Íme a Renault várva várt tanulmányautója, a hidrogént is fogyasztó Scenic Vision
Dizájnrészletek terén továbbviszi a Renault stílusát, ám egy szögletesebb, vadabb vonalvezetéssel fűszerezi meg
Nemrég még arról írtunk, hogy
lejárt a Scenic lemeze, elbúcsúzik tőle a Renault, most mégis arról számolhatunk be, hogy a Scenic a márka jövője. Egyértelmű, hogy nem ugyanarról a Scenicről van szó, ám tovább zavarja a vizet, hogy mennyire különbözik a két autó. Mármint a régi, belsőégésű motoros egyterű és az új, elektromos crossover, amely egy hidrogén-üzemanyagcellás range extendert, azaz hatótávnövelő egységet kapott.
A hajtáslánc igen bonyolult, lényegében egy üzemanyagcellás hatótávnövelővel ellátott villanyautóról beszélhetünk
Így a városi és elővárosi napi használathoz elég egy 40 kWh kapacitású akkucsomag, melyet a hosszabb utakon egy 16 kW teljesítményű üzemanyagcella táplál
A vadra formázott lemezek és a temérdek futurisztikus technológiai megoldás alatt a
Megane E-Tech platformja, 215 lóerős villanymotorja és kisebbik, 40 kWh kapacitású akkucsomagja lapul. Ezt egészíti ki a padlóba integrált 16 kW teljesítményű üzemanyagcella, amely út közben is fel tudja tölteni az akkucsomagot. Így elég a kisebb kapacitás, ami jelentős tömegcsökkentéshez vezet, 800 kilométer feletti hatótáv és percek alatti újratölthetőség mellett.
Külső méretek terén egyértelműen méltó a Scenic névre, a hossza például 4490 milliméter
1900 milliméteres szélessége látványos, crossover létére ugyanis még az 1,6 métert sem éri el a magassága
A fogyókúra ellenére a Scenic tanulmány 1,7 tonnát nyom, tehát nehezebb a Megane E-Tech villanyautónál, de ez érthető is, hiszen jóval nagyobb annál. 4,49 méteres hosszához 1,9 méteres szélesség és 1,59 méteres magasság társul, ezáltal 29 centivel hosszabb, 13 centivel szélesebb és 8,5 centivel magasabb a kistesónál.
A műszerfal nagyon futurisztikus, a hatalmas, digitális műszeregységet és főképernyőt egybeolvasztó szélvédő alatti sáv mellé rengeteg egyéb kis képernyőt kapott
A kormány mellett az ülések és a pedálsor is új dizájnt ad a régi funkciónak
Méretei bent is érezhetők, a tanulmányautó a régi Scenictől megszokott, tágas és praktikus belteret hozza, ám teljesen újraértelmezve, egy különleges és modern köntösben, mindösszesen 4 ülőhellyel. Tipikus tanulmányautós részletek a megszokottól eltérően nyíló hátsó ajtók és a B-oszlop hiánya, a valódi jövő felé tekint viszont a hatalmas képernyő a szélvédő alatt, no meg persze a sok kis extra képernyő a sofőr körül.
A beltérméretekkel biztosan nincs probléma, ám a férőhelyek számával már annál inkább, ezt bizony csak 4 ülőhelyre tervezték
További különlegesség, hogy a tanulmányautó 70 százalékban újrahasznosított anyagokból készült, amelyeknek az arányát a kész termék alkatrészein is feltüntették a franciák. Ráadásul a Scenic Vision életciklusa végén az akkucsomagjával együtt 95 százalékban újrahasznosítható is lesz, ezzel tovább csökkentve az ökológiai lábnyomát: egy hagyományos villanyautóhoz képest 75 százalékkal kevesebb szénd-ioxidot bocsát ki a gyártása és a semlegesítése.
Újrahasznosított anyagok mindenütt: ez lenne a jövő?
Érdekesebb viszont, ha megnézzük, hogy mit is takar ez az újrahasznosítás-mánia. Az csak egy dolog, hogy a padló 45 százalékban tejes-dobozokból, és 55 százalékban használt műanyagcsövekből készült, ugyanúgy, ahogy az állítólag valódi bőrnek tűnő anyagok a beltérben is mind újrahasznosított poliészterből készültek. Sokkal érdekesebb, hogy a fődarabokra is igaz mindez, maga az akkucsomag is újrahasznosított elemekből épül fel: papírszemétből készül például a Scenic Vision szénszálas akkuváza.
A Scenic Vision a márka jövőjét is hivatott előjelezni, éppen ezért nem meglepő, hogy merész autót villantottak a franciák
Jól látható, és a nevéből is kikövetkeztethető, hogy ez a gép még messze áll a sorozatgyártástól, ám azt már elárulták a franciák, hogy lesz belőle szériaváltozat, 2024-ben érkezik majd. Hogy mennyit tart meg a különleges hajtásláncból és gyártási módból, vagy épp az extravagáns dizájnból és a B-oszlop nélküli ajtómegoldásból, az persze más kérdés, erre ők sem adtak még választ.
Hogy mennyi minden valósulhat meg ebből a koncepcióból, az két év múlva, a sorozatgyártott példányok mellett állva derül majd ki