Ijesztően drága lehet, ám elkerülhetetlen a téli felkészítés
Fizetett hirdetés
Téli felkészítés: mindenképp érdemes áldozni az autóra, saját magunkra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Télen fokozott kihívást jelent az autózás, egy vagyonba kerülhet a téli felkészítés, ráadásul sok váratlan költséggel szembesülhetünk. Ennek ellenére nem érdemes elbliccelni.
Vannak dolgok, amiket komolyan kell venni, ilyen a téli átvizsgálás is. Lehet, hogy fölösleges kiadásnak tűnik, ám aki nem fordít rá elegendő figyelmet, az egyrészt többet fizethet majd akkor, amikor tényleg baj lesz, másrészt még komolyabb bajba is kerülhet. Temérdek olyan alkatrész van autónkban, ami nyáron, illetve még ősszel is tökéletes lehet, télen azonban már nem lesz az.
Több márka is hirdet akciós, igencsak vonzó árú átvizsgálásokat, ám készüljünk fel, ha bármihez hozzá kell nyúlni, akkor meglepő és váratlan költségekkel szembesülhetünk, a hirdetett árak ugyanis csak az átvizsgálást tartalmazzák, a javításokat, alkatrészcseréket nem. Az első és mindenképp ajánlott a világítóberendezések ellenőrzése, ami ráadásul (mármint az ellenőrzés) a Látni és látszani kampány keretén belül e hónap végéig temérdek helyen ingyenesen megejthető. Ám amint neki kell állni az izzók cseréjének, ott már alkatrész- és munkaköltség is felmerül. S ahogyan fejlődött az elmúlt években a világítástechnika, úgy nőttek meg az utóbbiak is. Míg egy H4-es izzó megadta a tompítottat és a reflektort is, ma a legtöbb autóban már külön izzók adják az említett fényeket. Lehet, hogy jobban, de drágábban, s igazán csak akkor lehet megizzadni, ha egy xenon izzót kell cserélni, darabját 20-40 ezer forintért, akár még többért. Ne feledjük továbbá, a legtöbb mai autónál már maga a csere sem 2 perces művelet, azaz ketyeg a munkaóra.
A világítás után jöhet az akkumulátor ellenőrzése. A saruk drótkefés tisztítása mindenképp ajánlott, de ha baj van az akkuval, akkor nemcsak azt érdemes kicserélni (alsó hangon 20-30 ezer forintért), hanem a töltőrendszer is felülvizsgálatra szorul, hiszen megeshet, hogy attól ered a nem megfelelő állapotú akkumulátor.
A motor tehát már indul, az autó világít. De még nem biztos, hogy kilátunk. Mindenképp meg kell nézni, hogy megfelelően jó állapotban vannak-e az ablaktörlőlapátok, s azt is, hogy működik-e a hátsó ablak fűtése, s a szélvédő párátlanítása, nem fojtja-e a levegőt az eltömődött pollenszűrő. Ismét repkedhetnek tételenként a 2-5 ezer forintok, de ha a párátlanítás a légkondi hibás kompresszora miatt nem megy, akkor nem tíz, hanem akár 100-200 ezer forintos javításra is számíthatunk. Amennyiben eddig nem fagyálló szélvédőmosót használtunk, lassan érdemes kispriccelni azt, s a telet, pontosabban a mínuszokat tűrővel feltölteni a rendszert. Bár a hűtőfolyadékot ma már nem szokás nem fagyállóval pótolni, a tél előtt annak fagypontjára is érdemes ráméretni, szükség esetén cseréltetni a folyadékot, ami 2 évente amúgy is erősen ajánlott.
Ha már fék, ahhoz, hogy télen biztosan meg tudjon állni az autó, azaz ne rohanjunk bele az előttünk megálló autóba, netán egyéb tereptárgyba, bizony jó téligumi is szükséges (erről bővebben téligumitesztünk sok-sok látványos adattal tud szolgálni). Egy megfelelő szett ára még a kisautók esetén is a 100 ezer forintot tudja közelíteni, míg egy középkategóriás esetén könnyedén túl is lépi azt. Kicsit nagyobb a felni, peresebb az abroncs? Gond nélkül számolhatunk 120-150 ezer forinttal, s még nem is szabadidő-autóról beszéltünk. Amennyiben csak a meglévő szettet kell felszereltetni, centrírozással együtt 6-8 ezer forintot szintén írhatunk a gumikhoz, de ajánlott a futómű ellenőriztetése is (kb. ugyanennyiért), hogy a kormány nehogy félrehúzzon, a gumik nehogy rendellenes kopást kapjanak, s persze nézzenek rá a fékekre is, hogy van-e elegendő tartalék a betétekben. Ha már ott járunk a szerelőnél, természetesen az összes gumiharangot is szemügyre kell vetetni, olcsóbb csak azt cserélni, mint teljes gömbcsuklókat. Fontos a kormánymű állapota is, ha azzal bármi baj van, azon semmiképp sem szabad spórolni. a javítás, illetve a csere százezres tétel lehet, de hova mennénk egy nem megfelelően irányítható autóval?
A fenti mindenképp ellenőrzendő tételeken túl az időszakos évenkénti/15-20-30 ezer kilométerenként esedékes karbantartást is érdemes lehet elvégeztetni a szervizben, amennyiben az már közel időszerű. Ciklusának véghez közelítő olajjal jobb nem nekivágni a télnek. Hasonlóképp igaz ez a szűrőkre, de a szíjakra is. Amennyiben ilyen nagyobb karbantartást is rendelünk, akkor további tízezrekkel vaskosabb számlát kaphatunk majd a fizetéskor. Ha pedig valami komolyabb javítás, például kuplungcsere is esedékes, akár 100 ezer forinttal is nőhet a fizetendő. Akár több százezres számla egy téli felkészítés után? Ijesztőnek tűnhet, mégis érdemes előre költeni az autóra, mintsem egy téli reggelen szembesülni azzal, hogy az nem indul, netán egy éjszakán, hogy megáll. Persze, ha így történne, arra is van megoldás. Ha előre nincs lehetőségünk foglalkozni az autóval, akár gyorsan elérhető személyi kölcsönnel is megoldható.
Csupán autónk téli felkészítésére is elkölthetünk tehát könnyedén 200-300 ezer forintot, de a téli felkészítésnek itt még nincs vége. Magunkra is áldozni kell, s itt nem csupán az immunerősítő tablettákra, a jó cipőre és a télikabátra érdemes gondolni, hanem a vezetési tudás frissítésére is. Egy vezetéstechnikai pálya, illetve kurzus kiváló gyakorlási lehetőséget kínál arra, hogy felkészüljünk a hirtelen megcsúszó autó viselkedésére, begyakoroljuk a megfelelő reakciót, netán csak a csúszós úton indulás fortélyát. "Bár a kurzusok ára elsőre talán ijesztő lehet, ha azt nézzük, hogy áruk már a legkisebb koccanás elkerülésével megtérül, hiszen egy lökhárító cseréje is többe kerül, nem lehet kérdés, hogy érdemes áldozni rá. Pláne, hogy a vezetési tudáson nemcsak lökhárítók, teljes autók, de bizony még emberi életek is múlhatnak." - hívja fel a figyelmet Kőrös András, a Groupma Tanpálya vezető instruktora.
Aki autózik, az bizony el kell fogadja, hogy az sokba kerül, az üzemanyagköltségen túl még számos egyebet is meg kell fizetni. Sokszor ráadásul hirtelen szembesülünk a problémákkal. „Az OTP Banknál lehetőség van 100 000 és 5 millió forint közötti összegű személyi kölcsön igénylésére, ráadásul a kölcsön összegét a szerződéskötést követő 1 órán belül már folyósítjuk is. Így nem okoz gondot a hiba kijavításának megfizetése, az egyszeri nagy kiadás pedig hónapokra elosztva jelentkezik a család költségvetésében” - mondta el dr. Rajmonné Veres Ibolya, az OTP Bank Fogyasztási Hitelek Főosztályának igazgatója.
Nem is a hűtéssel lesz problémád, hanem a hengerfejjel.
Újként vettem az autómat 2000-ben, most 220.000 km van benne, melyet egyedül én tettem bele és még mindig a gyári hűtőfolyadékkal üzemel!!! Az évek alatt kétszer-háromszor utána töltöttem már, de egyszer sem cseréltem még le és semmi problémám nincs a hűtéssel!
Jaaj ne is említsük a költségeket! Nekem is költenem kell a járgányra komplett fékrendszer elöl hátul, kézifékkötelek, új téligumik stb..
„Téli felkészítésére is elkölthetünk tehát könnyedén 200-300 ezer forintot.”
:))) Nem azé’, de sokan ennyiért autót vesznek. Az akkusarut egyébként nem kell drótkefézni, elég vizes ronggyal áttörölni, utána wd40-el vagy crc36-al befújni, következő akkucseréig jó lesz.
Ügyes pr cikk az OTP személyi kölcsönről, gratulálok!