve élenjáró a hidrogén technológiák fejlesztésében. A hidrogén előállítása, feldolgozása, tárolása és elosztása terén világszinten vezető szerepet betöltő LINDE számos jelentős hidrogén projekt megvalósításában és finanszírozásában vesz részt saját technológiájára építve, mely a zöld hidrogén elektrolízis útján történő előállításától kezdve a hidrogéntöltő állomások kivitelezésén keresztül azok üzemeltetéséig terjed. A fenntarthatóság támogatójaként és a tiszta hidrogén iparági vezetőjeként jelenleg is vizsgálunk további magyarországi beruházási lehetőségeket a hidrogén technológia széleskörű bevezetéshez.”
A töltőállomás és az autó közösen mutatkozott be, a rendezvényen felszólalók pedig részletesen ismertették, hogy miért történelmi pillanat mindez a hazai zöld jövő számára
Palkovics László innovációs és technológiai miniszter is jelen volt az átadáson.
„A magyar jövő nemzeti, high-tech és zöld. Olyan lépéseket tartunk elfogadhatónak, amelyek hosszútávon is magyar érdekeket szolgálnak, korszerű megoldásokat nyújtanak, nemcsak gazdasági, de környezeti szempontból is fenntarthatók. Ebben a gondolati keretben játszik szerepet a magyar hidrogénstratégiai jövőkép, melynek megvalósításában fontos állomást jelent az első hidrogén töltőállomás átadása és tesztüzeme. Ma egy lépéssel közelebb kerültünk azon célkitűzésünkhöz, hogy Magyarország 2050-ig klímasemlegessé váljon” – emelte ki az állam felelősségét és céljait a témában a miniszter.
A Magyar Állam is támogatja a projektet, a zöld jövő közös cél kell, hogy legyen!
De hogy működik a hidrogénhajtás? Egyes tévhitekkel ellentétben a hidrogénnel megtankolt autó nem egy belsőégésű motorban "égeti" el a hidrogént, üzemanyagcellája áramot termel a hidrogén felhasználásával, ami egy elektromos motort lát el a jármű mozgatásához szükséges elektronáramlattal. Ezzel egy külön kategóriát hoznak létre az alternatív hajtáslánccal szerelt autók közt. Ezek a csoportok a hibrid elektromos (HEV), konnektorról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV), és a Miraihoz hasonló üzemanyagcellás elektromos (FCEV). Mindegyik megoldás más-más mobilitási igényhez jelent előnyt: a BEV modellek rövidebb utakra és városi környezetbe valók, a HEV autók és a plug-in hybridek általános használatra és hosszabb távú személyszállításra, az FCEV technológia pedig nagyobb személyautókba, nehézgépjárművekbe és tömegközlekedésben használt járművekbe való.
Az új Mirai állítólag nem csak környezetbarát, de egy nagyon jó autó is, másképp nem lehetne népszerűsíteni vele a technológiát
A Toyota elképzelése szerint a jövőbeni hidrogénalapú fenntartható társadalomban a hidrogén egy nagy mennyiségben rendelkezésre álló, hatékony energiahordozó és energiatároló lesz. Ha ez bekövetkezik, ez az anyag képes lehet elősegíteni a zéró karbonkibocsátású mobilitást, ráadásul nemcsak közúti járművekben, hanem vasúton, a hajózásban, a repülésben, az iparban, az üzleti életben és az otthoni felhasználásban is. A hidrogén ugyanis fenntartható módon tárolja a megújuló energiát, és bárhová elszállítható. A Toyota már 1992 óta foglalkozik a hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű fejlesztésével, először 2014-ben mutatta be a Mirai szedánt a világpiacon. Ami most hazánkba is elérkezett, az már az új, második generációs Mirai: egy olyan autó, amely újabb szintre emeli az FCEV technológiát. A teljesen újratervezett üzemanyagcellás rendszernek, a belső egységek intelligens elrendezésének és a hatékony aerodinamikai kialakításnak köszönhetően a hatótávolság megnövekedett, és akár 650 km is lehet. Mindez úgy, hogy az autó tiszta vízen kívül semmilyen anyagot nem bocsát ki.
Minden irányból autószerű, mégis látszik rajta, hogy ez valamiért más - ez lenne az autózás jövője?
Az új Mirai fejlesztése során a Toyota a technológia számára legfontosabb területre is fordított figyelmet: mindent elkövetett annak érdekében, hogy az autót vonzóbbá tegye az ügyfelek számára, mert jelenleg ezen áll, vagy bukik a hidrogén jövője. Ez a törekvés a menettulajdonságoktól kezdve a formaterven át a vezethetőségig minden területre kiterjedt. Elsődleges fontosságú cél volt, hogy az első generációs Miraihoz, és az átlagos akkumulátoros elektromos járművekhez képest fokozták a hatótávolságot, ami a világszinten kezdetleges töltőhálózat miatt is fontos szempont. Ehhez megnövelték a teljesítményt és a hidrogén üzemanyagtartályok méretét, valamint javítottak a hatásfokon és az aerodinamikán is. Az új Mirai környezetvédelmi teljesítménye még a zéró károsanyag-kibocsátáson is túlmutat, mert „negatív” az emissziója. Ez az autó valójában tisztítja a levegőt menet közben. A Toyota újítása a katalizátor-szerű szűrő a szívócsőben. Az üzemanyagcellához beszívott levegő egy elektromosan töltött, nem szövött szerkezetű szűrőanyagon halad át, ami felfogja a mikroszkopikus méretű szennyező anyagokat, beleértve a kéndioxidot (SO2), a nitrogénoxidot (NOx) és a PM 2.5 részecskéket. A rendszer hatékonyan szűri ki a 0 és 2,5 mikron közötti méretű, az üzemanyagcella által beszívott levegőben található részecskék 90-100 százalékát.
Az új Mirai bemutatásával a Toyota arra készül, hogy megtízszerezi a modell világszintű eladásait. Ezt az elképesztő növekedést az új modell nagyobb teljesítménye és komolyabb vonzereje mellett az is támogatja majd, hogy a mintegy 20 százalékos árcsökkenésnek köszönhetően az jóval megfizethetőbb lesz, ára hazánkban 26 millió forinttól indul majd. Ezzel már kényelmesen a mai elektromos autók árkategóriájába lép a Toyota, úgyhogy egyre inkább a hidrogéntöltő infrastruktúra bővülésén, valamint a kormányok és helyi hatóságok által Európa-szerte nyújtott kedvezményeken és szabályozásokon múlik a siker.
Ez az autó nagyon kéne… egy hathengeres VVT-i-vel az orrában! 😀
Viccet félretéve végre egy szép és arányos Toyota, bár mostanában más típusnál is kezdenek ráérezni a dizájnra, nem ehhez szoktunk hozzá.
Ez az!
Csak a japán!
Ez szép és jó, én is ebben hiszek hosszabb távon.
Viszont, amíg a hidrogént a jelenlegi módszerekkel állítjuk elő, addig baromira nem klíma semleges az egész, maximum a lokális emissziója nulla.
700 baron tud 650 kilométert vagy 350 baron? Mert nagyon nem mindegy 🙂
Személyautók 700 bar-t használnak, a 350 bar a teherautóké és buszoké. Asszem.
oké, tudom hogy senkit nem érdekel, aki ilyen autóra kiköhög egy harmincast, de mennyit fogyaszt százon? mennyiért lehet teletankolni? és hol?
ha már van egy töltő, legalább a címét megadhatták volna. (Nem mintha ezen az egy bemutató autón kívül bárkit is érdekelne jelen pillanatban. 🙂 )
a 650 km teljesen rendben van. elektromosoknak ez még 10 év szerintem.