Íme a legújabb Toyota Land Cruiser

70 éves a Toyota Land Cruiser, itt a 12. generáció

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Teljesen új alapokon, változatlan méretekkel, de 200 kilogrammos tömegcsökkentéssel és 10%-os fogyasztásmérsékléssel jön a Toyota Land Cruiser 12. generációja.

Tavaly frissült a Land Cruiser (lásd tesztjét itt), most mégis itt az új generáció, hogy lehet ez? A felvetődő kérdés jogos, tavalyi az európai, a világ többi részén Prado néven kínált Land Cruisert updatelte a Toyota, most pedig a "nagy", 200-as szériát váltja a teljesen új 300-as. A modell története amúgy épp 70 évvel ezelőttre nyúlik vissza, a Toyota ugyanis akkor mutatta be az eredetileg a japán tartalékos rendőrség számára fejlesztett, majd végül a nemzeti rendőrség járórkocsijaként rendszeresített terepjáót. Bár a modell legendája csak ekkor indult, a Toyota BJ rögtön kellő felütést adott: elsőként jutott fel a Fuji hegy hatodik ellenőrző pontjához. A modell 1954-ben vette fel a Land Cruiser nevet, majd 1955-ben jelent meg a kereskedelmi forgalomban is.
Land Cruiserből eddig - az egymást követő és részint egymással párhuzamosan is futó generációkból - összesen 10,4 millió példány értékesítettek, a világ 170 országában. Evolúciója során a család több ágra bomlott; a világ piacain ráadásul az első bekezdésben már taglalt két, a 150-es Pradón és a most a 300-assal váltott 200-as kivitelen túl egy további, az 1984-ben bevezetett 70-es is kapható még (persze számos fejlesztéssel naprakészen tartva).
Hirdetés

Az új, 300-as széria a Land Cruiser elnyűhetetlenségét, strapabírását és terepképességeit hivatott a legmodernebb technológiákkal párosítani.

A legfontosabb újdonság kétségtelenül az a most első ízben alkalmazott GA-F platform, amely a Toyota modern, moduláris TNGA architektúrájának ma már jól ismert előnyeit – a kisebb tömeget, a mélyebb tömegközéppontot, a fokozott szilárdságot, valamint az élvonalbeli elektronikai tartalom támogatását – a Toyota bevált alvázas konstrukciójával kombinálja. Az így létrejött hibrid szerkezet egyfelől stabilabb, biztonságosabb és dinamikusabb, másfelől robusztusabb és sokoldalúbb, mint a márka bármely eddigi, hasonló célú konstrukciója. Az új alapok 200 kilogrammtól szabadították meg az új Land Cruisert, amely változatlan futómű-paraméterek (az elődjével azonos tengelytáv, valamint első és hátsó terepszögek) mellett ígér jobb országúti és terepképességeket. Az új fejlesztésű mechanikus és elektronikus futóműrendszereket a legendás Dakar ralin edződött pilóták bevonásával fejlesztette és tökéletesítette a Toyota, ügyelve arra, hogy a 300-as modell ne csupán megállíthatatlan, de könnyen kezelhető is legyen: vezetője és utasai a leghosszabb utazások, embert és gépet leginkább próbára tevő kalandok után is kipihenten, stresszmentesen szálljanak ki belőle. Ezt a célt szolgálja a világújdonságként bevezetett E-KDSS rendszer, a Toyota bevált kinetikus felfüggesztési rendszerének továbbfejlesztett, elektronikus változata, amely minden eddiginél hatékonyabban egyesíti magában a közúti használatnál elengedhetetlen, feszes kanyarstabilitást a terepen optimális, nagy artikulációs képességgel. A terepezést az alapvető képességeken túl modern technológiák sora is segíti, például a Toyotánál első ízben alkalmazott Multi-Terrain Monitor kamerarendszer, amely valós időben jeleníti meg a vezető számára a jármű körül és alatt (!) található útfelületet vagy terepviszonyokat, illetve a kerekek helyzetét. Az adott körülményekhez igazodó, optimális rendszerbeállításokról a továbbfejlesztett Multi Terrain Select rendszer gondoskodik. Az újonnan bevezetett digitális technológiák egy másik csoportja a közúti közlekedést teszi magabiztosabbá. A második generációs Toyota Safety Sense csomag a legújabb aktív biztonsági és vezetőtámogató rendszereket tartalmazza: az autó képes felismerni és aktívan elkerülni a gyalogosokat és kerékpárosokat (előbbieket akár éjjel is), kereszteződésben elkerülni a szemből érkezőkkel való ütközést, illetve kissebességű manőverezés során automatikus fékezéssel előzi meg a hirtelen felbukkanó akadályokkal való találkozást.
Hirdetés
Az új generációs Land Cruiser idén nyáron kétféle hajtáslánccal kezdi meg globális pályafutását. Mindkettő olyan új fejlesztésű, modern ikerturbós V6-os motor, amely a korábban alkalmazott nyolchengeres erőforrások dinamikáját és vezethetőségét nagyságrendekkel kedvezőbb fenntartási költségekkel és környezeti terheléssel társítja. A 3,5 literes benzinmotor legnagyobb teljesítménye 415 lóerő, maximális forgatónyomatéka 650 Nm, míg a 3,3 literes dízel 309 lóerőt és 700 Nm-t teljesít. Mindkettőhöz tízfokozatú automata sebességváltó társul; a 200-as kínálatát figyelembe véve a Land Cruiser 300 használata során átlagosan tíz százalékkal kevesebb CO2-t bocsát ki elődjénél. Bizonyos Európán kívüli piacokon és régiókban V6-os szívómotorral, illetve hatfokozatú automata sebességváltóval is elérhető lesz a Land Cruiser, ugyanakkor a sokak által várt öntöltő hibrid hajtáslánc esetleges bevezetéséről egyelőre még nincs hír. Bár a műszakiság teljesen, a formatervet csak visszafogottan módosította a Toyota. A 300-as széria hosszúsága és szélessége, valamint a fent már említett tengelytávja megegyezik a 200-as modellével, ami lehetővé tette az előd emblematikus formai elemeinek átörökítését, összhangban az elmúlt hónapokban megjelent feltételezésekkel. Egy terepjáró esetében azonban a dizájn soha nem öncélú: a Land Cruiser lökhárítóinak formáját, a fényszórók elhelyezkedését a lehető legjobb terepszögek igénye diktálta. Az orr megjelenését továbbra is a klasszikus, vízszintes tagolású, krómozott hűtőmaszk határozza meg, amelyet azonban kiviteltől függően sportosabb komponens válthat ki. A korábban már beharangozott és már most megmutatott GR modellváltozat például fekete méhsejt-mintázatú hűtőmaszkot kap, amelyen a megszokott emblémát hangsúlyos Toyota felirat helyettesíti. Ez a modell egyébként - ahogyan ígérték eredetileg is - "helytakarékosabb" lökhárítójával, fekete küszöbidomaival és kerékív-toldataival, valamint fekete tükörházával fokozott terepképességet sejtet.
Hirdetés

A beltérben szintén evolúciós változásokkal találkozunk. A vízszintes tájolású műszerfal kemény terepen segít a vezetőnek megállapítani az autó helyzetét; míg a különböző kapcsolók és kezelőszervek elhelyezése, csoportosítása és színvilága az egyszerű, ösztönös kezelhetőséget segíti elő, legyen szó akár hóban-fagyban vagy épp sivatagban hajtásról. A Land Cruiser 300 további részletekről a piaci bevezetést megelőzően ígér tájékoztatást a Toyota.
Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?