Van Hool A 300 - régi járművek felújítása helyett ilyen használt szóló autóbuszokat szerez be a BKV
A budapesti közösségi közlekedésben szolgálatot teljesítő autóbuszok többsége már elérte, vagy meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát. Az 1365 darabos autóbusz-állomány közel felét még a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja, amely az akadálymentesség követelményét már nem teljesíti. Ahogy a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV 2010-ben bejelentette: az öreg Ikarusok esedékes felújítása helyett – a buszpark nagy arányú új járművekre történő cseréjét célzó program megindításával párhuzamosan – használt járművek beszerzésére indít pályázatot -
ide tartoznak például a MAN trolibuszok is. Azonban a buszpark cseréjével sem lehet azonnal nyugdíjazni az összes öreg járművet, felújításuknál viszont gazdaságosabb és környezetbarátabb az alacsonypadlós, fiatalabb használt járművek beszerzése, amelyek a szolgáltatás színvonalát is növelik. Ennek értelmében 13 darab Van Hool A 300-as szóló, használt autóbuszt vásárol a BKV, 7 millió forintos darabáron.
A témáról bővebb cikket partnerünk, az
AutoPRO oldalán
olvashatnak[/url].
…és mivel kocsiba a legdrágább LPG szett is 230eből megvan busznál se kerülhet 1 milliónál többe.
Amit még érdemes megemlíteni, hogy az LPG inkább az autók és a targoncák üzemanyaga. Buszokat inkább CNG (földgáz) üzeművé szokták átalakítani. De mint az előbb írtam én LPG üzemű Ikarust láttam….
Az adagoló helyére gyújtásvezérlést raknak, az izzítógyertyák helyére gyújtógyertyát.
A szívótorokba pedig megy a gáz.
Targoncák már rég óta így vannak átalakítva gyárilag.
De mondom láttam öreg Ikarust LPG matricával, szóval erre a tipusra is csináltak egy (vagy több) mintadarabot szóval működik ez buszokon is…
Üdv, Többen kardoskodnak a gázosítás mellet .
Diesel motort hogyan is lehet gázosítani ???
Vagy cseréljék le a motorját és gázosítsák + szerkezetileg is újjítsák föl db-ként kb. 15 milkából ?
Tudomásom szerint hét autóbuszgyár van az országban,miért nem ezeket favorizáljuk.
Háttériparral együtt ezreknek adna munka lehetőséget gyártásuk a háttériparral egyűtt
Helyette valahol kiszolgált buszokat vásárol a BKV.
Amit valahol azért szuperáltak ki,mert már biztosan nem felelnek meg az “EURO “normáknak.
Teljesen mindegy,hogy magyar busz eregeti a kék felhőket,vagy külföldi.cca300.000 kilóméter után ott kivágják, mi meg szagoljuk.
Ha,már veszünk használtat ,miért nem gázüzeműt?
(Jóságos Sanyibácsi
Most hogy már a szlovák rendszámosokat is elő elő veszik meg próbálnak beletúrni a lecsóba a nagy cégeknél hátha itt is lesz valami, bár “Dávidka” nem hiszem hogy rendet tud tenni…
Megpróbálnám másik oldalról megközelíteni a dolgot!
Röviden annyit, hogy az új busz nem üzlet mert nem kell rá költeni, annyit biztosan nem mint egy öreg szemétre.
Az alkatrész eleve drágább mint az ikarus-hoz, beszerzése nem bonyolultabb mint az ikarus-é, de ha az az alkatrész X összeggel becsúszik a központi raktárba akkor az y összeggel (nemegyszer 2X, vagy 3X) csúszik ki onnan és akkor még be se került a buszba!
Volánok így működnek!
Hol lenne az vezetőség érdekelve új buszok vásárlására ezek után! Nem pénz kérdése, mert a BKV amúgy is elsőbbséget élvez a többi volánhoz képest!
ja azt is olvastam, hogy sokan emlegették a buszok gázüzeművé történő átalakítását
vidéki városainkban ez már bevált módszer, valóban olcsóbb az autógáz, környezetkímélőbb, Bp-n is alkalmazni kéne, mert szmogokat az buszok rossz motorjai is okozzák
kíváncsi vagyok mennyit fogyaszt egy ilyen busz, hány km van bennük, mennyit kell rájuk majd költeni, mennyi ideig fogják bírni
nem volna szükség külföldi buszok vásárlására, pláne nem haldokló használt buszokra (mert a jelenlegi Van Hool buszok motorjai is elég rossz állapotban vannak), ha még működne a hazai buszgyártás, inkább újra be kéne indítani újra az itthoni buszgyártást
az új volvo buszok esznek a legtöbbet, míg az ikarusok (az öregek is) jóval kevesebbet
Ez megint akkora üzlet mint a Hannoveri villamosok!
Vajon mikor jut eszébe valakinek hogy már Széchenyi megmondta: Ha nem támogatja az állam megrendelésekkel a magyar ipart, akkor az elhal!!!!
Mint az eltelt néhány év megmutatta, ma sem működik másként a gazdaság.
És végső fokon az történik amit a külföld akar.
Nincs már élelmiszer termelés, nincs ipar.
Ideális felvevőpiac vagyunk azokra az árukra amit máshová már nem lehet eladni.
Az már csak hab a tortán amikor a használt járművásárlást állítják be gazdaságos megoldásnak.
Vajon ahol kiselejtezték ezeket a buszokat, ott miért nem futottak tovább?
Tán csak nem azért mert már többe kerül fenntartani mint másikat venni?
És még a roncsmegsemmisítéssel sem kell törődni, hiszen el lehet adni nekünk!!!
–
Jut eszembe ! A roncsbehozatal visszaszorítását hozták fel érvként a regisztrációs adó mellett!!!!
[i][b]Mert mi nem vagyunk Európa roncstemetője![/b][/i] Tényleg nem?
Nálunk a 18. kerületben egyszer láttam egy 200as szimpla ikaruszt LPG matricával. Nem is füstölt egyáltalán. Tehát ezt egyszer kipróbálták, átalakították, használjál és mégsem lett belőle redszer…
Én is gázos kocsival járok, tudom milyen előnyei vannak.
Ha egy busz napi 8 órát meg átlag 30Km/h sebességgel az kb 240Km / nap. Egy évben az már 62e Km ha csak a munkanapokat számolom. Személyautóknál a mai árakkal 30-40e Km alatt megtérül az átalakítás! Így véleményem szerint bármilyen busz átalakítása 1 év alatt megtérülne, főleg úgy hogy sokkal többet eszik így a két üzemanyag használata során fellépő különbözet is iszonyatos. Ha ezt a 62e Km-et kb 50 literes fogyasztással felszorzom a gázolaj mostani kb 380 forintos árával az 11.780.000 forint.
A gáz jelenleg 208 forint körül mozog, elegánsan számolok 20% többlet fogyasztással, ami irreálisan sok: 620*60*208 = 7.737.600. Tehát 4.042.000 forint! lenne az üzemeltetési költség ha csak az üzemanyagot nézem! Ebből bármilyen gázrendszer kijön.
Mondjuk a történethez még az hozzátartozik, hogy a gázolajat és az áfáját el tudják számolni, az LPG-t szerintem nem.
Persze a fekete füst az “jár” a dízelekkel, de ezek kéken füstöltek ami meg a motor halálát jelzi.
Nekünk volt román ARO-nk, tudom milyen egy halálán lévő dízel 🙂
Ezekre egyáltalán nincs reg.adó mert haszonjarmunek minősül, de a busz is csak akkor reg.adomentes hogy ha 11fonel több személy szállításara alkalmas. Ugyanúgy mint a 3 személyes kisaruszallitó hiaba lehet B kategoriaval vezetni, vagy mint a 3,5t nagyobb ösztömeű TGK. Es nem a kormány jótékonykodik hanem ez törvénybe van foglalva.
Pitta: Mivel a buszok moduláris felépítésűek, tehát a világ összes elterjedtebb buszába ugyanaz a néhány gyártó szállítja a fődarabokat, ezért az alkatrész utánpótlás kérdése butaság. Van már a BKV-nak jópár járműve, amiben DAF motor van, a ZF váltó, futómű pedig szintén több száz buszban megtalálható.
A busz pedig nem a kilométerek arányaiban füstöl. 🙂 Valamennyire mindegyik fog, mert ez a dízelmotorok egyik sajátossága.
Hogy megéri-e, döntsd el magad: ezek a buszok az eredeti ár 10%-áért jönnek. Neked is gondolom megérné, ha egy újonnan 3 milliós autót 10 évesen megvennél háromszázezerért, ami minden karbantartást megkapott és gyakorlatilag alig futott.
Mivel az Ikarusoknak kisebb teljesítményű a motorja, kevesebb az elektromos fogyasztó, kisebbek a méretei, súlya, kisebb az utasbefogadóképessége, mint egy Volvónak, ezért érthetően kevesebbet fogyaszt.
Nem vagyok tisztában a VanHool buszainak újonnani árával, de mivel egy magyar gyártású városi busz nem nagyon áll meg 65-70 millió alatt, ezért ezek sem lehetnek olcsóbbak.
– Ezekre nincs regadó? Így is megéri?
Szerintem a kormányon keresztül vásárolják, akik elengerdik a regadót a Bkv nak
Az alkatrész ellátással nincs gond, és a km futasuk 300.000km körül lehet +/- 50ezer mert kint mar ilyen korban leselejtezik és ez a futasteljesitmeny azért lényegesen kevesebb mint a régi Ikarusoké amik közel vagy több mint 2Millió km-t futottak. A gáz beszerelese meg hiába lenne gazdaságosabb meg környezetkímélőbb de mar nem megoldhatok szerintem ezekbe a vén csotroganyokba, de ha megoldható is lenne akkor is egy teljes felújítás kene meg a gaz beszerelese (ezek sem mennek puszira) és a busz életkora akkor is 30 év lenne. 7 millió egy ilyen buszert szerintem egyáltalán nem olyan sok mert újonnan ezek szerintem közelebb van a 20 millióhoz mint a 15höz.
Több kérdés is felvetődik bennem:
– Van-e hozzá alkatrészellátás, illetve milyen áron?
– mennyi km-et futottak ezek a buszok? (Bp 18- kerületben a métán futnak a csuklósok és ugyanúgy füstölnek mint a régi Ikaruszok!
– Ezekre nincs regadó? Így is megéri?
– Mennyivel fogaszt többet mint egy Ikarusz? (Az Ikarusz 50 liter alatt eszik míg a Volvók pl. fölötte)
– Miért nem inkább gázosításra költenek? sokkal tisztább és fülstmentesebb lenne a város…