Íme a piac legtakarékosabb autói. Vajon gazdaságosak is?
Körkép: a legkevesebbet, 3,5 liternél nem többet fogyasztó autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megnéztük, hogy mely autók a leginkább aszkéták az újak közül. És azt is, hogy ami takarékos, az vajon gazdaságosnak is számít-e.
A legtakarékosabb, 3,5 l/100 km-nél nem többet fogyasztó modellek és kevésbé aszkéta alternatíváik
Modell | Telje- sítmény [LE] |
Nyo- maték [Nm] |
Vég- sebesség [km/h] |
Gyor- sulás |
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | CO2 [g/km] | Vételár [Ft] |
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP | 71 | 160 | 165 | 16,2 | 3,4 | 87 | 4 525 000 |
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection | 71 | 160 | 165 | 16,2 | 3,8 | 99 | 4 225 000 |
Citroën C3 1.0 VTi Collection | 68 | 95 | 163 | 14,2 | 4,3 | 99 | 3 620 000 |
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive | 92 | 230 | 182 | 11,3 | 3,5 | 90 | 4 940 000 |
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive | 115 | 270 | 190 | 9,7 | 3,8 | 99 | 5 180 000 |
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive | 120 | 160 | 190 | 8,9 | 5,9 | 136 | 4 425 000 |
Citroën DS5 2.0 HDi Hybrid4 Design MCP6 | 163 | 300 | 211 | 8,6 | 3,5 | 91 | 10 940 000 |
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g | 95 | 205 | 178 | 12,9 | 3,3 | 87 | 4 480 000 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 100 | 170 | 180 | 11,2 | 4,5 | 105 | 3 895 000 |
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g | 105 | 270 | 187 | 12,0 | 3,4 | 88 | 6 045 000 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend | 100 | 170 | 185 | 12,5 | 4,3 | 99 | 5 225 000 |
Modell | Telje- sítmény [LE] |
Nyo- maték [Nm] |
Vég- sebesség [km/h] |
Gyor- sulás |
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | CO2 [g/km] | Vételár [Ft] |
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX | 75 | 170 | 160 | 16,1 | 3,2 | 84 | 3 594 000 |
Kia Rio 1.2 CVVT LX | 85 | 121 | 168 | 13,1 | 5,0 | 114 | 3 194 000 |
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection | 95 | 190 | 177 | 12,3 | 3,5 | 92 | 4 190 000 |
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection | 85 | 115 | 172 | 13,9 | 5,1 | 119 | 3 300 000 |
Opel Ampera E-Pioneer (Automata) | 151 | 370 | 161 | 9,0 | 1,2 | 27 | 13 457 000 |
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR | 68 | 160 | 165 | 16,2 | 3,4 | 87 | 3 907 000 |
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR | 82 | 118 | 178 | 14,5 | 4,1 | 95 | 3 557 000 |
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 91 gramm ETG6 | 163 | 300 | 191 | 8,5 | 3,4 | 91 | 9 440 000 |
Porsche Panamera S E-Hybrid Tiptronic | 333 | 440 | 270 | 5,5 | 3,1 | 71 | 34 171 100 |
Modell | Telje- sítmény [LE] |
Nyo- maték [Nm] |
Vég- sebesség [km/h] |
Gyor- sulás |
Vegyes fogyasztás [l/100 km] | CO2 [g/km] | Vételár [Ft] |
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop | 110 | 240 | 190 | 12,1 | 3,5 | 90 | 5 600 000 |
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop | 115 | 190 | 190 | 10,9 | 5,3 | 119 | 5 090 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop | 110 | 240 | 190 | 12,4 | 3,5 | 90 | 5 850 000 |
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop | 115 | 190 | 190 | 11,2 | 5,3 | 119 | 5 340 000 |
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference | 75 | 180 | 168 | 13,9 | 3,4 | 90 | 4 984 030 |
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference | 85 | 132 | 177 | 12,4 | 5,9 | 139 | 3 949 930 |
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference | 75 | 180 | 173 | 13,9 | 3,4 | 90 | 5 338 990 |
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference | 85 | 132 | 177 | 12,4 | 5,9 | 139 | 4 170 910 |
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline | 75 | 180 | 172 | 14,2 | 3,4 | 89 | 4 895 130 |
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition | 75 | 132 | 175 | 12,2 | 5,9 | 139 | 3 613 180 |
Toyota Prius 1.8 PHV SOL | 99 | 142 | 180 | 11,4 | 2,1 | 49 | 11 820 000 |
Toyota Prius 1.8 SOL | 99 | 142 | 180 | 11,4 | 3,9 | 89 | 8 890 000 |
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata) | 100 | 111 | 165 | 11,8 | 3,5 | 79 | 4 995 000 |
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata) | 99 | 125 | 175 | 12,3 | 5,1 | 118 | 4 195 000 |
Volvo V40 1.6 D2 | 114 | 270 | 190 | 11,9 | 3,4 | 88 | 6 560 000 |
Volvo V40 1.6 T2 | 120 | 240 | 195 | 9,9 | 5,3 | 124 | 5 920 000 |
Leginkább kisautók, illetve hibridek sorakoznak, ám a Ford Focus és a lényegében azonos motorral hajtott Volvo V40 által alsó-középkategóriás is szerepel a leginkább spórolós modellek sorában. A legtakarékosabb (a konnektoros hibridek kalkulált értékeivel nem számolva) 3,2 literes értékével a Kia Rio 1.1 CRDi ECO. Az Opel Ampera ugyanis nem a táblázatban látható 1,2 liternyi benzinnel tesz meg 100 kilométert, hanem egy teljes töltéssel és 1,2 liternyi benzinnel, utóbbit égetve pedig nem túlzottan takarékos.
A hibrid Citroën DS5 HYbrid4 által viszont nagyautó is van a 3,5 liter/100 km alatti ligában, ráadásul külső töltés nélkül és összkerékhajtással. Ha pedig a 3,1 literes értékével és 333 lóerős dupla turbós V6-os benzinesével egyaránt mesés értékeket felmutató Porsche Panamera S E-Hybriddel is kalkulálunk, még bizony luxusautó is akad a célérték alatti étvággyal. Viszont nem kérdés, hogy utóbbi étvágy ugyanúgy mese habbal, mint az ugyancsak konnektorból tölthető Toyota Prius 2,1 literes értéke.
Ami viszont fontosabb, hogy tömegmodellekből is vannak 3,5 liter alatt fogyasztók. Citroën C3, Ford Fiesta és Focus, a spórolásbajnok Kia Rio, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Mégane, SEAT Ibiza, Skoda Fabia egyaránt választható kifejezetten takarékos motorral. Nem kérdés, hogy dízelmotorral, így az alapverziókhoz mérten jellemzően tetemes felárral. Nos, megnéztük, hogy a teljesítményben közel álló benzinessel - azonos felszereltséggel - milyen felárért mérik az egyes márkák az aszkéta üzemet. Meg persze azt is, hogy a gyári fogyasztási normák szerint milyen futással térül az meg. Sokan ugyanis szkeptikusak a takarékos autókkal, drágának, drágán javíthatónak tartják a dízeleket. Ebben természetesen van igazság, vásárlás előtt ezért mindig érdemes kalkulálni.
Spórolós modellek felára, megtérülési távja és üzemanyagköltsége
*: a hibrid verzió felára és megtérülése
**: a konnektorból tölthető Plug-in verzió felára és megtérülése
Dízelfelár [Ft] | Megtérülési táv [km] | Kilométerenkénti üa. költség [Ft] | |
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection MCP | 905 000 | 239 418 | 14,28 |
Citroën C3 1.4 e-HDi Collection | 605 000 | 288 095 | 15,96 |
Citroën 1.0 VTi Collection | - | - | 18,06 |
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive | 515 000 | 51 091 | 14,7 |
Citroën C3 1.6 e-HDi Exclusive | 755 000 | 85 601 | 15,96 |
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive | - | - | 24,78 |
Ford Fiesta 1.6 TDCi DPF ECOnetic 87g | 585 000 | 116 071 | 13,86 |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | - | - | 18,9 |
Ford Focus 1.6 TDCi Trend Econetic 88g | 820 000 | 216 931 | 14,28 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend | - | - | 18,06 |
Kia Rio 1.1 CRDi ECO LX | 400 000 | 52 910 | 13,44 |
Kia Rio 1.2 CVVT LX | - | - | 21 |
Opel Corsa 1.3 CDTI EcoFlex Start-Stop Selection | 890 000 | 132 440 | 14,7 |
Opel Corsa 1.2 TwinPort Start-Stop Selection | - | - | 21,42 |
Peugeot 208 1.4 e-HDi Active 2TR | 350 000 | 119 048 | 14,28 |
Peugeot 208 1.2 VTi Active 2TR | - | - | 17,22 |
Dízelfelár [Ft] | Megtérülési táv [km] | Kilométerenkénti üa. költség [Ft] | |
Renault Mégane 1.5 dCi Business Start&Stop | 510 000 | 67 460 | 14,7 |
Renault Mégane 1.2 TCe Business Start&Stop | - | - | 22,26 |
Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi Business Start&Stop | 510 000 | 67 460 | 14,7 |
Renault Mégane Grandtour 1.2 TCe Business Start&Stop | - | - | 22,26 |
SEAT Ibiza 1.2 CR TDI Eco Reference | 1 034 100 | 98 486 | 14,28 |
SEAT Ibiza 1.4 16V Reference | - | - | 24,78 |
SEAT Ibiza ST 1.2 CR TDI Eco Reference | 1 168 080 | 111 246 | 14,28 |
SEAT Ibiza ST 1.4 16V Reference | - | - | 24,78 |
Skoda Fabia 1.2 CR Tdi Greenline | 1 281 950 | 122 090 | 14,28 |
Skoda Fabia 1.4 16V Ambition | - | - | 24,78 |
Toyota Prius 1.8 PHV SOL | 2 930 000** | 387 566** | 8,82 |
Toyota Prius 1.8 SOL | - | - | 16,38 |
Toyota Yaris 1.5 HSD Active (Automata) | 800 000* | 119 048* | 14,7 |
Toyota Yaris 1.33 E-CVT Active (Automata) | - | - | 21,42 |
Volvo V40 1.6 D2 | 640 000 | 80 201 | 14,28 |
Volvo V40 1.6 T2 | - | - | 22,26 |
**: a konnektorból tölthető Plug-in verzió felára és megtérülése
Röpködnek is az akár egymilliós dízelfelárak. Bizony, ilyen is van, például a VW-konszern kisautóinál. Viszont bő százezer kilométeres futással még az is meg tud térülni. Még hosszabb, de azért belátható távú az Opel Corsa dízelének megtérülése. A Ford Focus esetén az Év Motorja díjas 1.0 EcoBoost katalógusértékével ugyancsak sakkban tartja az 1.6 TDCi-t. Gyakorlatilag azt a motort, ami a Volvo V40 esetén alig több mint 80 ezer kilométer alatt kitermeli felárát. Nem nehéz kimatekozni, hogy aki kétszer ennyit megy, az pontosan a felárat spórolja meg, annyit termel számára vissza a takarékos üzem. Az már bőven elegendő lehet egy komolyabb felújításra, kettős tömegű lendkerékre, turbócserére is, de olyan távon amúgy még egyikre sem kell számítani.
Hasonlóan barátságos a Renault Mégane 1.5 dCi-jének 67 460 kilométeres megtérülési távja, a fogyasztási és árbajnok Kia Rio pedig 52 910 kilométeres dízelmegtérülésével újabb elsőséget mutathat fel. Érdekes példa a Citroën C3-asé, ha alapdízelét a belépő benzinessel versenyeztetjük, akkor nem reális, manuális váltóval 288 095, a drágább, de takarékosabb robotizálttal 239 418 kilométeres megtérülést kapunk. Esetükben nyilván nem éri meg a gázolajos verzió. Ha viszont erősebb motorra vágyunk, az 1.6-os benzines helyett akár a 92, akár a 115 lóerős 1.6 e-HDi is igencsak jó választás, azok felára 51, illetve 85 ezer kilométer alatt visszajön a cikk írásakor érvényes, átlagosan 409 forintos benzin- és 420 forintos gázolajárral.
Mint az látható, a drága, de spórolós dízel- vagy hibridverzió akár jó befektetés is lehet annak, aki tényleg sokat megy. Ha pedig valaki igazán olcsón kíván autózni, kevéssé érdekli a menetdinamika, nem zavarja a csöppnyi dízel – még a leginkább aszkéták között sem jellemző – háromhengeressége, az vegye a Kia Riót, 7 év/150 000 kilométer garanciát is kap hozzá a legtakarékosabb és a legolcsóbb aszkéta dízel címek mellé.
Mellesleg, a Splash nem az alapmodell, és nem a jelenlegi, elvileg takarékosabb verzó. Ráadásul, nem is szötymörgök vele. 🙂
Suzuki Splash 1.0, egész télen városban 5,5L/100km, az eddigi legjobb vegyes (2 felnőtt, két gyerekkel) 4,4L/100km. 2,6M-ért vettem… lehet számolni a megtérülést! 🙂
Mellesleg, a régi Swift meg lealázta a Priust.
Hát ezt szerintem nem teljesen jól tudod az egyik kollégámnak éppen a 2750 for/perces fordulatszám(autópálya) utáni nem megfelelő visszahűtés miatt cseréltek turbót 120ezernél az új Focusban(1,5éves) egyébként a Fordnál mikor átvettem az új 1,6TDCI-met szintén elmondták hogy forszírozott tempó után tilos azonnal leállítani! De a haverom diesel Bravo-t vett és a Fiat Forrásnál is ugyanezt mondták!
Tudomásul kellene venni, hogy a gyári adat marketing. A spritmonitor.de valóban korrektebb adatokat tartalmaz, azokat az adatokat lehet komolyan venni. Érdemes szétnézni ott: igen nagy szórás van egy típuson belül is… Ami azt bizonyítja, hogy a autó (motor+összsúly) csupán az egyik -bár igen fontos- tényező, a szórás bizonyítja amit mindenki tudhat: ólomláb vs tojás stílus. Az én kis 22 éves kis tömegű, kis lökettérfogatú gázolajas járgányom egy év össze-vissza stílusban megtett 20E km átlaga 3,62 liter volt, amiben volt 4,5 literes, de 2,87 átlag is…Akkor most milyen fogyasztása is van?
Az elmúlt húsz évben legalább nyolc különböző autóm volt . De a legjobbnak is 5 literes átlag alá csak néha, 1-2dl -rel lehetett leszorítani a fogyasztását. A gyárak próbapados értékeinek semmi köze a valós fogyasztáshoz.Ebből kiszámolni a megtérülést ,enyhén szólva is dőreség.
Legközelebb ebből kéne az összehasonlítást végezni:
[url]http://www.spritmonitor.de/[/url]
Fényévekkel pontosabb!
Most ez komoly, hogy katalógusadatok alapján hasonlítunk? Ne már. Egyébként az Autopult-nál az új Clio Grandtour 1.5 dCi volt minden idők legtakarékosabb tesztautója, 3.86-os tesztátlaggal. Pesten alig 4 literből jött ki, ami tényleg elég jó. Na az valós adat volt, nem katalógus, ráadásul a normakörök azonos útvonalon, gyakorlatilag azonos körülmények között történnek, így lényegében össze is lehet hasonlítani a gépjárművek eredményeit.
Hagyjuk már ezeket a katalógusadatokat 🙂 ! Viccnek is rossz. Vadonatúj korában néhány ezer km után, prémium üzemanyaggal, tökéletes vezetési stílussal sem fog annyit fogyasztani egyik autó sem amennyit a katalógus adata előír! Akkor ne is beszéljünk a korosabb, nem „tökéletes” műszaki állapotú autókról, „átlag-magyar” sofőrökkel, ezek bőven 30-40%-al az előírt felett fogyasztanak.
Ugyanakkor Önök csak az üzemanyaggal számolnak megtérülési időben, szinte elhanyagolhatónak éreztetve egy igénytelen szívó-benzin és egy turbós-dízel vagy benzines közötti karbantartási költségeket! Nyilván tudják, hogy ez hosszú távon, nem elhanyagolható. A sokkal bonyolultabb rendszerű turbós motorok javítási költségei nem elhanyagolhatóan magasabbak (ezért is nem él a lehetőséggel pl.: sem a Toyota, sem a Mazda amit nagyon bölcsen tesznek), azonkívül ezeket vezetni is „tudni” kell a kedvező fogyasztás eléréséhez. Akiben nincs egy kis műszaki véna, hamar tönkre tehet egy turbós motort.
Nem azt mondom, hogy rosszak hisz élvezet vezetni egy nyomatékos modern turbós motort, viszont a tartósságukra kíváncsi leszek! Ha nem elég tartósak soha nem térülnek meg!
Jah, és ha a 17,5 Ft-ot visszaosztom benzinre: 4,4 l/100 km. Ha dízelre: 4,2 l/100 km.
Az elmélet és a való világ azért különböző. Két ítélet is van a TC-n az 1.1-es CRDI Rio-ról. Fogyi: 4,5-5 l/100 km. A katalógus értéket tehát 40-50%-kal verik! Km ktg. tehát: 4,75*420/100=19,95 Ft. Az én gázos 1.4-esem ezt tudja: 7*250/100=17,5 Ft. No komment!
Ez a üzemanyag fogyasztás egy nagyon érdekes dolog. Jelenlegi autóknál 4,5 l fogyasztás már nagyon jónak számít. Első autóm 1982 és vw passat volt 1,6 szívó disel motor és még 4 fokozatú kézi váltó. Az átlag fogyasztás 4,5 l volt. Igaz 100 km/h többel nem nagyon mentem. Viszont volt Pesti forgalom, borzsonyi hegyi szakasz és sík út is benne. Vagyis már akkor a technika szerint megoldhato volt a most jónak számító 4,5 l fogyasztás. Szerintem az olaj lobbinak nem is érdeke, hogy kevesebb legyen.