Második ráncfelvarrásán esett át a Macan
Porsche – különleges csengésű név az autórajongók számára. Létezik néhány márka, amelynek modelljeiről szinte mindenki álmodozik gyerekkorában. A Porsche pont ilyen. Ha sportautó, akkor Porsche: amikor meghalljuk ezt a szót, hogy sportautó, azonnal egy 911-es formája ugrik be. Ám a zuffenhauseni márka nem csak a 911-es kategóriájában tudott nagyot alkotni. Újfent meg kell ismételnem, hogy hadilábon állok a SUV modellekkel, de ha valamire jó volt a szabadidő-autó mánia, akkor az a Porsche megmenekülése. Hiszen annak idején a Cayenne sikere húzta ki a pénzügyi csávából a márkát. A Cayenne a klasszikus városi terepjáró, egy hatalmas státusszimbólum, persze a gyáriak különféle rendezvényeken, videókban bizonygatták, hogy terepen is megállja a helyét. De a Porsche nem állt meg egy SUV típusnál, 2014-ben érkezett a Macan, amivel bebizonyították a mérnökök, hogy lehet élményautót faragni egy szabadidő-autóból is.
Szerencsére nem olyan "súlyos" a formája, mint a legtöbb szabadidő-autónak
Viszont a Macan nem annyira klasszikus „bakancsforma” SUV. Sokkal légiesebb, kecsesebb, mint nagyobb testvére. Sokkal inkább egy testes, magasra nőtt hot hatch benyomását kelti. Sok-sok évvel ezelőtt, amikor először ültem bele, még én is szkeptikusan vártam, hogy mit nyújt. Hát olyat, hogy visítva kacagtam az örömtől minden kanyarban, minden kigyorsításnál a kormánykerék mögött. Az évek múltával ráadásul még nagyszerűbb lett az élmény, mert nem feledkeztek meg az autó képességeinek csiszolásáról. Most is egy ráncfelvarrás apropóján ülhettem bele ismét.
A GTS a csúcs a Macan kínálatában
Ez már a második frissítés a típus életében, hiszen 2018-ban már kapott egy nagyobbacska átalakítást. Most viszont alig észrevehetők a változások a külsején. Ebben a korban általában már a generációváltás következik, de a Macan annyira népszerű, hogy még várat magára az utód érkezése. Ráadásul ez a típus rengeteg új ügyfelet is bevonzott a márkához, szóval nem csoda, hogy még nem engedik el a kezét. Na, meg az sem, hogy a már említett módon csak egy picit nyúltak hozzá. Az ilyenkor szokásos módosításokat végezték el. Átrajzolták az első lökhárítót, illetve a hűtőmaszkot. A GTS esetében fekete az egész, ahogy hátul az új diffúzor utánzat is, a négy kerek kipufogóvéggel. Valamint az oldalsó díszlécek is feketében pompáznak, és a felnik is lehetnek feketék, bár a tesztgépen feszítő 20 colos, ezüstszürke darabok is jól állnak a Macan alatt. De tény, hogy talán ehhez a hivatalosan Kármin vörösnek nevezett színhez passzolnak a legjobban a fekete betétek. Nem véletlen, hogy a gyári reklámfotókon is általában ezzel az összeállítással találkozunk. Szóval nagy vonalakban ennyi a változás. Persze, kicsit a fényszórók rajzolata is megváltozott, de ennyi. A GTS kap még látványos, szintén fekete hátsó légterelőt is, az összkép egyszerűen „ínycsiklandó”. Legszívesebben órák hosszat elnézegetné az ember, ha nem csábítana annyira vezetésre már ez a dinamikus forma is.
Csak apró változások vehetők észre a külsőn
A modellnév is fekete a GTS-en
Úgyhogy irány a bal egy, bár hozzá kell tennem, hogy utasnak lenni sem rossz ám a Macanban. Na, jó, mielőtt elöl szöszmötölünk, elmondom gyorsan, hogy ez egy kényelmes, praktikus családi autónak is beillik. Hatalmas a hátsó lábtér, fűthetők a hátsó ülések is, a csomagtér pedig alapból 458 literes, de az ülések lehajtásával 1503 literesre növelhető. Szóval lehet bele pakolni bőven. Na, de vissza előre! A frissítéssel szintet lépett a digitalizáció. Szinte minden fizikai gombot érintősre cseréltek. A kardánalagúton így is jó sok „nyomkodnivaló” maradt, ez ízlések és pofonok kategória, nekem bejön. Főleg az állítható lengéscsillapítók és a kipufogó hangjának változtatása, mert bizony ilyeneket is tud a GTS. Szintén új a kormánykerék, ami a 911-ből érkezett, itt Alcantara borítású, és kiváló a fogása. És itt most ez nagyon komolyan értendő.
Minden más márkánál körbeadogatnám, hogy ha sportos autót, avagy sportautót dobnak piacra, pont ennyire kell vastagnak lennie a kormánykerék karimájának.
A vezető előtti műszeregység 3 részre osztott, a jobb oldali a digitális, a többi analóg. Jó leosztás, könnyen leolvasható, természetesen a fordulatszámmérő került középre. Ízlésesek még a karosszéria színében pompázó díszbetétek, na meg a szintén vörös biztonsági övek is. A sportülések nagyon jól tartanak, de nem „szorítanak” kényelmetlenül. Vörös cérnát és GTS feliratot ők is kaptak. Kell is, hogy jól tartsanak, mert a Macan GTS izmos jármű!
A Macan sem kerülhette el a digitalizációt
Tipikus Porsche dizájnelem az analóg óra a műszerfal tetején
Jelenleg 3 tagot számlál a Macan kínálat. A mindenféle utótag nélküli Macan az alap, kétliteres, négyhengeres benzinmotorral, 265 lóerővel. Felette a Macan S következik, már V6-os, 2,9 literes, 380 lóerős motorral, a csúcs pedig a GTS. Ennek orrában szintén a 2,9 literes V6-os duruzsol, de már 440 lóerővel, illetve 550 Nm forgatónyomatékkal, amit 7 fokozatú, duplakuplungos automata juttat mind a négy kerék felé. Annak ellenére, hogy a Macan súlyos teremtés, nem érezni az üresen is 1960 kilogrammját. Pontosabban érezni, csak nem ront az élményen. Többnyire sínautóként viselkedik, Sport Plus módban engedi csak táncolni kicsit a farát, de az egész viselkedése olyan, mint egy versenyautóé.
Persze ez jellemző is a Porschékra, ha azt mondom, hogy pontos a kormányzás, akkor ez náluk azt jelenti, hogy olyan precíz, mint egy tökéletesen beállított versenyautóé. Ezerből ezerszer sikerül a kanyarcsúcspontokat ugyanott elérni. A fék és a gáz adagolhatósága is ugyanezt tükrözi, mintha versenypályára készítették volna az autót.
A PDK sebességváltó munkájába sem muszáj belenyúlni a kormány mögötti váltófülekkel, önmagától is nagyon okosan végzi a dolgát. A Macan minden porcikáján érezni, hogy a tökéletesre törekedtek a tervezők. A fékek sem fáradékonyak, a lassuláson persze érezni, hogy nagy tömegnek kell megállnia. Nem felejtették le a Sport Response gombot se, ami 20 másodpercig kimaxolja az erőt a turbók túltöltésével. Na, ez már olyan érzés, mint a felszállásra készülő repülőgépben ülni. Frenetikus, ahogy a hangélmény is. Rotyog, durrog, hörög, prüszköl, ahogy azt kell egy sportautónak. Iszik is rendesen, de a 14,2 literes átlaga úgy, hogy azért ez nagyrészt hegyi kanyargásból és városi dugóból jött össze, egyáltalán nem vészes.
Fantasztikusan viselkedik a kanyarokban
A sportosság mellett azért a kényelemre is próbáltak ügyelni
A GTS-nél nem ez a lényeg, de azért családi autónak sem utolsó
Mindezt természetesen a luxusautók minőségével teszi a Macan, felvértezve a legmodernebb vezetősegédekkel, amelyeknek a felsorolásába most nem kezdek bele, valószínűleg fejből tudjátok már mifélék ezek (sávtartó, vészfékasszisztens, éberségfigyelő ésatöbbi). Mindezeket figyelembe véve, kategórián belül nincs túlságosan elszállt ára a Macanoknak. Az alapváltozat 26,6 millió forintról indul, a GTS pedig 36,8 millió forintról. De gondoljatok bele, hogy egy Mustang Mach-E 21,3 millió forintról indul, vagy nézzük egy Suzuki Across listaárát, ami 20,3 millió forint. A Porsche Macan meg 26,6 millióról indul… Furcsa világot élünk. Amit szebbé tesz minden egyes eladott Porsche.
Ebben a kategóriában nem is kirívóan magas az ára
Apró részletektől még izgalmasabb a Macan GTS. Ilyen például a kulcs formája, illetve a vörös hátterű fordulatszámmérő
Minden nap át akarja élni az ember azt, amit egy Porsche nyújtani képes
Végre egy érdekes cikk! Épp hasonló kategóriában gondolkodunk családilag! Melyik csomag jobb önök szerint? Egy X3 M, vagy egy GTS?
Skoda Kodiaq RS vs. Porsche Macan: megéri a Porsche a felárat? unortodox teszt: https://www.youtube.com/watch?v=esTP0X55RK4
Rövid válasz: nem. Ez persze még a facelift előtti Macan, de azóta a Kodiaq is kapott egy faceliftet, szóval feltételezhető, hogy ugyanott állnak. 10 millió a felára az MQB helyett MLB platformnak. A V6-os motor még 4 millió. Ha meg hozzáteszed, hogy „családilag” akkor pláne nem: a Porsche szűkösebb, kényelmetlenebb, a V6 pedig idegesítőbb, egyéni élvezkedésre való.