A Hyundai ix20 és a
korábban már tesztelt KIA Venga esetében egyszerűen megkerülhetetlen az egymáshoz való méregetés, ugyanis a két típus műszakilag szinte teljesen azonos. Összességében a Vengától tavaly kellemes emlékekkel vettünk búcsút, és úgy véljük, nem előre lelőtt poén, hogy az ix20 sem okozott különösebb csalódást.
Amíg a Venga ábrázata szelíd, az ix20 határozottan vadul tekint előre. Nézzék, ahogy a hűtőmaszk íves betétje "tovább él" a fényszóróban
Szép munka az első fényszóró
Ha lehetek szubjektív, eddig KIA párti voltam a karosszériák tetszési sorrendjének felállításában: nekem az i10 helyet a Picanto jön be, mint ahogy az i30u helyett a cee’d, vagy éppen az
ix35 helyett a vagány külsejű
Sportage a dél-koreai favoritom. Most azonban fordult a kocka! Bár a Kovács Miklós vezette dizájncsapat szépen megoldotta a házi feladatot a Vengával, számomra az ix20 valahogy izgalmasabb jelenség. Jól áll neki a trükkös, krómos hűtőmaszk, az érdekes osztású fényszóró, minden vonal, ív, törés a helyén van, egyszóval abszolút kerek a történet. Mivel sokszor kapunk kritikát, hogy a civil életben az emberek ritkán vásárolnak extrákkal zsúfolt, a sajtókényeztető tesztautókhoz hasonlatosan drága modelleket, kifejezetten örültünk a Life alapváltozatnak, amely azért nem volt teljesen üres – a 130 ezer forintos Plus csomagban ülésfűtés, riasztó, ködfényszóró, és bicskakulcs foglaltatott benne. A fekete szín nem áll jól az autónak, a sötétség mindent elnyel, továbbá hiányoznak a csecsebecsék. A felni dísztárcsás, a tükörházban nem lehet irányjelző, a játékos, pókháló-mintázatú hűtőrács Life szinten nem rendelhető tartozék, akárcsak a projektoros fényszóró, és ez valójában a szomorú kezdet, mert sok praktikus dolgot még külön pénzért sem lehet megvenni – ügyes taktika ez a vevők terelgetésére a drágább változatok felé.
Ez lenne egy alapmodell belseje? Úgy bizony, ennyit számít, hogy nem csurom fekete minden. A műanyagok átlagosak, javarészt kemények, de az összeszerelés példás. A váltókar mögött jó helyre került az USB csatlakozó, de este még mindig liláskékben fárasztja a szemet a középkonzol és a kormány összes gombja, valamint a kijelző. Kedves Hyundai, tessék már erről végre leszokni!
Hagyományos műszer a sebesség-, illetve a fordulatszámmérő, míg a vízhőfok és az üzemanyagszint jelző digitális
Az ember azt hinné, egy fapados autó belülről kizárólag katasztrofális lehet, de nem, pontosabban az ix20 nem tartozik a csalódást okozók közé. A fekete műszerfal-felsőrész és ajtóperem ízléses összhangot képez a világos, homokszín és barna között egyensúlyozó többi műanyaggal, illetve az ülések törődést igénylő kárpitozásával, és mindehhez az ezüst betéteket sem vitték túlzásba, pedig jutott belőle a középkonzolra, valamint a kormányra egyaránt. A légkör a sok kemény burkolat ellenére vitathatatlanul otthonos, a középkonzol szimmetrikussága már-már pihentető látvány, igaz, az egymásba tett tekerőgombokkal a szellőzőrendszer kezelése - bár egyértelmű, azért kezdetben - némi megszokást igényel. Az alapvető komfort megvan, ezen a szinten talán a légkondicionáló a legfontosabb tétel, és a manuális klíma nem is hiányzik, de a Life ezen kívül még MP3-as, kormányról vezérelhető CD-rádióval, USB csatlakozóval, első elektromos ablakkal, hűthető kesztyűtartóval, központi zárral, és fedélzeti számítógéppel kényeztet. Ahogy a Venga, úgy a 60:40 arányban dönthető, sínen tologatható hátsó üléseknek köszönhetően az ix20 is jól variálható, amely éppen ezen egyterűsége, és nem a terepjáró mivolta miatt viseli az X-et a típusnevében.
440 literig bővíthető a csomagtartó az üléstámlák ledöntése nélkül. Hátul tologatható az üléspad, továbbá a támla dőlésszöge ugyancsak állítható. Elegáns a világos kárpit, de gyermekes családoknak nem biztos, hogy praktikus, mert egy csokifolt, egy sáros cipő nyoma bosszantó foltot tud hagyni
Akárcsak a KIA Venga, a Hyundai ix20 esetében is 90 lóerős az 1,4-es benzinmotor
A Hyundai-KIA csoporton belül az 1,4 literes benzinmotor 109 lóerős változatban is elérhető, az ix20 viszont a gyengébbik, 90 lovassal fut. A lovak azonban maximum autópályán hiányoznak, a városi tekergéshez még éppen megfelelő ez az alapmodell, amely a sarkokra kitolt kerekek ellenére is kellőképpen fordulékony. A kormány, a váltó, a fék nem ad okot különösebb panaszra, minden részegység problémamentesen teszi a dolgát, és ennél többet mi sem vártunk el. Emlékeink szerint a Venga futóműve nem volt ennyire komfortos, de ismerve a hazai utak állapotát, ez a változtatás inkább előny, mint hátrány. Mivel nincs hatodik sebességfokozat, az ötödik gang áttétele pedig nem extrém hosszú, a gyors etapok csak pörgetett motorral küzdhetők le, a vártnál nagyobb menetzajjal, és ilyenkor a fogyasztás is számottevően megugrik.
Hátulról is csinos a karosszéria, innen nézve nehezebb különbséget tenni a Venga és az ix20 között
Végezetül számoljunk. Az ix20 Life AC ezer forint híján 3,5 millió forintba kerül, és ezért voltaképpen minden olyan tartozékot megkap, ami az átlagos igényeket kielégíti. A tesztautó rendelkezett továbbá a 130 ezer forintos Plus csomaggal, így a végösszeg 3,63 millióra rúgott. Kisautós mértékkel ez kedvezőnek mondható, hiszen például egy
új Suzuki Swift is ezen az árszinten mozog, és a Hyundai helykínálata, variálhatósága így azonnal felértékelődik. A dél-koreai típus azonban nem remekel a biztonság terén: amíg a testvérmodell Venga már LX kivitelben is komplett, addig az ix20 csak plusz 125 forintért lesz ESP menetstabilizálóval és TCS kipörgésgátlóval felszerelt. Dicséretes viszont, hogy a környezettudatosság nem modellfüggő, a
start-stop rendszer (ISG) az összes változathoz rendelkezésre áll, egységesen 100 ezer forintért.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
137 Nm 5000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
137 Nm 5000 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,7 l/100km