Ilyen egy valóban észvesztő SUV!

Próbán az új Porsche Macan

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Talán senki nem ért a Porschénál jobban ahhoz, hogyan készítsenek egy szabadidő-autóból valódi élménygépet. A Macan GTS fergeteges élményautó, most az újabb ráncfelvarrás apropóján próbáltuk.

Porsche – különleges csengésű név az autórajongók számára. Létezik néhány márka, amelynek modelljeiről szinte mindenki álmodozik gyerekkorában. A Porsche pont ilyen. Ha sportautó, akkor Porsche: amikor meghalljuk ezt a szót, hogy sportautó, azonnal egy 911-es formája ugrik be. Ám a zuffenhauseni márka nem csak a 911-es kategóriájában tudott nagyot alkotni. Újfent meg kell ismételnem, hogy hadilábon állok a SUV modellekkel, de ha valamire jó volt a szabadidő-autó mánia, akkor az a Porsche megmenekülése. Hiszen annak idején a Cayenne sikere húzta ki a pénzügyi csávából a márkát. A Cayenne a klasszikus városi terepjáró, egy hatalmas státusszimbólum, persze a gyáriak különféle rendezvényeken, videókban bizonygatták, hogy terepen is megállja a helyét. De a Porsche nem állt meg egy SUV típusnál, 2014-ben érkezett a Macan, amivel bebizonyították a mérnökök, hogy lehet élményautót faragni egy szabadidő-autóból is.
Viszont a Macan nem annyira klasszikus „bakancsforma” SUV. Sokkal légiesebb, kecsesebb, mint nagyobb testvére. Sokkal inkább egy testes, magasra nőtt hot hatch benyomását kelti. Sok-sok évvel ezelőtt, amikor először ültem bele, még én is szkeptikusan vártam, hogy mit nyújt. Hát olyat, hogy visítva kacagtam az örömtől minden kanyarban, minden kigyorsításnál a kormánykerék mögött. Az évek múltával ráadásul még nagyszerűbb lett az élmény, mert nem feledkeztek meg az autó képességeinek csiszolásáról. Most is egy ráncfelvarrás apropóján ülhettem bele ismét.
Hirdetés
Ez már a második frissítés a típus életében, hiszen 2018-ban már kapott egy nagyobbacska átalakítást. Most viszont alig észrevehetők a változások a külsején. Ebben a korban általában már a generációváltás következik, de a Macan annyira népszerű, hogy még várat magára az utód érkezése. Ráadásul ez a típus rengeteg új ügyfelet is bevonzott a márkához, szóval nem csoda, hogy még nem engedik el a kezét. Na, meg az sem, hogy a már említett módon csak egy picit nyúltak hozzá. Az ilyenkor szokásos módosításokat végezték el. Átrajzolták az első lökhárítót, illetve a hűtőmaszkot. A GTS esetében fekete az egész, ahogy hátul az új diffúzor utánzat is, a négy kerek kipufogóvéggel. Valamint az oldalsó díszlécek is feketében pompáznak, és a felnik is lehetnek feketék, bár a tesztgépen feszítő 20 colos, ezüstszürke darabok is jól állnak a Macan alatt. De tény, hogy talán ehhez a hivatalosan Kármin vörösnek nevezett színhez passzolnak a legjobban a fekete betétek. Nem véletlen, hogy a gyári reklámfotókon is általában ezzel az összeállítással találkozunk. Szóval nagy vonalakban ennyi a változás. Persze, kicsit a fényszórók rajzolata is megváltozott, de ennyi. A GTS kap még látványos, szintén fekete hátsó légterelőt is, az összkép egyszerűen „ínycsiklandó”. Legszívesebben órák hosszat elnézegetné az ember, ha nem csábítana annyira vezetésre már ez a dinamikus forma is.
Porsche Macan GTS - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4726 1927 1596 2807 458-1503
Hirdetés
Úgyhogy irány a bal egy, bár hozzá kell tennem, hogy utasnak lenni sem rossz ám a Macanban. Na, jó, mielőtt elöl szöszmötölünk, elmondom gyorsan, hogy ez egy kényelmes, praktikus családi autónak is beillik. Hatalmas a hátsó lábtér, fűthetők a hátsó ülések is, a csomagtér pedig alapból 458 literes, de az ülések lehajtásával 1503 literesre növelhető. Szóval lehet bele pakolni bőven. Na, de vissza előre! A frissítéssel szintet lépett a digitalizáció. Szinte minden fizikai gombot érintősre cseréltek. A kardánalagúton így is jó sok „nyomkodnivaló” maradt, ez ízlések és pofonok kategória, nekem bejön. Főleg az állítható lengéscsillapítók és a kipufogó hangjának változtatása, mert bizony ilyeneket is tud a GTS. Szintén új a kormánykerék, ami a 911-ből érkezett, itt Alcantara borítású, és kiváló a fogása. És itt most ez nagyon komolyan értendő.

Minden más márkánál körbeadogatnám, hogy ha sportos autót, avagy sportautót dobnak piacra, pont ennyire kell vastagnak lennie a kormánykerék karimájának.

A vezető előtti műszeregység 3 részre osztott, a jobb oldali a digitális, a többi analóg. Jó leosztás, könnyen leolvasható, természetesen a fordulatszámmérő került középre. Ízlésesek még a karosszéria színében pompázó díszbetétek, na meg a szintén vörös biztonsági övek is. A sportülések nagyon jól tartanak, de nem „szorítanak” kényelmetlenül. Vörös cérnát és GTS feliratot ők is kaptak. Kell is, hogy jól tartsanak, mert a Macan GTS izmos jármű! Jelenleg 3 tagot számlál a Macan kínálat. A mindenféle utótag nélküli Macan az alap, kétliteres, négyhengeres benzinmotorral, 265 lóerővel. Felette a Macan S következik, már V6-os, 2,9 literes, 380 lóerős motorral, a csúcs pedig a GTS. Ennek orrában szintén a 2,9 literes V6-os duruzsol, de már 440 lóerővel, illetve 550 Nm forgatónyomatékkal, amit 7 fokozatú, duplakuplungos automata juttat mind a négy kerék felé. Annak ellenére, hogy a Macan súlyos teremtés, nem érezni az üresen is 1960 kilogrammját. Pontosabban érezni, csak nem ront az élményen. Többnyire sínautóként viselkedik, Sport Plus módban engedi csak táncolni kicsit a farát, de az egész viselkedése olyan, mint egy versenyautóé.

Persze ez jellemző is a Porschékra, ha azt mondom, hogy pontos a kormányzás, akkor ez náluk azt jelenti, hogy olyan precíz, mint egy tökéletesen beállított versenyautóé. Ezerből ezerszer sikerül a kanyarcsúcspontokat ugyanott elérni. A fék és a gáz adagolhatósága is ugyanezt tükrözi, mintha versenypályára készítették volna az autót.

A PDK sebességváltó munkájába sem muszáj belenyúlni a kormány mögötti váltófülekkel, önmagától is nagyon okosan végzi a dolgát. A Macan minden porcikáján érezni, hogy a tökéletesre törekedtek a tervezők. A fékek sem fáradékonyak, a lassuláson persze érezni, hogy nagy tömegnek kell megállnia. Nem felejtették le a Sport Response gombot se, ami 20 másodpercig kimaxolja az erőt a turbók túltöltésével. Na, ez már olyan érzés, mint a felszállásra készülő repülőgépben ülni. Frenetikus, ahogy a hangélmény is. Rotyog, durrog, hörög, prüszköl, ahogy azt kell egy sportautónak. Iszik is rendesen, de a 14,2 literes átlaga úgy, hogy azért ez nagyrészt hegyi kanyargásból és városi dugóból jött össze, egyáltalán nem vészes.
Porsche Macan GTS - műszaki adatok
Macan GTS
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [ccm] 2894
Hengerek/szelepek száma 6/24
Teljesítmény [LE (1/min)] 440 (5700-6600)
Nyomaték [Nm (1/min)] 550 (1900-5600)
Gyorsulás 0-100 km/h 4,5
Végsebesség [km/h] 272
Saját tömeg [kg] 1960
Megengedett össztömeg [kg] 2580
Mindezt természetesen a luxusautók minőségével teszi a Macan, felvértezve a legmodernebb vezetősegédekkel, amelyeknek a felsorolásába most nem kezdek bele, valószínűleg fejből tudjátok már mifélék ezek (sávtartó, vészfékasszisztens, éberségfigyelő ésatöbbi). Mindezeket figyelembe véve, kategórián belül nincs túlságosan elszállt ára a Macanoknak. Az alapváltozat 26,6 millió forintról indul, a GTS pedig 36,8 millió forintról. De gondoljatok bele, hogy egy Mustang Mach-E 21,3 millió forintról indul, vagy nézzük egy Suzuki Across listaárát, ami 20,3 millió forint. A Porsche Macan meg 26,6 millióról indul… Furcsa világot élünk. Amit szebbé tesz minden egyes eladott Porsche.
Hirdetés
Porsche Macan árai (Ft)
Macan 26 599 000
Macan S 30 356 000
Macan GTS 36 835 000
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Ilyen egy valóban észvesztő SUV!

    • 2021.12.08. at 23:50
      Permalink

      Skoda Kodiaq RS vs. Porsche Macan: megéri a Porsche a felárat? unortodox teszt: https://www.youtube.com/watch?v=esTP0X55RK4
      Rövid válasz: nem. Ez persze még a facelift előtti Macan, de azóta a Kodiaq is kapott egy faceliftet, szóval feltételezhető, hogy ugyanott állnak. 10 millió a felára az MQB helyett MLB platformnak. A V6-os motor még 4 millió. Ha meg hozzáteszed, hogy „családilag” akkor pláne nem: a Porsche szűkösebb, kényelmetlenebb, a V6 pedig idegesítőbb, egyéni élvezkedésre való.

Vélemény, hozzászólás?