Elég díszes kezdetekkel indult a logó
Idén van 125 éve, hogy a ma Škoda név alatt tevékenykedő autógyártó elődje megkezdte pályafutását. Laurin és Klement urak először biciklik, később motorkerékpárok készítésével foglalkoztak, majd a szép sikereknek köszönhetően az autópiacra is betörtek, itt vásárolta fel aztán őket az addig mezőgazdasági gépek és eszközök gyártásával foglalkozó Škoda Művek. Azóta alaposan kinőtte magát a márka, manapság már évente több mint egymillió jármű gördül le futószalagjaikról a Volkswagen-konszern égisze alatt. A cég változatos történelméhez illően többször is változott a termékeit díszítő logó, ezeket vesszük most sorra.
Pár évvel az indulás után készült egy egyszerűbb változat is
Mint említettük, Laurin és Klement biciklik készítésével kezdték vállalkozásukat, melyeket egy igencsak díszes és aprólékos embléma jelölt. A Slavia néven futó kétkerekűeken lévő logóban lime-levelek vették körbe a márkanevet egy biciklikerék előtt, alul és felül pedig az alapítók nevei és székhelyük, a csehországi Mladá Boleslav díszelegtek. Ez volt az első alkalom, hogy a ma már ikonikus zöld árnyalathoz hasonló szín jelent meg az emblémában, pár évvel később azonban egy egyszerűbb, kevesebb színt tartalmazó változattal is előálltak, de a feliratok maradtak.
Az első Laurin & Klement autókon ez szerepelt
1905-ben kezdték az autók gyártását a Laurin & Klement névre keresztelt, átalakított cégben, ezt pedig rögtön kettő új logóval is ünnepelték. A kör alakú, piros hátterű emblémában már az új márkanév csillogott arany színnel, visszatértek a levelek is (bár koszorú formában, és zöld helyett aranyként), a másik verzió pedig csupán a Laurin & Klement feliratot tartalmazta, fehér alapon fekete betűkkel. Bár ma Škodának hívjuk a márkát, néhány modell legmagasabb felszereltségű kivitelét ma is Laurin & Klement névvel illetik.
Ez a megjelölés ma csak a prémium Škodákhoz jár
Mindeközben aktív volt a Škoda Művek is, 1923-ban regisztrálták először a ma már jól ismert tollas nyíl szimbólumot, amit vonatokon, villamosokon és mezőgazdasági gépeken alkalmaztak. Ezzel pedig el is érkeztünk a márka történelmének egyik legnagyobb rejtélyéhez, ugyanis senki sem tudja biztosan, honnan is ered pontosan ez a motívum. Számos elmélet van erről, de a leghihetőbb talán az, miszerint a Škoda Művek alapítójának, Emil Škodának az irodájában a századforduló után egy indián fejdísz szobra ékeskedett, ami végül annyira emlékeztetett a főnök úrra, hogy visszavonulása után ezt választották a márka jelképévé.
A Škoda Művek első jele az indián motívummal
1925-ben olvadt be Laurin és Klement vállalkozása a Škoda Művekbe, ezt pedig természetesen új logóval kellett ünnepelni, hiszen nagy elvárásokat fűztek az új vállalathoz mindkét oldalon. Ennek megfelelően az új embléma is a két cég szimbólumait keverte, így jött létre a kék hátterű, arany Škoda felirat, amit a Laurin & Klement féle koszorú ölelt körbe.
A Škoda cég Mladá Boleslavban készült első járművein szerepelt ez a logó
1993-ban, a Volkswagen felvásárlása után két évvel született meg a döntés, hogy a márka régi időkbe visszanyúló történelmét idézzék meg, így visszatért a tollazott nyíl - de ami ennél is fontosabb, ekkor jelent meg először a jellegzetes zöld szín. 1999-ben ennek egy fekete háttérrel adtak kontrasztot, illetve a koszorú motívum is újra felbukkant, ezek egészen 2011-ig díszítették a Škodák orrát és hátát.
Itt jelent meg először az ikonikus zöld szín
Árnyékokkal tették 3D-s hatásúvá az emblémát, a 2000-es években ez volt a jellemző
A 2011-es Genfi Autószalonon leplezték le az új, azóta is használatban lévő emblémát, "A Škoda új ereje" szlogennel. Bár nyomtatásban továbbra is a jellegzetes zöld szín látható a logóban, az autókra ragasztott példányok teljesen krómozottak. Ezt már csak enyhén módosították 2018-ban, akkor vándorolt a Škoda felirat a nyíl alá.
A Škoda mai logója; autókon már csak krómozva láthatjuk