Ilyen volt a Citroën egyik első villanyautója 25 évvel elezőtt

Eladóvá vált egy igazi ritkaság: a Citroën Saxo Électrique egy jó állapotban megmaradt darabja

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem minden autógyártónak újdonság az elektromos városi kisautó: a Citroën már az előző évszázadban is kínált emissziómentes modellt.

Eladóvá vált az eBayen egy francia ritkaság, a Citroën Saxo Électrique. Kevesen emlékeznek rá, hogy a '90-es években a Citroën kínálatában már szerepelt elektromos meghajtású modell: elsőként az AX Électrique, majd annak utódja, a Saxo Électrique. A technológia akkoriban még kiforratlan volt, de mindenképpen érdekes, hogy a francia gyártó elég bátor volt ahhoz, hogy ne csak egy tanulmányautó erejéig kísérletezzen az elektromos meghajtással, hanem piacra is dobja.
Hirdetés
A nagy siker elmaradt, de azért akkora kudarc sem volt, mint amire elsőre gondolnánk: a Saxo villanyváltozatából például 5500 darab kelt el. A mai elektromos autóktól megszokott értékekhez képest elég gyengének tűnik a Saxo Électrique: 90 km-es hatótávot ígért a gyártó, a villanymotor teljesítménye pedig 27 lóerő volt. Ehhez mondjuk kifejezetten alacsony, 1095 kg-os tömeg társult, pedig a villanyautók nem a könnyűségükről híresek. A végsebesség 90 km/h-s, így városi használatra még éppen alkalmas volt a kis Citroën.



A villanyautózás egyik úttörőjeként olyan technológiát választottak a mérnökök, amiről azóta már kiderült, nem feltétlenül a legalkalmasabb: a mai lítium-ion akkumulátorokkal szemben a Saxo Électrique-ben még nikkel-kadmium telep volt. Az energiatároló veszített a kapacitásából a 25 év alatt, az eredetileg hirdetett 90 km helyett ma már nagyjából 60 km megtételére képes. A benzinmotoros változathoz képest egyébként alig változtattak a Saxón: az első kerékjárathoz került egy töltőaljzat, melynek fedelére egy villámot rajzoltak, odabent pedig a fordulatszámmérő helyett az akkumulátor töltöttségi szintjét lehet nézni. A Saxo Électrique pikantériája, hogy villanyhajtása ellenére benzinre is szüksége volt. Az akkumulátor teljesítménye ugyanis túl kevés volt ahhoz, hogy az lássa el a fűtést és a klímát - ezeket inkább egy benzinmotorra bízták, amihez egy 12 literes üzemanyagtartály társult. Az eladóvá vált kis Citroënnek mindössze egy tulajdonosa volt, az utóbbi 25 évben 72.721 km-t tett meg, most pedig 4850 euróért, nagyjából 1.877.000 Ft-nyi összegért kínálják.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?