Természetes élőhelyén az új Jogger: ez lenne a paneltelepek új királya?
A fényszórók minden felszereltségi szinten LED tompítottal és halogén reflektorral hoznak fényt az éjszakába
Az új logóval és hűtőráccsal már egyáltalán nem sántít a dizájn: igényes és modern autónak tűnik
A mai újautó piacon legalább annyira nehéz a helyzete az olcsó autót keresőknek, mint azoknak, akik valódi, praktikumra kihegyezett, de nem egy haszonjárműből átfabrikált hétülésesre vágynak. Az egyterűek már szinte mind kihaltak, a helyüket pedig a fájdalmasan túlárazott, hétüléses SUV-ok vették át. Ezek a modellek kívül feleslegesen nagyok, miközben az utasterük lényegesen szűkösebb még az egy kategóriával kisebb egyterűeknél is.
Na ezért értelmezhetetlen a Dacia Jogger, ami egy klasszikus, reálisan árazott egyterű. Mert ilyen autónak 2023-ban a trendek szerint már nem kellene léteznie, és lám, mégis van.
Közel sem hibátlan autó azonban a francia-román hétüléses, a problémáira pedig szigorú szemmel térünk majd ki lejjebb, ám lehetetlen lenne nem elismerni a piacon gyakorlatilag egyedülálló előnyeit. Ám még mielőtt ebbe az egészbe túl mélyre merülnénk, nézzük az alapokat.
Érdemes a szabvány paneltelepi garázsajtók előtt elgondolkozni a méretein: egyáltalán nem kicsi, ráadásul ezt belül méginkább érezni
Az 1,78 méteres szélesség és 1,63 méteres magasság ma már nem számít komolynak, ám az utastér igyekszik ebből a lehető legtöbbet kihasználni
A Dacia Jogger a Sanderóval és Logannal közös, eredetileg a jelenlegi, ötödik generációs Renault Clióhoz fejlesztett CMF-B platformra épül, amely egy városi kisautóknak tervezett építőkészlet. Ennek ellenére 4,55 méteresre nyújtották a teljes hosszát, illetve közel 2,9 méteresre a tengelytávolságát. Fontos azonban megjegyezni, hogy a Clio platformok történetében először tervezték meg úgy a padlólemezt, hogy ezzel a megnyújtással már akkor is számoltak, amikor még ceruzát sem fogott senki. Mindez egyértelműen látszik a Joggeren, ami jóval autószerűbb az elődmodell Lodgynál, nem csak látvány, de kezelhetőség terén is.
A műszerfalat az elődökkel ellentétben egy az egyben átemelték a kisebb modellekből
Minek ide digitális műszeregység? Helyette tökéletesen pozicionált, gyári GPS vagy telefontartót kapnak a vásárlók
Automata klíma is akad, igaz csak egy zónás, de most már legalább le tudja hűteni az egész kabint
Az első két ülésen furcsa érzés fogja el az avatott szemeket: itt bizony már jártunk, ez ugyanis egy az egyben az új Dacia Logan és Dacia Sandero műszerfala, illetve első ülései. Tudatos spórolás és egyszerűsítés ez a Daciától, így ugyanis kevesebbet kell tervezni, és kevesebb különféle alkatrészre szakosodott gyártósort kell fenntartani. Ennek ellenére minden, de tényleg minden megvan benne, amire az átlagos sofőrnek szüksége lehet: 4 elektromos ablak, kulcs nélküli nyitás, zárás és indítás, telefontükrözés funkciós érintőképernyő, egy meglepően korrekt hangcucc, és persze rengeteg hely.
Ülésfűtés és elektromos rögzítőfék is kérhető
A kormány is megkapta a modern Dacia feliratot a sörnyitó helyére
Az ülések puhábbra párnázottak az átlagnál, aki ezt szereti, annak nem lesz semmi problémája a kényelemmel a leghátsó sorban sem. Ellenben a szövetbetét anyaga durvább annál, minthogy megérje olyan helyen használni, ahol gyakran fog hozzáérni az ember, éppen ezért én az ajtókárpitok könyöklőjén továbbra sem szeretem. Szimpatikus még a három teljes értékű ülőhely és a két hatalmas ajtó a második sorban, ide egyébként felhajtható tálcák is jutottak, míg a leghátsó két ülés könyöklőket és pohártartókat kapott.
A puhára párnázott ülések látvány terén is igényesek
A beltér méretei a dupla áron kínált, hétüléses SUV modelleket könnyedén felülmúlja
A nagycsaládos extrákat sem felejtették ki a hátsó sorokból
A másik pozitív meglepetés a Jogger pakolhatósága volt. Mondjuk nem a hátsó két ülés mögött, így ugyanis legfeljebb néhány táskának, vagy egy közepes bevásárlásnak jut hely. A hátsó szükségülések azonban nem csak összecsukhatók, de előre is billenthetők, így pedig már 607 liter áll rendelkezésre, ami mindenképp említésre méltó. A középső három ülést is ledöntve pedig már 1819 literes a puttony, legyen szó szekrényről, bútorlapról, vagy akár nagyobb háztartási elektronikai gépekről, nem jelent majd problémát a Joggernek a hazaszállításuk.
Hátul is marad hely bőven, ha csak öten utaznak a Joggerben
Hét ülés mögött már azért szűkös a tér, de az összes ülést lehajtva már 1,8 köbméter felett tud rakományt befogadni
A csomagtérajtó belső oldala még mindig csak részben kapott műanyagborítást
Sok minden fér tehát bele, fontosabb kérdés azonban, hogy az aprócska, 1,0 literes motor és a Renault Clio platform hogy bírja el mindezt. A motor mindenképp érdemel néhány szót, az ugyanis az egyik legpozitívabb meglepetés volt. Az aprócska erőforrás benzinnel 90 lóerős, LPG-vel pedig 100, ami elsőre nem hangzik túl combosnak, ám a Jogger csak 1223 kilót nyom. Emiatt üresen kimondottan dinamikus a városban, elfogadható 5 személlyel, de még 7 felnőttel a fedélzeten sem érződött igazán gyengének. Országúton és autópályán sokkal jobban megérezni azonban a határait, ám a 130 km/órás sebesség tartására gyakorlatilag bármilyen terheléssel megfelel. Fogyasztás terén sem szálltak el a számok: folyamatos klímázással, átlag feletti terheléssel, dinamikusan közlekedve, főként autópályán és városban használva 7,3 liter lett a benzines és 9,8 liter lett az LPG-s átlaga. Biztosra veszem azonban, hogy tud ennél jóval barátságosabb fogyasztás-értékeket is produkálni, ha a sofőr jobban figyel a jobb lábára.
1,0 liter, gyári LPG üzem: meglepett, hogy nem volt kevés ehhez a karosszériához
A Jogger esetében is az autó bal oldalán, a hátsó tengely előtt végződik a kipufogó
A futómű is jól viselte a terhelést, nem vált instabillá vagy billegőssé a nagyobb tömeg hatására, ám maga a vezetési élmény azért felemás, legalábbis számomra. A Jogger volánja mögött ugyanis könnyedén elfelejti az ember, hogy egy ekkora autóban tengeti napjait, hiszen ebből a szögből nem csak ránézésre azonos minden a kisebb modellekkel. A Clio műszaki megoldásait ugyanis meg sem próbálták eltitkolni. Kicsit túlkormányzott, valamint a pedálok is szokatlanul puhák: leginkább a már-már szivacsosnak ható kuplungról tűnt fel. Ezzel azonban együtt lehet élni, ahogy az LPG üzemben egyértelműen hangosabb és nyersebb orgánumú háromhengeressel is.
Egyértelmű költségcsökkentés a matricákkal feldobott ajtó és a B oszlopnál megemelkedő tetővonal is
Hátulról nézve szinte mindenkinek a Volvo ugrik be be a lámpatestekről
Nyilván nem az újépítésű luxuslakások előtt lesz a természetes élőhelye a Joggernek, ám kizárólag paneltelepi cirkálóként, vagy puritán szükségautóként emlegetni is ostobaság lenne. Komoly munkát tettek ugyanis a Dacia mérnökei abba, hogy kiszámolják, meddig lehet elvinni a spórolást a Joggerrel anélkül, hogy zavaróvá válna. Ez a konkrét autó ugyanis minden kérhető extrát megkapott, és még így is "csak" 8,6 millió forintba kerül, ami ugyan elsőre soknak hangozhat, ám a hasonlóan extrázott konkurensekért szemrebbenés nélkül kérnek el 15-20 milliót más gyártók. Persze, biztosan akad majd olyan vásárló, akinek hiányozni fog a tempomat sáv- és távolságtartó funkciója és a digitális klíma második, vagy netán harmadik zónája, akit aggaszt majd a legmodernebb asszisztensek és aktív biztonsági rendszerek hiánya, illetve akit zavarhat, hogy csak a sofőr elektromos ablaka megy fel egyetlen gombnyomásra. Ám lényegében ez minden, amit valódi, funkcionális különbségként fel lehet róni a modellnek a jóval drágább vetélytársaihoz képest. Hab csak a tortán az új dizájn, amely végre a sörnyitós logót is elengedte, és egy valóban modern, látványos arculatot hozott a márkának. Lehet tehát a harmadik emeleti szabvány-erkélyről büdzsé-Volvózni, meg dobálózni az 1300 TLX megbízhatatlanságával, de a parkolóban, a Jogger mellett állva mindez inkább már komikus, minthogy komolyan vehető lenne.
Nem csak a paneltelepen mutat jól, az országúton és az autópályán is helyt tud állni, ha kell
Értékelés
Pozitív
Megfelelő méretek, verhetetlen ár-érték arány, korrekt extrázhatóság
Negatív
Túlszervózott kormány, olcsó érzetű pedálok, teljes terhelésnél éppen elégséges teljesítmény
Árak
Tesztmodell alapára
8 089 000 Ft (2023.06.09.)
Tesztautó ára
8 599 000 Ft (2023.06.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4800-5000 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 2100-3750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
160 Nm 2100-3750 1/min-nél
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4800-5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13.00 s
CO2-kibocsátás:
135-136 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7.3 l/100km