Íme a jövő Shell töltőállomásának látványterve - bár elsőre szokatlannak tűnhet, néhány éven belül a mindennapok részét képezheti majd az elektromos autók "benzinkútja" (Fotó: Shell/Autocar)
Képzeljük csak el: Hang nélkül hajtunk be a töltőállomásra, ahol egy hatalmas kijelző a legközelebbi szabad áramforráshoz irányít bennünket, amely egyike a stílusos, napelemes tetőszerkezet által védett egész sornyi modern, akár 10 darab, egyenként 150 kilowattos ultragyors töltőnek. Miután megkezdtük a töltést, eltöltünk néhány percet a boltban, átvesszük az online rendelt csomagjainkat, majd megiszunk egy tökéletes kávét, mindkettőre van ugyanis lehetőségünk a töltőállomáson. Eközben kiélvezzük az ingyenes wifi és a makulátlan tisztaságú illemhely nyújtotta lehetőségeket. Néhány perc pihenés, a rohanó világ rövid kikapcsolása után már folytathatjuk is az utunkat egy feltöltött autóval. Két dolog hiányzik csak erről a hibátlan töltőállomásról: a benzin és a gázolaj.
Összehasonlítás gyanánt egy megszokottabb látvány, a mai Shell töltőállomások arculata - egy fél évszázaddal ezelőtt ezt is meglepődve fogadták volna az avatatlan szemek (Fotó: Shell/Autocar)
Hamarosan mindez már nem csak álom lesz, a Shell ugyanis már jövőre megnyitja az első csak elektromos autókra specializálódott töltőállomását Londonban.
"Evelyn projektnek nevezzük, és egy töltőállomás lesz, ahol nem csak az autódat, de magadat is feltöltheted, gyorsan és könnyedén." Fogalmazott Bernie Williamson, a Shell UK kereskedelmi vezetője. Hozzátette azt is, hogy bár a Shellnek jelenleg komoly érdeke fűződik a belső égésű motorok fennmaradásához, azért fejleszti mégis az elektromos töltőhálózatát emellett, hogy az elektromos autók térhódítása esetén veszteség nélkül támogathassa a belső égésű motorok kitiltását, legyen kész alternatívájuk az elektromos közlekedés számára is. A Shell már 2017 óta alkalmaz gyorstöltőket a kútjain Európa-szerte, ha pedig minden a terv szerint halad, 2021 utolsó negyedévében már több ezer Shell kúton állhatunk meg feltölteni az elektromos autónkat is. Mindezek mellett külön kiemelendő, hogy a cég a töltéshez szükséges áramot megújuló energiaforrások segítségével tervezi előállítani.
Ha pedig az autóról már gondoskodtak, a sofőrről és az utasokról sem feledkezhetnek meg. A jövő töltőállomása nem csak egy hely lesz, ahol feltölthetjük autóinkat. Ez valamelyest szükségszerű is, tekintve, hogy a benzin- és dízelüzemű járművekkel ellentétben a jövő járműveit nem 2 perc lesz teletankolni. Éppen ezért a jövő töltőállomásai minőségi csemegékkel, remek kávékülönlegességekkel és reális bevásárlási lehetőséggel várják majd mindazokat, akik a töltés ideje alatt magukra is szánnának néhány percet. A Shell magabiztos ezen a téren is, Williamson állítása szerint ugyanis a jelen körülmények között is minden harmadik tranzakciójuk vásárlás, nem pedig tankolás.
Az elektromos töltők már most is jelen vannak, megtalálhatók parkolókban töltőoszlopok mellett, vagy akár magányosan egy hagyományos benzinkúton is (Fotó: Shell/Autocar)
Zárásként azt is megjegyezte, hogy a koronavírus hatására az emberek igyekeznek minél több teendőt egyszerre, egy helyen letudni, és mivel a benzinkutak mindenki számára elérhető közelségben vannak, sőt az autóval rendelkezők számára kötelezően látogatandó helyek, így kézenfekvő, hogy az emberek itt intézzenek kisebb bevásárlásokat is. Erre egy konkurens üzemanyagcég, az OMV is remek példa, a benzinkutakon kialakított Spar üzletek sikere miatt. Velem személy szerint többször is fordult már elő, hogy azért az OMV kútoszlopát választottam az esti órákban, mert a kúthoz tartozó üzletben jó áron tudtam szükséges dolgokat venni, így ha többe is került az üzemanyag, még mindig olcsóbban jöttem ki, mintha elautóztam volna tankolni, majd onnan egy éjjel-nappaliba.
Már csak normális elektromos autót kellene csinálni, és akkor szép is lenne.