Másodjára lett Év Autója a Scenic. De most Mégane előtag nélkül, E-Tech utónévvel
Saját magának tette magasra a lécet a Renault, hiszen eddig már hatszor nyerték el az Év Autója díjat. Kétszer a Clióval és most ismát megugrották, ezúttal a Scenic segítségével, újfent másodjára. Igaz, legutóbb Mégane Scenic néven sokkolták pozitívan a vásárlóközönséget az alsó-középkategóriás típus egyterű változatával. Bizony, 1997-ben még nem tombolt a SUV-mánia, most viszont már igen, így az új Scenic is a szabadidő-autókra hasonlít. Ja, és nem mellesleg villanyhajtású.
Dizájnfronton rendesen kitettek magukért a formatervezők. Igazán látványos lett a Scenic. Látványos és méretes. Előbbit a képek visszaadják, ám a méreteit már nehezebben. Képzeljétek magatok elé a Mégane villanyváltozatát. Na annál 10 centivel hosszabb a Scenic 2,78 méteres tengelytávolsága. A karosszéria hossza pedig 4,47 méter, míg a szélessége1,86 méter, amihez 1,57 méteres magasság társul. És ezek az adatok egy olyan autót adnak ki, amin egyetlen unalmas részlet sincs. Éles vonalakkal rajzolták meg, jól felismerhetően Renault, ami főleg a lökhárítók szélein elhelyezett, jellegzetes LED-fényeknek köszönhető. De az új dizájnelem az autó orrán - ami engem pikkelyekre emlékeztet, viszont hivatalosan gyémántocskák – szintén ötletes, a színátmenetes pikkelyek, természetesen rombusz alakúak tehát a márka emblémáját mintázzák. Ám ezzel nincs vége a formai játszadozásnak, ugyanis a két keskeny LED-fényszórót plexibura köti össze, alatta szintén a „pikkelyekkel”, középen az új Renault embléma „tolakszik” csak be.
19-21 colos a felnikínálat
Oldalnézetből sem unalmas az autó. A fény-árnyék vonalak, a küszöbök, a 19-21 colos felnik mind-mind izgalmasak. Hát még a kilincsek, amiket kicsit talán túl is gondoltak. Az egyik felüket megnyomva felbukkan egy rés, amibe benyúlva kihúzható a másik fele és akkor nyitható az ajtó. Érted, ugye?
Nyomd be a baloldalát, hogy kinyíljon a jobb oldala
Hátul sem tűnt el a fantázia, bár itt mindig nehezebb dolguk van a tervezőknek. Azért a lökhárító két szélén látható terelőelem mutatja, hogy nem lazsáltak a szélcsatornában.
6 fényezés közül lehet választani
A karosszéria adatai alapján nem kérdéses, hogy az utastér is kellemesen nagy. Villanyautó lévén lapos a padló, így még nagyobb a hátsó lábtér. Az ülések kényelmesek, a sportosabb Esprit Alpine változatban kicsit „kagylósítottak” is, úgyhogy ebben még jobb a comb és a deréktáji tartás. Hátul nem ölelnek ennyire körbe, de azért itt is be lehet rendezkedni hosszú utakra, főleg a lehajtható kartámasszal, amiből a pohártartók mellett táblagépeket is elbíró szerkezet hajtható ki. Összesen 38,7 liternyi pakolórekeszt alakítottak ki, míg a csomagtér alapból 545 literes, de 1670 literesre bővíthető, ráadásul a padló alatt tárolhatók többek között a töltőkábelek is. Az „elködösíthető” panorámatetőről meg majdnem megfeledkeztem, pedig zseniális, ahogy szekciókra osztva sötétíthető, vagy világosítható a felület.
Az utastéri anyagok egy része újrahasznosított, de ez egyáltalán nemment a minőségérzet rovására. Sem az, hogy nincs állati eredetű bőrkárpit
Tágas és mély a csomagtér
Okos megoldások teszik még jobb élménnyé az utazást
Habár napjainkban a digitalizáció megette a műszerfalak formáit, így többnyire téglalap formákkal találkozhatunk, vagy téglalapokkal… na, jó a Renault L-alakba rendezte a 12,3 colos digitális műszeregységet, illetve a 12 colos, függőleges érintőképernyőt, ami ráadásul pont nem teljesen téglalap alakú, ezért jár is a pirospont, hiszen így kevésbé ingerszegény a környezet. Ráadásul nagyon szép a vezető előtti kijelző grafikája, logikus a menürendszere is, de ugyanez igaz a multimédiás rendszerre is. Az OpenR Link bizony Google alapú, szóval akár 50 applikáció is letölthető a Play áruházból, de sokkal fontosabb, hogy akár 70 hangutasítást is képes felismerni, valamint tudja az okostelefonos kapcsolódást is vezeték nélkül.
A Google alapú rendszerben még nem csalódtunk
Mit rejt az orra? Ez a villanyautóknál is jogos kérdés, hiszen rejthetne akár egy újabb csomagtartót, de a Scenic elöl hordja a villanymotorját. Amiből lehet ott 170 lovas és 220 lovas is. Szerintem nem oszt, nem szoroz egy villanyautónál, ugyanis mindenképp azonnal meglódulnak. Előbbinél 280 Nm, utóbbinál 300 Nm az azonnal érkező nyomaték, szóval Sport módban gyorsak Eco módban meg kimértek. A lényeg, hogy mindig kellő erővel rendelkeznek.
7,9 másodperc a 1-100 km/h
A gyengébb változatban kisebb az akksi, ami 60 kWh kapacitást jelent 430 km hatótáv mellett és a villanyautók között dicséretesen „kicsi” tömeggel. Csupán 1790 kilogrammot nyom a mérlegen. Az erősebb viszont nagyobb akkumulátort, 87 kilowattórásat kapott, ami papíron 625 kilométerre elegendő energiát tud tárolni, bár a tömege is 1,89 tonna. A tesztút során egyébként a fedélzeti rendszer 20 kWh/100 km körüli fogyasztást mutatott, a gyáriak viszont 17 kWh/100 km alattit is ígérnek, de ezt majd csak egy hosszabb teszt során tudjuk kipróbálni. A menetpróbákon általában jobban gyötörjük az autót, szóval a magasabb fogyasztás sem csoda.
Vezetni egyébként majdnem ugyanolyan, mint általában a villanyautókat. Jól gyorsul, de érezni a kanyarokban, hogy azért ez egy testes autó. A nagy felniktől csalóka a feszességérzet. Szerintem próbálták inkább a lágy felé tolni a rugózást, ami jól is fog jönni a hazai utakon. Az elöl MacPherson hátul többlengőkaros felfüggesztés mindenképp a kényelmet szolgálja. Viszont mindenképp érdemes megemlíteni, hogy a kormányáttétele ugyanakkora, mint a kisebb villany-Mégané, úgyhogy a közvetlen kormány nagyban megkönnyíti a forgolódást az autóval, amelynek fordulókőre 10,9 méter.
Mindjárt elérünk az árához is, de fontos még megemlíteni néhányszámot, ami még kimaradt.
22 - Ennyi kilowattal tölthető az autó, de a villámtöltőkön akár 150 kilowattal is. Utóbbi fél óra alatt majdnem teljesen feltölti.
1100 - ennyi kilogrammotvontathat kilogrammot vontathat.
30 - ennyi vezetősegéd gondoskodik a biztonságról, természetesen további aktív és passzív biztonsági felszerelések mellett, amik valószínűleg nagyon jó eredményt hoznak majd a törésteszteken.
És akkor jöjjön az a szám, vagyis azok a számok, amiket a legjobban vártatok! Ugye?
Szerencsére már korábban is megírhattuk az új Scenic árazását, mert a Renault egészen hamar előrukkolt az árlistával. Ám akkor még nem tudtuk lesz-e állami támogatás. De lett! Úgyhogy az alapból magas techno felszereltséggel már 13 999 000 forinttól vihető a Scenic, ami a villanyautók között kedvező árfekvés. Állami támogatás nélkül 17 999 000 forint az alapára, ami a nagyobb akkumulátorral 19 849 000 forintra emelkedik. Aki pedig a sportosabb hangulatú esprit Alpine modellre vágyik, kénytelen jobban a zsebébe nyúlni, mert ez 20 499 000 forintról indul.
Ne nevezzük már állami támogatásnak, amikor az EU adja rá a pénz. Ha lehetne másra felhasználnia az államnak ezt az összeget, nem lenne villanyautós támogatás sem.
Ja ja!
Bár ha a fityisz benne van az “osztásban”, a lényegre a végén semmi se marad!
Nem tévedsz, mert a pénz tényleg az EU-tól jön.
Tévedsz, mert nem az EU határozza meg, hogy villanyautók vásárlására kell felhasználni. Az egyes tagállamok állítják össze, hogy a fő célok elérése (például klímavédelem) érdekében, milyen akciókra és mennyit kívánnak költeni, ezt küldik el igényként az EU-hoz, és az (ha nem lát benne a céloktól abszolút eltérő tételeket, akkor) jóváhagyja. Itt például nulla is szerepelhetett volna villanyautós támogatásra, és mehetett volna az egész (sőőőt, százszorosa is) például épületszigetelésre, aminek tényleg van értelme, de mivel tényleg van értelme, ezért mi azt nem támogatjuk.
Csak vállalkozások pályázhatnak erre a támogatásra.