Íme a piac legtakarékosabb autói. Vajon gazdaságosak is?

Körkép: a legkevesebbet, 3,5 liternél nem többet fogyasztó autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megnéztük, hogy mely autók a leginkább aszkéták az újak közül. És azt is, hogy ami takarékos, az vajon gazdaságosnak is számít-e.

Kocsmai beszélgetések aduásza az alacsony fogyasztású autó. Megnéztük hát, hogy milyen modellt kell választani ahhoz, hogy valaki biztosan nyerő pozícióban lehessen. Négy liter alatt ma már meglehetősen sok autó fogyaszt, a Citroën Grand C4 Picasso által ráadásul akár hétüléses is van köztük. Legalábbis gyári, vegyes érték szerint. A valóság persze messze nem a szabvány ciklus, de azért valami összefüggés csak van a kettő között. A 3,5 liter alatti étvágy viszont valóban ritkaság, ezen modelleket gyűjtöttük össze néhány alapvető műszaki adatukkal és listaárukkal az alábbi táblázatba. Melléjük, illetve alájuk pedig (dőlt betűvel szedve) alternatíváikat, a nem feltétlenül annyira szerény étvágyú, de olcsóbb verzióikat is betettük. Természetesen azonos felszereltséggel, hogy egyértelműen látható legyen, mibe kerül a szerényebb fogyasztás. Nem mindenhol szerepeltettünk alternatívát, ugyanis a hibrideknek nincs minden esetben hagyományos megfelelőjük, előfordul, hogy azok extra szolgáltatást, például összkerékhajtást is adnak, így esetükben értelmetlen lenne spórolási felárról, illetve megtérülésről beszélni.
Hirdetés

A legtakarékosabb, 3,5 l/100 km-nél nem többet fogyasztó modellek és kevésbé aszkéta alternatíváik

Modell Telje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km] CO2 [g/km] Vételár [Ft]
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP 71 160 165 16,2 3,4 87 4 525 000
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection 71 160 165 16,2 3,8 99 4 225 000
Citroën C3 1.0 VTi Collection 68 95 163 14,2 4,3 99 3 620 000
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive 92 230 182 11,3 3,5 90 4 940 000
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive 115 270 190 9,7 3,8 99 5 180 000
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive 120 160 190 8,9 5,9 136 4 425 000
Citroën DS5 2.0 HDi Hybrid4 Design MCP6 163 300 211 8,6 3,5 91 10 940 000
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g 95 205 178 12,9 3,3 87 4 480 000
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 170 180 11,2 4,5 105 3 895 000
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g 105 270 187 12,0 3,4 88 6 045 000
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend 100 170 185 12,5 4,3 99 5 225 000
Modell Telje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km] CO2 [g/km] Vételár [Ft]
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX 75 170 160 16,1 3,2 84 3 594 000
Kia Rio 1.2 CVVT LX 85 121 168 13,1 5,0 114 3 194 000
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection 95 190 177 12,3 3,5 92 4 190 000
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection 85 115 172 13,9 5,1 119 3 300 000
Opel Ampera E-Pioneer (Automata) 151 370 161 9,0 1,2 27 13 457 000
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR 68 160 165 16,2 3,4 87 3 907 000
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR 82 118 178 14,5 4,1 95 3 557 000
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 91 gramm ETG6 163 300 191 8,5 3,4 91 9 440 000
Porsche Panamera S E-Hybrid Tiptronic 333 440 270 5,5 3,1 71 34 171 100
Modell Telje-
sítmény [LE]
Nyo-
maték [Nm]
Vég-
sebesség [km/h]
Gyor-
sulás
Vegyes fogyasztás [l/100 km] CO2 [g/km] Vételár [Ft]
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop 110 240 190 12,1 3,5 90 5 600 000
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop 115 190 190 10,9 5,3 119 5 090 000
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop 110 240 190 12,4 3,5 90 5 850 000
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop 115 190 190 11,2 5,3 119 5 340 000
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference 75 180 168 13,9 3,4 90 4 984 030
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference 85 132 177 12,4 5,9 139 3 949 930
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference 75 180 173 13,9 3,4 90 5 338 990
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference 85 132 177 12,4 5,9 139 4 170 910
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline 75 180 172 14,2 3,4 89 4 895 130
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition 75 132 175 12,2 5,9 139 3 613 180
Toyota Prius 1.8 PHV SOL 99 142 180 11,4 2,1 49 11 820 000
Toyota Prius 1.8 SOL 99 142 180 11,4 3,9 89 8 890 000
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata) 100 111 165 11,8 3,5 79 4 995 000
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata) 99 125 175 12,3 5,1 118 4 195 000
Volvo V40 1.6 D2 114 270 190 11,9 3,4 88 6 560 000
Volvo V40 1.6 T2 120 240 195 9,9 5,3 124 5 920 000

Leginkább kisautók, illetve hibridek sorakoznak, ám a Ford Focus és a lényegében azonos motorral hajtott Volvo V40 által alsó-középkategóriás is szerepel a leginkább spórolós modellek sorában. A legtakarékosabb (a konnektoros hibridek kalkulált értékeivel nem számolva) 3,2 literes értékével a Kia Rio 1.1 CRDi ECO. Az Opel Ampera ugyanis nem a táblázatban látható 1,2 liternyi benzinnel tesz meg 100 kilométert, hanem egy teljes töltéssel és 1,2 liternyi benzinnel, utóbbit égetve pedig nem túlzottan takarékos.
A hibrid Citroën DS5 HYbrid4 által viszont nagyautó is van a 3,5 liter/100 km alatti ligában, ráadásul külső töltés nélkül és összkerékhajtással. Ha pedig a 3,1 literes értékével és 333 lóerős dupla turbós V6-os benzinesével egyaránt mesés értékeket felmutató Porsche Panamera S E-Hybriddel is kalkulálunk, még bizony luxusautó is akad a célérték alatti étvággyal. Viszont nem kérdés, hogy utóbbi étvágy ugyanúgy mese habbal, mint az ugyancsak konnektorból tölthető Toyota Prius 2,1 literes értéke.
Ami viszont fontosabb, hogy tömegmodellekből is vannak 3,5 liter alatt fogyasztók. Citroën C3, Ford Fiesta és Focus, a spórolásbajnok Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Mégane, SEAT Ibiza, Skoda Fabia egyaránt választható kifejezetten takarékos motorral. Nem kérdés, hogy dízelmotorral, így az alapverziókhoz mérten jellemzően tetemes felárral. Nos, megnéztük, hogy a teljesítményben közel álló benzinessel - azonos felszereltséggel - milyen felárért mérik az egyes márkák az aszkéta üzemet. Meg persze azt is, hogy a gyári fogyasztási normák szerint milyen futással térül az meg. Sokan ugyanis szkeptikusak a takarékos autókkal, drágának, drágán javíthatónak tartják a dízeleket. Ebben természetesen van igazság, vásárlás előtt ezért mindig érdemes kalkulálni.
Spórolós modellek felára, megtérülési távja és üzemanyagköltsége
Dízelfelár [Ft] Megtérülési táv [km] Kilométerenkénti üa. költség [Ft]
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP 905 000 239 418 14,28
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection 605 000 288 095 15,96
Citroën 1.0 VTi Collection - - 18,06
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive 515 000 51 091 14,7
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive 755 000 85 601 15,96
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive - - 24,78
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g 585 000 116 071 13,86
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - - 18,9
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g 820 000 216 931 14,28
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend - - 18,06
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX 400 000 52 910 13,44
Kia Rio 1.2 CVVT LX - - 21
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection 890 000 132 440 14,7
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection - - 21,42
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR 350 000 119 048 14,28
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR - - 17,22
Dízelfelár [Ft] Megtérülési táv [km] Kilométerenkénti üa. költség [Ft]
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop 510 000 67 460 14,7
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop - - 22,26
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop 510 000 67 460 14,7
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop - - 22,26
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference 1 034 100 98 486 14,28
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference - - 24,78
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference 1 168 080 111 246 14,28
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference - - 24,78
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline 1 281 950 122 090 14,28
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition - - 24,78
Toyota Prius 1.8 PHV SOL 2 930 000** 387 566** 8,82
Toyota Prius 1.8 SOL - - 16,38
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata) 800 000* 119 048* 14,7
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata) - - 21,42
Volvo V40 1.6 D2 640 000 80 201 14,28
Volvo V40 1.6 T2 - - 22,26
*: a hibrid verzió felára és megtérülése
**: a konnektorból tölthető Plug-in verzió felára és megtérülése

Röpködnek is az akár egymilliós dízelfelárak. Bizony, ilyen is van, például a VW-konszern kisautóinál. Viszont bő százezer kilométeres futással még az is meg tud térülni. Még hosszabb, de azért belátható távú az Opel Corsa dízelének megtérülése. A Ford Focus esetén az Év Motorja díjas 1.0 EcoBoost katalógusértékével ugyancsak sakkban tartja az 1.6 TDCi-t. Gyakorlatilag azt a motort, ami a Volvo V40 esetén alig több mint 80 ezer kilométer alatt kitermeli felárát. Nem nehéz kimatekozni, hogy aki kétszer ennyit megy, az pontosan a felárat spórolja meg, annyit termel számára vissza a takarékos üzem. Az már bőven elegendő lehet egy komolyabb felújításra, kettős tömegű lendkerékre, turbócserére is, de olyan távon amúgy még egyikre sem kell számítani.
Hasonlóan barátságos a Renault Mégane 1.5 dCi-jének 67 460 kilométeres megtérülési távja, a fogyasztási és árbajnok Kia Rio pedig 52 910 kilométeres dízelmegtérülésével újabb elsőséget mutathat fel. Érdekes példa a Citroën C3-asé, ha alapdízelét a belépő benzinessel versenyeztetjük, akkor nem reális, manuális váltóval 288 095, a drágább, de takarékosabb robotizálttal 239 418 kilométeres megtérülést kapunk. Esetükben nyilván nem éri meg a gázolajos verzió. Ha viszont erősebb motorra vágyunk, az 1.6-os benzines helyett akár a 92, akár a 115 lóerős 1.6 e-HDi is igencsak jó választás, azok felára 51, illetve 85 ezer kilométer alatt visszajön a cikk írásakor érvényes, átlagosan 409 forintos benzin- és 420 forintos gázolajárral.
Mint az látható, a drága, de spórolós dízel- vagy hibridverzió akár jó befektetés is lehet annak, aki tényleg sokat megy. Ha pedig valaki igazán olcsón kíván autózni, kevéssé érdekli a menetdinamika, nem zavarja a csöppnyi dízel – még a leginkább aszkéták között sem jellemző – háromhengeressége, az vegye a Kia Riót, 7 év/150 000 kilométer garanciát is kap hozzá a legtakarékosabb és a legolcsóbb aszkéta dízel címek mellé.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

11 thoughts on “Íme a piac legtakarékosabb autói. Vajon gazdaságosak is?

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Suzuki Splash 1.0, egész télen városban 5,5L/100km, az eddigi legjobb vegyes (2 felnőtt, két gyerekkel) 4,4L/100km. 2,6M-ért vettem… lehet számolni a megtérülést! 🙂

    Mellesleg, a régi Swift meg lealázta a Priust.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Hát ezt szerintem nem teljesen jól tudod az egyik kollégámnak éppen a 2750 for/perces fordulatszám(autópálya) utáni nem megfelelő visszahűtés miatt cseréltek turbót 120ezernél az új Focusban(1,5éves) egyébként a Fordnál mikor átvettem az új 1,6TDCI-met szintén elmondták hogy forszírozott tempó után tilos azonnal leállítani! De a haverom diesel Bravo-t vett és a Fiat Forrásnál is ugyanezt mondták!

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Tudomásul kellene venni, hogy a gyári adat marketing. A spritmonitor.de valóban korrektebb adatokat tartalmaz, azokat az adatokat lehet komolyan venni. Érdemes szétnézni ott: igen nagy szórás van egy típuson belül is… Ami azt bizonyítja, hogy a autó (motor+összsúly) csupán az egyik -bár igen fontos- tényező, a szórás bizonyítja amit mindenki tudhat: ólomláb vs tojás stílus. Az én kis 22 éves kis tömegű, kis lökettérfogatú gázolajas járgányom egy év össze-vissza stílusban megtett 20E km átlaga 3,62 liter volt, amiben volt 4,5 literes, de 2,87 átlag is…Akkor most milyen fogyasztása is van?

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Az elmúlt húsz évben legalább nyolc különböző autóm volt . De a legjobbnak is 5 literes átlag alá csak néha, 1-2dl -rel lehetett leszorítani a fogyasztását. A gyárak próbapados értékeinek semmi köze a valós fogyasztáshoz.Ebből kiszámolni a megtérülést ,enyhén szólva is dőreség.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Most ez komoly, hogy katalógusadatok alapján hasonlítunk? Ne már. Egyébként az Autopult-nál az új Clio Grandtour 1.5 dCi volt minden idők legtakarékosabb tesztautója, 3.86-os tesztátlaggal. Pesten alig 4 literből jött ki, ami tényleg elég jó. Na az valós adat volt, nem katalógus, ráadásul a normakörök azonos útvonalon, gyakorlatilag azonos körülmények között történnek, így lényegében össze is lehet hasonlítani a gépjárművek eredményeit.

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Hagyjuk már ezeket a katalógusadatokat 🙂 ! Viccnek is rossz. Vadonatúj korában néhány ezer km után, prémium üzemanyaggal, tökéletes vezetési stílussal sem fog annyit fogyasztani egyik autó sem amennyit a katalógus adata előír! Akkor ne is beszéljünk a korosabb, nem „tökéletes” műszaki állapotú autókról, „átlag-magyar” sofőrökkel, ezek bőven 30-40%-al az előírt felett fogyasztanak.
    Ugyanakkor Önök csak az üzemanyaggal számolnak megtérülési időben, szinte elhanyagolhatónak éreztetve egy igénytelen szívó-benzin és egy turbós-dízel vagy benzines közötti karbantartási költségeket! Nyilván tudják, hogy ez hosszú távon, nem elhanyagolható. A sokkal bonyolultabb rendszerű turbós motorok javítási költségei nem elhanyagolhatóan magasabbak (ezért is nem él a lehetőséggel pl.: sem a Toyota, sem a Mazda amit nagyon bölcsen tesznek), azonkívül ezeket vezetni is „tudni” kell a kedvező fogyasztás eléréséhez. Akiben nincs egy kis műszaki véna, hamar tönkre tehet egy turbós motort.
    Nem azt mondom, hogy rosszak hisz élvezet vezetni egy nyomatékos modern turbós motort, viszont a tartósságukra kíváncsi leszek! Ha nem elég tartósak soha nem térülnek meg!

  • 2017.10.29. at 13:12
    Permalink

    Az elmélet és a való világ azért különböző. Két ítélet is van a TC-n az 1.1-es CRDI Rio-ról. Fogyi: 4,5-5 l/100 km. A katalógus értéket tehát 40-50%-kal verik! Km ktg. tehát: 4,75*420/100=19,95 Ft. Az én gázos 1.4-esem ezt tudja: 7*250/100=17,5 Ft. No komment!

  • 2024.09.24. at 13:04
    Permalink

    Ez a üzemanyag fogyasztás egy nagyon érdekes dolog. Jelenlegi autóknál 4,5 l fogyasztás már nagyon jónak számít. Első autóm 1982 és vw passat volt 1,6 szívó disel motor és még 4 fokozatú kézi váltó. Az átlag fogyasztás 4,5 l volt. Igaz 100 km/h többel nem nagyon mentem. Viszont volt Pesti forgalom, borzsonyi hegyi szakasz és sík út is benne. Vagyis már akkor a technika szerint megoldhato volt a most jónak számító 4,5 l fogyasztás. Szerintem az olaj lobbinak nem is érdeke, hogy kevesebb legyen.

Vélemény, hozzászólás?