Jobban illene ide egy városi környezetben készült kép, mert ott van igazán értelme a PHEV Q3-nak, de az a lovacska annyira aranyosan kapta fel a fejét érkezésemre, hogy muszáj volt haverkodni vele
Egyre többet gondolkodok ezen a SUV-mánián. Eleinte (ó, de rég volt már ez az eleinte) egy furcsa hóbortnak véltem, úgy gondoltam néhány év alatt kiheveri az emberiség. De nem. Egyre jobban eluralkodott, leszivárgott a legkisebb kategóriákig, a minap pont egy
VW Cross up! mellett sétáltam el, és akaratlanul is elmosolyodtam. Tényleg nem sok értelme van a SUV-oknak, tényleg csak arról szólnak, hogy többnek mutassuk magunkat, pozicionáljuk az egónkat a társadalmi hierarchiában. De megértem, amikor nálam jár néhány napig egy SUV. Be kell látnom, hogy létezik egy bizonyos menőségfaktora, aminek nehéz ellenállni. Kár, hogy napjaink „zöldterrorja” közepette kevés szó esik arról, hogy a természet ellen elkövetett egyik legnagyobb vétség olyan nagy autóval járni, amire nincs valójában szükségünk. Ám ez a bűn csökkenthető egy kicsit akkor, ha a városban használt SUV helyi károsanyag-kibocsátása zéró, mint például a Q3 Sportback e-tron esetében.
Jól sikerült elkapni a kupés vonalat, ha egyáltalán szabad ilyet mondanom egy SUV-ra
Az a bizonyos menőségfaktor maximálisan érződik a Q3-ason, főleg a kupésított Sportback változaton, és főleg az S line kiegészítőkkel. A feltűnőségéhez elengedhetetlen a megfelelő szín kiválasztása, ebben az esetben „Turbókékre” festették, és ez jól is harmonizál a fekete díszbetétekkel. Persze nincs belőlük sok. Ilyen fényes fekete a méhsejtmintás hűtőmaszk, a lökhárítóbetétek, a küszöbök és a kerékjárati ívek. A PHEV-séget egyedül a bal első sárvédőn látható töltőnyílás árulja le, na meg az „e” betűcske hátul a modelljelölésnél. Ja, meg a zöld rendszám, de arra később kitérek, hogy mennyit képes tisztán villanyhajtással megtenni. Előtte nézzünk körül bent is, de mielőtt „ajtót nyitok”, még meg kell dicsérnem a Sportback változatot, mert bár számomra még mindig furcsa a SUV-kupé „filozófia”, de tényleg sikerült hozni a tetszetős kupés formát, amitől szerintem jóval különlegesebb a „csapottabb” hátú modell.
Fekete díszbetétek teszik látványosabbá a formát
Az S line változat tényleg próbál sportautónak tűnni
Szóval az utastér. Az Auditól megszokott elegánsan sportos. Nem fordult giccsesbe a sportosítástól, és akkor még finoman fejeztem ki magam, mert a sportkormányon kívül nincs sok jele bent az S line-ságnak, persze a fejtámlába is belenyomták a jelet, de ennyi. Emellett fémes és alcantarás hatású díszítések tarkítják az utasteret, ja meg persze a sportülések, de ezek sem túl kagylósak, a kényelemre helyezték a hangsúlyt. Ebből hátra is jut, hiszen nagy a lábtér, igaz a hátsó ülések formázását elnézve csak két személyre szabták, de azért elfér ott egy harmadik utas is. Visszatérve előre, ugyanazt tudom elmondani, amit egy korábbi
Q3 tesztben, annyi a változás, hogy kapott egy EV gombot a középkonzolra (logikusan az üzemmódkapcsoló mellé), amivel beállítható, hogy csak a villanymotor dolgozzon. Menüből persze az is megparancsolható, hogy tartalékolja az áramot a városi kilométerekre. Bocsi az ugrálásért, de most jöjjön a csomagtér, ahol sajnos nincs külön rekesz a kábeleknek, így a bőröndjük a hasznos térből vesz el, persze ez nem katasztrófa, mert alaphelyzetben 380 literes, ami azért nem nevezhető kicsinek.
Új az EV gomb, a vezető digitális műszeregységet kap
Imádnivaló az ülések anyaga és kényelme is
Erőből nincs hiány, hiszen a 45 TFSI rendszerteljesítménye 245 lóerő, ennek ellenére messze van a sportostól, ez egy kényelemre hangolt szerkezet. Még mindig sokakat megtéveszt az Audi (már nem új) jelölési rendszere. Mókás, amikor rácsodálkoznak a 45-re, azt gondolván, hogy 4,5 literes motor lakozik benne. A külseje egyébként simán elhiteti ezt, a még nem is említett 19 colos kerekekkel. Ám a jelzés az 1,4 literes, turbós benzinmotorra és egy villanymotor párosára vonatkozik. Az ő házasságukból származik az a 245 paci és a 400 Nm forgatónyomaték. Ami szépen ki is lövi az autót, hiszen 7,3 másodperc alatt százon van, de az 1740 kilogrammos tömeg azért minden tempós kanyarban érződik, úgyhogy ez egy nyugis használattal van elemében. Hatfokozatú automataváltója, elsőkerék-hajtása is erre predesztinálja.
A napi városi ingázást valóban tudja villannyal, a gyári adat szerint 45-50 kilométer a tisztán elektromos hatótáv. Ezt minden egyes telitöltés után tudta hozni.
A villanymotor önmagában 116 lóerős és 330 Nm forgatónyomatékú, így teljesen elfogadhatóan boldogul önmagában is. Képes az autópályatempóra is, szóval nagyszerűen ötvözi magában a lehetőséget a 45 TFSI, hogy nagyrészt villanyhajtással működjön, hosszabb utakon meg a benzinmotor segítségével. A gyári átlagfogyasztás 1,4-1,7 liter benzin 100 kilométerre, ami simán leutánozható rendesen töltögetve konnektorról, ami otthoni hálózatról 5-6 órás művelet, de tud egy kicsit gyorsabban is (3,6 kilowattal) töltődni a 13 kilowattórás akkumulátor. A teljes tesztátlag egyébként 4,1 liter lett, ha elfogy a villanyszufla, akkor 6-7 literre is emelkedhet a fogyasztás.
1,4-es benzinmotor és egy villanymotor házasságából született a 45 TFSI e hajtáslánc
Sajnos nincs külön rekesz a kábeleknek
A PHEV modellek hátránya a magasabb ár. Viszont a Q3 PHEV a saját kategóriáján belül nem túl elrugaszkodott, hiszen kicsivel 17 millió forint felett indul. Aztán persze nem szerénykedik az Audi az extrák árával, szóval, mire olyan fullos lesz, mint az S line tesztautó, minden vezetősegéddel, hát akkor már eléri 23,4 millió forintot. Ám végeredményben, aki valóban a szívén viseli a városok levegőjének a sorsát (és megéri neki a zöld rendszámmal járó kedvezményeket igénybe venni), megfelelő társra lel a konnektoros Q3-ban.
Szerencsére nem túl peresek a gumiabroncsok a 19 colos felniken
A Turbókék fényezéssel kimondottan feltűnő a Q3
Értékelés
Pozitív
Zöld rendszám, akár 50 km hatótáv villannyal, kényelem, sportos dizájn
Negatív
Kisebb csomagtér, amelyben nincs külön rekesz a töltőkábeleknek
Árak
Tesztmodell alapára
17 029 430 Ft (2021.10.31.)
Tesztautó ára
23 458 170 Ft (2021.10.31.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
180 kW (245 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
330 Nm 1550-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4-1,7 l/100km
Méretek
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
560 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1080 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1620 mm
Raktérnyílás szélessége:
1090 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú automata
Nyomaték:
330 Nm 1550-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
180 kW (245 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,3 s
CO2-kibocsátás:
33-38 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4-1,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,1 l/100km