Maradt a gokartos élmény villanyhajtással is
Nincs is jobb reklám egy autónak, mint ha nap mint nap látjuk az utakon, így hát a villanyhajtású Mini Cooper mondhatni könnyű helyzetben van Budapesten. Hiszen az egyik autómegosztó szolgáltató flottájában szép számmal képviseltetik magukat. És egyébként tényleg tökéletes városi gép a Cooper SE. Méretei, tiszta üzeme, rugalmassága mind-mind erre predesztinálja.
Semmiről nem kell lemondani, amiért a Minit szeretjük, ha villanymotorral választjuk. na jó, a kipufogó rotyogásáról igen
Az egészben pedig az a legszebb, hogy nem kell a villanyhajtás oltárán feláldozni semmit. Bocsánat túloztam, mert a hatótávból kell, ugyanakkor úgy vélem, ez nem számít abban az esetben, ha tényleg csak városi használatra veszi az ügyfél. A 200 kilométeres hatótáv elég a városba, ahol a felmérések alapján a nagy átlag nem autózik 40 kilométernél többet egy nap, de ha mégis biztosan nem 150+ kilométert. Bár tény, hogy a gyári WLTP adat városi hatótávra kissé túlzó, 296 – 313 km, a 200 kilométert szinte mindig tudja hozni, légkondival, vagy épp fűtéssel is. Sőt, akkor is ha játékos kedvében van a vezető és a Sport állásba kapcsolja az üzemmódválasztót, erről bővebben kicsit később.
Érezni, hogy nehezebb lett, de nem vészesen
A formánál maradva, itt is igaz, hogy nincs különösebb változás. Persze a hűtőmaszk más a testvérekhez képest, a villanyautókra jellemzően kevés nyílással, de a ráncfelvarrott nózira ez pont passzol, a fekete kerettel övezett terület furcsamód így is azt a hatást kelti, hogy az egy hatalmas légbeömlő. A sárga S-betűk, a sárga tükörházak, a sárga kis karikák a felnik közepén, illetve hátul a stilizált E-betű pedig egyértelműen jelzi a zöld rendszám mellett, hogy villanyhajtású változat közelít. Természetesen a többi friss Minihez hasonlóan alapáron jár a brit zászlós hátsó lámpa, és ugyanúgy rengeteg lehetőség adódik, hogy egyedire konfigurálja a vásárló a kisautóját.
Apró sárga jelek utalnak a villanyhajtásra
Nem csak elöl, oldalt és hátul is
A variálás bent is érvényes, a tesztautóban a kabrióban is látott, aprókockás szövet/bőr ülések kaptak helyet. Ezek már a JCW kabrióhoz is passzoltak színben, de a villany Minihez valójában még jobban illenek. Itt is lehet akár brit zászlós fejtámlákat kérni ésatöbbi, más Minikhez képest szintén alig látható változás. Ami szembetűnő az a villanymotort, bocsánat a rendszert indító gomb, ami a Cooper SE-ben sárga. Emellett a kormánykeréken is ott a stilizált E-betű, valamint a középkonzol gombsorán helyett kapott egy plusz funkció, amivel a rekuperációt, tehát a fékenergia-visszanyerést lehet szabályozni. Ezáltal kiválasztható az a bizonyos egypedálos mód, amikor a „gázelvételre” is erőteljesen lassul az autó. Ennyi tehát a különbség, amúgy minden ugyanolyan vidám a sok kerekded formával, ami elsőre talán még kaotikusnak is tűnhet, pedig az ergonómiára így sem lehet panasz. Ahogy a kényelemre sem, legalábbis elöl, mert hátul továbbra is csak alacsony termetűek vagy gyerekek érezhetik magukat jól. A csomagtér pedig ugyanúgy minisen kicsi maradt, de nem is elvárás ebben a kategóriában, szerencsére a töltőkábelek kaptak külön rekeszt a padló alatt, így nincsenek útban amikor az alapból 211 literes térbe pakolunk.
Új gomb jár a rekuperációnak, az infotainment kezelése továbbra is egyszerű
Nézzük az autó szívét és lelkét, a villanymotort és az akkumulátort. A motor 184 lóerőt nyújt 270 Nm forgatónyomaték kíséretében, ami még a nagyobb tömeg ellenére is sokat ígér. És sokat is ad élményben. A 32,6 kilowattórás akkumulátor csomag természetesen a padlón terpeszkedik, így az autó tömegközéppontja is alacsonyan van, ami segít megtartani a gokartos élményt, annak ellenére, hogy megnőtt az autó tömege. Bár így sem vészes, üresen 1365 kilogrammot nyom. Tempós kanyarokban érezni is ezt a súlytöbbletet, ettől függetlenül nagyon fürge és nagyon szépen íven tartható a Cooper SE. Ugyanakkor nem a hegyi szerpentinvadászatra való, tényleg városi lény, végsebessége is „csak” 150 km/h. A betondzsungelben minden szituációban magabiztosan lehet vele „ugrani” lámpától indulni, kereszteződésből kikanyarodni, tényleg mindenhol jól jön a nyomaték azonnali érkezése. A százas sprint 7,3 másodperc, úgyhogy a városokban megengedett tempó-maximumokat egy pillanat alatt eléri. Eközben a fogyasztása sem vészes, a gyári 15,2 - 15,8 kWh/100km értéket simán tudja, nálam olykor még 15 alá is benézett, pedig nem kíméltem, szeretem kihasználni a Minik gokartos viselkedését. Tölteni pedig 11 kilowattal lehetett utcai oszlopról, így 2,5 óra alatt 80 százalékos töltöttségi szint érhető el, de a teljes töltés is 3-4 óra közötti időtartam alatt megvan.
Csomagtere nem nagy, de legalább külön rekeszt kaptak a töltőkábelek
Végül az ár. Ez sem ütött szíven, a Mini amúgy is a prémium szegmensben keresi vevőit, a Cooper SE 10 995 000 forintos alapára sem kiugró a villanyautók között. Jó persze ez csak egy kisautó, de például a
JCW kabrió 11 millió forint felet indult. De a városi léthez, városi használathoz nem kérdés, hogy az SE jelenleg a legjobb választás a Mini palettáról. Minden jóval, tehát rengeteg biztonsági asszisztenssel, parkolósegédekkel, profi Harman/Kardon hifivel 14 123 00 forintra nőtt az ára, de ahogy azt már sokszor megállapítottam, a jó élményekért mindig sok pénzt kér az autóipar.
Ahogy azt a háromajtós Minitől megszoktuk, hátul szűkös, elöl mennyei
184 lóerővel meglehetősen virgonc
Értékelés
Pozitív
Megmaradt a Mini Cooper minden előnyös tulajdonsága
Negatív
Digitális műszerpult fantáziátlansága
Árak
Tesztmodell alapára
10 995 000 Ft (2021.09.25.)
Tesztautó ára
14 123 000 Ft (2021.09.25.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
135 kW (184 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1270 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
140 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-580 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
960 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1150 mm
Raktérnyílás szélessége:
910 mm
Raktérnyílás magassága:
690 mm
Motor és váltó
Teljesítmény:
135 kW (184 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s